Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Combine vervangen, 1 of allemaal. Storing P0303

Ga naar de oplossing Opgelost door Ceedmember,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo allen,

Vandaag was ik bij de garage om e auto te brengen voor storing p 303 p300 volgens het internet vuurt cilinder 3 niet en dat zal een aantal oorzaken  kunnen hebben. Morgen wordt hij onderzocht. De garagist zei dat dan sowieso alle vier de bougies vervangen moeten worden maar ook alle vier de bonbines bij voorkeur omdat na een defect meestal de rest ook kapot gaat. Totaal ongeveer 550 terwijl ik naïef in mijn hoofd had een bougie kapot dan die vervangen eventueel een kabelstuk dan die misschien de bobine dan eentje maar blijkbaar kosten alleen de bobines al 75 per stuk met bougie erbij en arbeidsloon en BTW zit je dus op 500 nog wat euro voor een auto uit 2012 die eigenlijk helemaal niet lekker rijd en pas anderhalf jaar in bezit hebben. En nu weer €500 investeren aan wat is er straks weer.

Online lopende prijzen ook wel uit één voor wat het zou moeten kosten om er eentje te vervangen en daar zat zit van alles tussen ook meer dan €250 voor eentje maar ook minder. Ik zag een set van 4 bonbines voor €100. 

Mijn vraag aan jullie is, Wat doe ik nu verstandig aan er moet nog gekeken worden maar dan is hij al open en ben ik waarschijnlijk op zijn minst €250 kwijt en als in de weken daarna de rest ook kapot gaat moet ik er nog eens 500 bij optellen. Ben ik juist geïnformeerd? wat zou ik nog zelf kunnen doen?  Moeten we op zoek naar een andere auto? 

Ik hoop dat jullie ons wat adviezen kunnen geven. Hiervoor alvast dank.

Ps. Ik heb dit topic gestart in Kia Ceed 2 maar eigenlijk heb ik geen idee welke Kia Ceed wij hebben. Het is een 2012 station model1400cc.

Geplaatst

Als de bobine verdacht is zou ik beginnen met die van plaats te wisselen en kijken of de storing zich verplaatst.
Is dat zo, dan is iig DIE bobine verdacht.

Bougies wisselen kun je makkelijk zelf als je een beetje handig bent en wat gereedschap hebt. Ik doe dat ook altijd zelf bij mijn Picanto, zodat ik slechts €20 kwijt ben aan een setje goede bougies ipv meer dan €75 om het de garage te laten doen...

En aangezien de bobines er toch af moeten om de bougies te wisselen zou ik er voor kiezen om de bougies te wisselen en dan bobine 3 bijv met bobine 1 te wisselen...

• Oplossing
Geplaatst
7 uur geleden, zei Murcielaygo:

Als de bobine verdacht is zou ik beginnen met die van plaats te wisselen en kijken of de storing zich verplaatst.
Is dat zo, dan is iig DIE bobine verdacht.

Bougies wisselen kun je makkelijk zelf als je een beetje handig bent en wat gereedschap hebt. Ik doe dat ook altijd zelf bij mijn Picanto, zodat ik slechts €20 kwijt ben aan een setje goede bougies ipv meer dan €75 om het de garage te laten doen...

En aangezien de bobines er toch af moeten om de bougies te wisselen zou ik er voor kiezen om de bougies te wisselen en dan bobine 3 bijv met bobine 1 te wisselen...

Dankjewel voor je reactie. Ik heb al een paar filmpjes gezien over hoe te vervangen en het ziet er simpel uit het helaas staat hij al bij de garage maar ook zij kunnen die actie doen om een ander uit te sluiten dankjewel.

• 5 weken later...
Geplaatst (aangepast)
Op 8-1-2025 om 20:06, zei Ceedmember:

Dankjewel voor je reactie. Ik heb al een paar filmpjes gezien over hoe te vervangen en het ziet er simpel uit het helaas staat hij al bij de garage maar ook zij kunnen die actie doen om een ander uit te sluiten dankjewel.

Ik heb de auto open liggen en de bobines verwijderd. Dit was nog makkelijker dan ik me had durven voorstellen. Na het wisselen kreeg ik de storing op de andere cilinderen dus dat maakt het makkelijk. Met de doormeten vind ik geen verschillen tussen de twee penbonbines maar omdat het bij het wisselen meegaat verwacht ik wel dat er iets aan de hand is met die bonbine dus een nieuwe is onderweg voor €13 in plaats van 75 per stuk. Nu wil ik ook de bougies doen zoals je hierboven schreef.  hier heb ik de keuze het veel verschillende met bijbehorende verschillende prijzenpunt welk merk pak jij en waar koop je het Ik ben ook aan het kijken voor gasveren en moet er ook een bougiesleutel bij hebben maar moet nu al bij vier verschillende winkels bestellen Ik hoor graag van je waar jij de onderdelen koopt en of je de bougies ook afsteltpunt volgens chat gpt moet ik 0.9 aanhouden als elektronen afstand voor deze auto. Doe je dat ook en maakt dat veel uit. Groeten en dankjewel alvast

aangepast door Ceedmember
Geplaatst

Ik bestel altijd bij Winparts.nl

Bougies van Beru, in mijn geval (2012 Picanto TA) de UPT6, die zitten er inmiddels voor de vierde keer naar tevredenheid in.

Bougie-dop had ik al; ik reed hiervoor een Toyota Aygo en daarvoor een Nissan 100NX; die hadden beide de "kleine" maat bougie (16mm), dus dik 20 jaar geleden eens zo'n dop gekocht toen er hier in de buurt nog een goede automaterialenzaak was, want de dop die ik nog had uit mijn brommer-tijd was te groot ;-)
Maar ook bougiesleutels verkopen ze bij Winparts, net als bijna 6500 verschillende gasveren...

Ik meet de electrodenstand altijd na met een set voelermaten, maar tot nu toe nog nooit hoeven bijstellen.

Geplaatst
11 uur geleden, zei Murcielaygo:

Ik bestel altijd bij Winparts.nl

Hoi Murcielaygo,

De spullen zijn onderweg. Hier hetzelfde voor de bougiesleutel. Op mijn Puch brommer ;) gebruikte ik er ook een die hier niet gaat passen en wij hadden hier verschillende winkels in de stad en zelfs eentje in de wijk maar die zijn er allemaal mee gestopt. Dit werkt ook. Al met al voor 70 euro klaar voor alle reparaties. Nu alleen nog even niets in die cylinder laten vallen straks en de bougies het begin met de hand voorzichtig indraaien om het draad niet kapot te tappen hoorde ik iemand me gisteren nog zeggen. Tot nu toe al leuk om zelf te doen. 

Dankjewel voor je adviezen.

• Like 1
Geplaatst

Fijn dat je alles hebt kunnen vinden. Ik had ook een Puch

Dat van het met de hand inzetten is een goede tip.
Tip van mij; als je bougiedop een rubbertje heeft om de bougie vast te houden, kijk dan of het rubbertje niet TE strak op de bougie past; bij mij blijft het dus telkens op de bougie zitten. IN de schacht.

Ik heb dat rubbertje er dus uitgehaald en zet de bougie nu met een grijpertje in de schacht en plaats dan pas de dop.

Een grijpertje als deze;
HAROMAC Flexibele grijper, lengte 60 cm https://www.hornbach.nl/p/haromac-flexibele-grijper-lengte-60-cm/7231764/
Maar een magneetje op een stok werkt misschien ook wel, dat heb ik eigenlijk nooit getest, want dat grijpertje heb ik (de magneet-stok ook, maar in mijn andere gereedschapskist)...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...