Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Zoals ik in mijn voorstel topic al aangaf ervaar ik problemen met de dct bak in mijn Ceed. De problemen zijn niet altijd aanwezig of even erg.

Wellicht heeft 1 van jullie dit ook al eens ervaren:

- ruw schakelen (voelt alsof hij te traag ontkoppelt) tot echt klappen met wat forser optrekken. In sportstand is dit helemaal erg.

- slippen van koppeling bij kickdown

- slippen bij opschakelen / schommelen van toerental ( zie mijn filmpje https://youtu.be/mSPodHij3yo )

- met hoge toeren (>2500tpm) uit stilstand wegrijden. Normaal is dat ca 1500.

- soms pakt hij de even versnellingen niet, dan blijft hij “ertussen hangen”

30 september gaat hij naar de dealer. Via google kwam ik al op een software update uit en zag iets van een recall. 

• 4 weken later...
Geplaatst

software update en de bakolie vervangen. Helaas is het probleem er nog, dus weer mijn garage bericht... Wat ik zo op het internet kan vinden (https://gearsmagazine.com/magazine/the-d7gf1-and-d7uf1-a-closer-look-at-hyundai-kia-dcts/) is dat het aan de servo's ligt welke de koppelingen aanstuurt. Heb gewacht totdat de bak weer ingeleerd zou zijn, maar geen geluk.

Wat ik nu alweer gemerkt hebt:

Verhoogde toeren wegrijden

Ruw schakelen

Rare schommelen van toeren bij schakelen

Slippen in 4e versnelling bij kickdown

CC uitschakelen rond 85km/u schakelt hij nog steeds terug naar de 6 en dan direct op naar de 7

Nieuw filmpje van vanmorgen:

Wordt vervolgd dus.

• 3 weken later...
  • 1 maand later...
Geplaatst (aangepast)

Ondertussen 450km gereden met de nieuwe koppeling. Af en toe schakelt hij nog steeds nukkig, vooral 4>5 wil ik nog wel voelen en zie ik de toerenteller licht schommelen. Kan te maken hebben met inrijden van de koppeling en inleren van de bak.

Moet 1000km rustig aan doen en dan voor controle weer naar de dealer. 

Dure koppelingsset trouwens: €978,35 ex btw 🤪

aangepast door MauriceDtc
  • 1 maand later...
Geplaatst

Auto staat weer bij de dealer.

net proefrit met monteur gemaakt en zijn reactie was direct: “nee dit hoort niet. Kan me voorstellen dat jij je er aan dood irriteert als je iedere dag op de weg zit.”

Blij dat hij alles gezien en gevoeld heeft. :) Ook het feit dat hij in sportstand niet opschakelt naar de 7 (op cc wél) en bij uitschakelen van de cc (in normale stand) bij 80km/u en hij terugschakelt naar 6 en direct weer naar 7 is niet goed.

Prime suspect is, zoals ik bij hen al vanaf begin af aan aangaf, de actuator van de koppeling.

Wordt wederom vervolgd.

Geplaatst

Conclusie dealer: actuator defect en moet vervangen worden.

Ze wachten nog op akkoord van Kia omdat het onder de fabrieksgarantie valt? Verbaasd me, omdat de auto niet 100% Kia dealer onderhouden is.

Geplaatst

Voor de garantie is volgens mij onderhoud volgens schema en specificaties van Kia van belang.
En dat mag dus ook bij een niet-Kia garage, dat is Europees geregeld meen ik me te herinneren...

Geplaatst
2 minuten geleden, zei Murcielaygo:

Voor de garantie is volgens mij onderhoud volgens schema en specificaties van Kia van belang.
En dat mag dus ook bij een niet-Kia garage, dat is Europees geregeld meen ik me te herinneren...

ja Kia houdt er een apart boekje op na aldus de werkplaats receptie haha, maar goed anders is het Bovag garantie voor mij

• 4 weken later...
Geplaatst

Helaaaaas! 

Actuator vervangen: probleem is er nog.

Contact gehad met Autrans (bedrijf voor versnellingsbakrevisies) en zei zeiden dat een defecte actuator wel vaker voorkomt. Die sloopt vervolgens de koppelingsplaten.

Ze vinden het raar dat na al die vervangen onderdelen de bak nog niet goed schakelt. Ik mag er van Smeeing heen voor een second opinion. Dat gaan we dus maar inplannen…

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...