Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo medegebruikers,

Sinds enkele dagen brand het motormanagement lampje

We zijn er al mee naar de garage geweest , niks aan de hand werd er gezegd. ( gereset en door )

Nu brand het wederom .

Maar weer naar de garage of ?

Geplaatst

Begin november ook gehad. Kan natuurlijk een totaal ander oorzaak hebben. Langs garage geweest en uitgelezen. Konden er verder ook niets mee en hebben melding gewist. Als het weer zou gebeuren moest ie weer langs komen, maar dan hadden ze hem langer nodig om verder te kunnen onderzoeken. 4 dagen later onderweg naar Duitsland was ie er weer. 600 km verder gereden naar bestemming. Lokaal nog 2 ritjes gemaakt en bij de laatste was de melding weer verdwenen. Sinds dien nog niet weer terug gezien. Intussen al wel 2500 km verder. 

Geplaatst (aangepast)

Kan ook zomaar aan het te snel ontkoppelen van de laadstekker liggen. Heb zelf ervaren dat stekker lostrekken terwijl er geladen werd niet gaat vanwege de vergrendeling, dan de deuren openen met de ab, direct de stekker lostrekken lukt dan wel, maar bij wegrijden de storingmelding “laat diagnose bij dealer doen” (oid)

Officiele kia dealer had geen tijd/zin, dus weggereden en na 15 minuten was melding weg en nooit meer teruggezien!🫣

note; zie dat TS een hybrid rijdt…. Die heeft geen stekker hè….😮‍💨 

aangepast door PhaseShifter
Geplaatst
Op 8-12-2024 om 18:02, zei gios:

Hallo medegebruikers,

We zijn er al mee naar de garage geweest , niks aan de hand werd er gezegd. ( gereset en door )

Nu brand het wederom .

Ik heb het ook gehad bij mij was er een sensor los gekomen die de tempratuur van de uitlaat moest meten.

Kan dus van alles zijn.

Geplaatst
Op 8-12-2024 om 18:02, zei gios:

Hallo medegebruikers,

Nu brand het wederom .

Een bekend euvel bij deze machine.

Ik bleef er bij mijn dealer op hameren dat dit opgelost moest worden.

Melden dat er niets aan de hand was, is een zwaktebod.

Het lampje gaat immers niet uit zichzelf aan. En is dat wel zo, dan is de firmware in de diverse modules nog slechter dan verwacht.

Via de CAN (en andere) bus kan elke module via de ODB II stekker uitgelezen worden. Ze communiceren ook met elkaar.

De sensoren hangen allemaal aan een module.

Als een sensor een storing heeft, een drempelwaarde overschrijdt, niet uit te lezen is, last heeft van een kabelbreuk, wordt dat door de desbetreffende module gesignaleerd, opgeslagen en naar het dashboard gestuurd.

In het dashboard komt dan of een melding, of een lampje gaat branden. En het is later uit te lezen.

Als met niets vindt in het logboek, en zonder meer de boel gewoon reset, is er iets anders aan de hand.

Naar mijn idee behoeft dit altijd verder onderzoek,

Maar...door de steeds verregaande automatisering, computerisering en complexiteit lijkt men in de garage te veel op de uitlees computers te vertrouwen.

Wat er dan echt mis is? Een monteur heeft tegenwoordig meer een ICT - dan een sleutel cursus nodig, cru uitgedrukt.

Sommige garagisten zijn helden met de computer systemen, anderen kunnen beter aan zaken werken waar geen stekker aan zit, met alle respect.

Het kan dus werkelijk van alles zijn. Krijg je geen andere meldingen in het dashboard?

Alleen het MM lampje?

Geplaatst
Op 13-12-2024 om 21:55, zei Fumbler:

Een bekend euvel bij deze machine.

Ik bleef er bij mijn dealer op hameren dat dit opgelost moest worden.

Melden dat er niets aan de hand was, is een zwaktebod.

Het lampje gaat immers niet uit zichzelf aan. En is dat wel zo, dan is de firmware in de diverse modules nog slechter dan verwacht.

Via de CAN (en andere) bus kan elke module via de ODB II stekker uitgelezen worden. Ze communiceren ook met elkaar.

De sensoren hangen allemaal aan een module.

Als een sensor een storing heeft, een drempelwaarde overschrijdt, niet uit te lezen is, last heeft van een kabelbreuk, wordt dat door de desbetreffende module gesignaleerd, opgeslagen en naar het dashboard gestuurd.

In het dashboard komt dan of een melding, of een lampje gaat branden. En het is later uit te lezen.

Als met niets vindt in het logboek, en zonder meer de boel gewoon reset, is er iets anders aan de hand.

Naar mijn idee behoeft dit altijd verder onderzoek,

Maar...door de steeds verregaande automatisering, computerisering en complexiteit lijkt men in de garage te veel op de uitlees computers te vertrouwen.

Wat er dan echt mis is? Een monteur heeft tegenwoordig meer een ICT - dan een sleutel cursus nodig, cru uitgedrukt.

Sommige garagisten zijn helden met de computer systemen, anderen kunnen beter aan zaken werken waar geen stekker aan zit, met alle respect.

Het kan dus werkelijk van alles zijn. Krijg je geen andere meldingen in het dashboard?

Alleen het MM lampje?

Nee geen andere meldingen !!!

Geplaatst

Ik heb hetzelfde gehad. Bleek een breukje in een kabelboom te zijn, omdat die bij lage temperaturen schijnbaar te strak komt te staan. Was volgens de dealer een bekende fout, die ook door KIA NL is beschreven. Een nieuw deel van de kabelboom is besteld en vorige week gemonteerd.  

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...