Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

2566 km, 4,2 ton combi massa, in 8 dagen naar en door de Alpen, de Sorento 1 doet het nog altijd storingsvrij.

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Onderweg zag ik tientallen ( niet overdreven ) veel modernere, auto's wachten op de afsleep dienst en zag voor mijn ogen een dure moderne Audi kapot gaan op een 18 % bergpas. De 19 jaar oude Sorento had helemaal geen last van die berpassen, wat hoorbaar gehuil ( door de automatische AWD deed de vooras mee mee steil klimmen ) en het ding klimt as een berggeit, drukt je in de stoel terwijl je voelt dat hij zowel trekt ( voorwielen ) als duwt ( achterwielen )_  De jaren oude opmerking dat de Sorento lekkerder rijdt met 100 kg op de kogel klopt ook, lekker licht deinen en zo'n starre achteras en achterwielaandrijving  die vrachtwagens ook hebben is ideaal om een forse caravante  trekken. Geen voorover hangende caravan, veren zijn sterk genoeg zonder hulpveren enz. Auto massa ruim voldoende om 7,5 meter caravan in bedwang te houden als er autobussen langs blazen en je niet continue heen en weer wordt getrokken. Cruise control + automaat en je hoeft alleen nog maar te sturen, lekker aan 90 km/u achter de vrachtwagens aan.

Enige puntje wat me een beetje benauwde was dat de koelvloeistofmeter die altijd in het midden van de H en C blijft ineens tijdens een 20 km lange klim, die genoemde 4,2 ton combigewicht aan continue 4500 toeren naar 1300 meter hoogte bij de laatste witte streep ( 3/4 van de meter ) bleek te staan, dus maar 1 streep van de H verwijderd. Toen ik een tunnel in reed waar de lucht koeler was - maar nog altijd bleef klimmen aan 4500 toeren - zakte te meter weer naar het midden. Koelvloeistofniveau was gewoon normaal, er is geen koelvloeistof  gelekt of verdwenen. Ik vraag me nu af of er teveel vliegjes en andere troep in de radiator zitten of dat het lag aan de E10 die ik erin gegooid had omdat dat tankstation geen E5 had. Mogelijk verbrand die verdomde ethanol heter of koelt de inlaatkleppen minder. Of dat de laatste witte streep nog normaal bereik is - geen lampjes of naald op de H terechtkomen immers en op 1300 meter is de luchtdruk minder en ik neem aan dat de ATF koeler en de radiator aan 20 km lang alleen maar omhoog behoorlijk heet worden. In stilstaande files in de middaghitte bleef de naald altijd gewoon op 1/2 de H en C dus ik zo niet zeggen dat het koelsysteeem iets duidelijks mankeert.

Voor de rest heeft hij ~ 1/2 liter motorolie verbruikt aan die 2566 km met behoorlijk zware belasting. Ik zeg voorbeeldig voor zo'n oude auto. Ik denk ook dat de gehele smeerbeurt van alle differentieels, tussenbak, automaatbak en assen heeft bijgedragen tot een pechvrije 2566 km naar en over de Alpen en terug met een combigewicht van 4,2 ton.

Ik denk dat ik hem nog een jaartje of wat houd en alle rubber slangen vervang, de snaren ( zitten er al meer dan 5 jaar op ) en een keer de hele brandstofpomp ( met filter en al ) Getik van de klepstoters - al jaren zonder merkbare gevolgen -  is trouwens verdwenen bij gebruik van wat dikkere olie - 5W40 ipv 5W30. Kennelijk veroorzaakte de dunnere olie dat bij koude motor.

Verbruik was bij start in Nederland wel schrikbarend : 1:5 l/km maar dat liep om een of andere reden - al klimmend - in Duitsland terug tot 1:7 l/km. Misschien was er in het vlakke Nederland veel zij of tegenwind wat veel gevolgen heeft op zon grote 7,5 m caravan. Op de terugweg was het zelfs 1:7,5 l/km maar dan zak je ook eigenlijk de hele weg van 1300 m naar 0 meter hoogte. Als ik zo om me heen lees in 1:7 l/km best normaal als je een behoorlijke caravan trekt, ongeacht de motorinhoud. Het enige aparte aan de Sorento 1 3,5 is dat ie eigenlijk ALTIJD 1;7 l/km verbruikt ( maar dan aan 100 km/u ipv 90 km/u )

Hard rijden doe ik eigenlijk nooit meer met de Sorento. In thet verleden heb ik hem in Duitlsand een keer gebruikt om een Porsche Cayenne "op te duwen" aan ~ 200 km/u op de teller ( waarschijnlijk 190 km/u ) maar het enige resultaat was dat ie heel snel de 80 liter tank leegde, want nogal een duur grapje is. Een 4x4 zou niet bijna 200 km/u moeten kunnen rijden, volslagen onnodig. Ik had liever gehad dat ie minder "snel" was geweest maar een korter bereik over de versnellingen had gehad voor een nog betere trekkracht in hoog versnellings bereik ( pakken trekkracht in low gear uiiteraard ) De 3,5 liter V6 mag dan wel een sterke motor zijn, op snelweghellingen in de Alpen gaat ie af en toe toch terug naar de 2e versnelling met veel gebrul aan 4500 toeren.

Ik ben nog steeds blij met mijn "bejaarde" Sorento ( bj 2006 ) anno 2024 :-)  En door al die defecte moderne auto's - BMW, Audi, Skoda, VW en meer - langs de wegen ben ik niet meer zo overtuigd dan nieuwer beter is, zolang de motor, automaat of andere onderdelen nog niet merkbaar versleten zijn.

PS : ik heb voor het eerst gezien dat er vrachtauto's zonder spiegels rondrijden !! Die hebben camera's op een steeltje. Echt apart :-)

aangepast door ArjanS
Geplaatst

Hoi Arjan, Ik heb ook een Sorento 3.5 V6 bouwjaar 2004 gehad. nw gekocht in 2004 en weer weggedaan in 2015, super bak veel trekkracht alleen dat benzine verbruik, zat ook op 1 op 6,5.

Foto is van 2004

recovered4.JPG

Geplaatst
10 uur geleden, zei Auke Riemsma:

alleen dat benzine verbruik, zat ook op 1 op 6,5.

En hoe is dat nu dan, met je nieuwe auto als je een caravan trekt ?

Geplaatst
10 uur geleden, zei ArjanS:

En hoe is dat nu dan, met je nieuwe auto als je een caravan trekt ?

Ja, dat kun je eigenlijk niet vergelijken zit 20 jaar verschil in. Nu meer Pk en trekkracht onderin en benzine verbruik met caravan ca. 1 op 10.

Staat tegenover dat de Sorento wel een echte 4x4 had die zichzelf inschakelde.

• 4 maanden later...
Geplaatst

Inmiddels heb ik ook de Sorento ingeruild. Omwege het hoge benzine verbuik van 1:6 l/km gemiddeld.

Had weer een modernere versie van de ( hybride ) Sorento kunnen zijn maar is een 3 jaar oude PHEV Outlander geworden dus zonder veel op de beste eigenschappen van de Sorento in te leveren. Ik zal werken onder de auto aan de vele smeernippels en vulpluggen van diverse tandwielbakken missen, de electromotren hebben dat allemaal vervangen en de garantie vervalt als ik zelf iets aanraak...

Het was een betrouwbare auto die me nooit heeft laten staan ( 10 jaar bezit tot aan 20 jaar auto leeftijd ) en me nooit heeft opgezadeld met enorme reparatie kosten. Enige wat hem uiteindelijk de das zou hebben omgedaan is doorroesten op alle bekende plekken ( dorpel passagiers zijde onder deur en wielkast rechter achterzijde ) maar het ladderframe en bevesigingen daaraan waren nog goed. Ook de remleidingen en ATF leidingen ( naar de koeler ) waren op enig moment lek geroest, maar niet duur om te vervangen.

Diegenen die ermee doorrijden : let op roest en smeer regelmatig de assen, en vervang op tijd alle smeermiddelen dus ook van de diffenertieels, tussenbak en versnellingsbak/automaatbak. Dan blijft hij ""eeuwig" doorrijden. Diegenen die hem nieuw kochten tijdens die hype, en weer snel wegdeden omdat hij iewat oncomfortabnel als een terreinwagen reed hebben nooit geweten hoe sterk gebouwd deze auto wel niet was. Diegenen die hem hebben gebruik om zware dingen tr trekken wel.

Gegroet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...