Jump to content

Voorwiellagers! (Zie ook: topic bandenslijtage)

Recommended Posts

Guest Two Plugs
Posted

Beste allemaal,

Vorige week viel mij bij een bepaald toerental een 'brommend' geluid op. Niet frequent, maar vooral met lage snelheden. In eerste instantie dacht ik aan een lekke uitlaatpakking, of een lek in de uitlaat zelf.

Dus, gisteren mijn dealer - Weesepoel in Stedum - opgezocht. Konden niets vinden op de brug, vervolgens samen met de monteur een proefrit gemaakt. We waren de straat nog niet uit, of de brom bromde weer vrolijk mee...

Buiten de bebouwde kom de auto in neutraal en met uitgeschakelde motor laten uitrollen, brom bleef aanwezig... Dus, lekke uitlaat kon worden afgestreept. De monteur wist echter direct de oorzaak: een versleten voorwiellager!

In mijn geval dus het rechter voorwiellager. Weesepoel heeft direct een nieuwe besteld, valt gelukkig onder de garantie en deze wordt volgende week vervangen. Pas nu viel mij het vreemde slijtpatroon van de voorwielen op, en deze topic op dit forum:

http://www.kiaclub.nl/forum/viewtopic.php?t=50

Ik rij dus inmiddels bijna 60.000 km op michelin's Syncrones waarvan de voorwielen inderdaad aan de binnenzijde afslijten! De achterwielen vertonen wel een normaal slijtpatroon.

Ik heb mijn dealer gevraagd om een offerte uit te brengen voor het vervangen van de originele shocks voor Koni's. Koni heeft immers speciaal voor de Sorento een setje ontwikkeld. Om hiermee de veiligheid en wegligging te verbeteren, en dus ook het contact van de wielen met de weg. ff het prijsvoorstel van Weesepoel afwachten dus.

Het gevaarlijke met de slijtage van het voorwiellager is, dat de auto mij tot op heden g??n enkele indruk heeft gegeven dat er iets 'fout' was. Als ik het geluid niet had geconstateerd, was ik gewoon doorgereden. G??n trillingen in het stuur, en geen opvallend spoorgedrag van de auto (ondanks het vreemde slijtpatroon van de voorwielen).

Als je Sorento aan zijn 105.000 k beurt toe is, kan het dus niet geheel onverstandig zijn om de (voorwiel-) lagers extra te laten controleren. Het kan natuurlijk exemplarisch zijn (mijn S is een van de eerste bouwserie die in NL op de markt is gekomen) maar voorkomen is beter als genezen!

Groet

Guest Two Plugs
Posted
Bedankt voor de tip ! Binnenkort moet ik namelijk ook voor een 105.000 km beurt. Ik zal de garage er op wijzen om hier aandacht aan te besteden...

Kan geen kwaad, dunkt me... beter voorkomen als genezen. Morgen wordt het nieuwe lager geplaatst en wordt ook gekeken naar de bandenslijtage.

Wordt vervolgd.

Groet,

• 2 weeks later...
Posted

Bandenslijtage heb ik geen last van. Ik heb nu ruim 102.000 km gereden met de eerste set Hankook banden. Er zit nog steeds ruim profiel op, dus deze banden kunnen nog wel een paar duizend kilometer mee !

Wat dat betreft ben ik zeer tevreden. Bij mijn vorige auto (Opel Vectra) reed ik altijd gemiddeld 120.000 km met een set banden. Toen ik de Sorento kocht had ik het idee dat ik mischien 60.000 km met een set banden kon rijden, gezien de auto veel zwaarder is. Maar dit is mij echt meegevallen.

Zoals gezegd, 102.000 km, en de slijtnok in de band is nog steeds niet in zicht.