cinqo El Geplaatst 12 Januari, 2025 Geplaatst 12 Januari, 2025 Beste kia liefhebbers, Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is. Kwam gisteren avond thuis en hoorde een vreem geluid. Vanochtend gekeken en het geluid was er nog steeds en blijkt dat bij de rollen bij de multiriem ergens vloeistof lekt. Het zit op de radiatorslangen en op de bodem plaat en de bescherming hoezen van het linkervoor wiel allemaal en soort licht bruine vloeistof. Zie ook foto's/ filmpjes. Kan ik hier mee tot aan mijn garage rijden. Of moet de auto opgehaald worden. Het gaat om een kia Sportage uit 2016 1.6 gdi benzine 20250112_151607_1.mp4 20250112_160301.mp4 Quote
Jan2011 Geplaatst 13 Januari, 2025 Geplaatst 13 Januari, 2025 11 uur geleden, zei cinqo El: Beste kia liefhebbers, Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is. Kwam gisteren avond thuis en hoorde een vreem geluid. Vanochtend gekeken en het geluid was er nog steeds en blijkt dat bij de rollen bij de multiriem ergens vloeistof lekt. Het zit op de radiatorslangen en op de bodem plaat en de bescherming hoezen van het linkervoor wiel allemaal en soort licht bruine vloeistof. Zie ook foto's/ filmpjes. Kan ik hier mee tot aan mijn garage rijden. Of moet de auto opgehaald worden. Het gaat om een kia Sportage uit 2016 1.6 gdi benzine 20250112_151607_1.mp4 20250112_160301.mp4 Quote
Jan2011 Geplaatst 13 Januari, 2025 Geplaatst 13 Januari, 2025 (aangepast) Hoi. Zo te zien is het lager van deze poulie gaar. Ik weet niet waarvan deze poulie is, waterpomp? Maar als deze poulie vastloopt,zal de multieriem knappen en staat alles wat draait stil. De olie zal komen omdat er door het slingeren een oliekeerring stuk geslagen is. Weet niet of je ver moet rijden naar de garage, anders even telefonisch overleggen. Succes gewenst, Jan. 13 Januari, 2025 aangepast door Jan2011 1 Quote
cinqo El Geplaatst 13 Januari, 2025 Topic Starter Geplaatst 13 Januari, 2025 1 uur terug, zei Jan2011: Hoi. Zo te zien is het lager van deze poulie gaar. Ik weet niet waarvan deze poulie is, waterpomp? Maar als deze poulie vastloopt,zal de multieriem knappen en staat alles wat draait stil. De olie zal komen omdat er door het slingeren een oliekeerring stuk geslagen is. Weet niet of je ver moet rijden naar de garage, anders even telefonisch overleggen. Succes gewenst, Jan. Dankje je Jan, Ik moet 4 km naar de garage rijden. Quote
Oplossing cinqo El Geplaatst 13 Januari, 2025 Topic Starter Oplossing Geplaatst 13 Januari, 2025 3 uur geleden, zei cinqo El: Dankje je Jan, Ik moet 4 km naar de garage rijden. Het is de waterpomp. Ben nu bij de garage. Lekt vloeistof. Omdat er donkere vloeistof in gaat leek het net olie. Heb 3 maanden garantie bij de garage waar ik de kia sportage heb gekocht. Maar die zegt nu. Dat hij alleen het arbeid betaalt. En dat de onderdelen voor mij kosten zijn. Klopt dit. Heb standaard garantie mee gekregen. Heb er geen extra garantie bij gekocht. Aangezien die bij de kia dealer zijn beurten krijgt. Dat ik dat dat niet nodig was. Quote
Jan2011 Geplaatst 15 Januari, 2025 Geplaatst 15 Januari, 2025 Hoi. Zie dat je er al bij de garage staat. Dus toch de waterpomp. Als de garage niet de onderdelen maar alleen de uren vergoed, dan zal het wel zo zijn. Wat kost een pomp, rond de 200 euro! Als de auto dan goed is, kun je ook denken ,ok het is klaar. Ik heb mijn sportage in mei vorig jaar gekocht. zelf heb ik er een voltmeter ingebouw zodat ik kan zien wat de dynamo doet. Tijdens het rijden moet deze boven de 14 volt zitten, naargelang er gebruikers aan staan. Maar na enkele weken tijdens het rijden naar het werk zag ik dat het 12,5 volt was. Kl..ten, dacht ik , de dynamo levert geen stroom. Maar het lampje opn het dashboard ging niet aan. Zette ik de koplampen aan, dan ging hij naar 14,2 volt. Dus was de spanningsregelaar niet 100%. Soms een hele week 14,3 volt, en dan weer enkele dagen 12,5 volt. Ik had nog garantie. maar zou ik met dit probleem terug naar de garage gaan, dan zouden ze er waarschijnlijk een nieuwe spanningsregelaar op zetten. en dan zou de oude dynamo met nieuwe spanningsregelaar terug in mijn kia gezet worden. Daar had ik geen zin in en heb ik bij mijn eigen garage een afspraak gemaakt om de dynamo compleet te vervangen voor een nieuwe. gelijk de spanrollen en multieriem laten vervangen en nieuwe olie in de automaatbak. De olie zou volgens het boekje bij 90000 km vervangen moeten worden. en de auto had toen ik hem kocht 101000 km gelopen. dus niet gokken of het gebeurt was. kosten 1024 euro. Dus totaal heb ik voor mijn sportage 14500,00 betaald. maar wel blij dat ik dat gedaan had. Ik rij mijn auto toch op, dus kan weer vooruit. Quote
cinqo El Geplaatst 26 Januari, 2025 Topic Starter Geplaatst 26 Januari, 2025 Hoi Jan, Hij rijd weer goed tot nu. De garage waar ik de auto gekocht. Heeft de helft van de kosten betaald. Dit is volgens mij garage een coulance. Want de garantie geld alleen voor de motor en versnelling. Dus heb nog geld gehad. Bedankt voor je hulp. Quote
Breeze Geplaatst 26 Januari, 2025 Geplaatst 26 Januari, 2025 Het lijkt mij dat waterpomp, multiriem, e.d. onderdelen van de motor zijn. Adri Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.