Jump to content

Advies aankoop Kia Rio

Recommended Posts

Posted

Onze kleindochter heeft een behoorlijk ongeluk gehad waarbij ze er zelf wonderbaarlijk goed vanaf is gekomen maar de auto is total-loss en nu zoekt ze een niet te dure kleine auto.
Gezien haar budget is haar oog is gevallen op een Rio maar ze wil graag wat weten.
Hoe rijd een Rio uit de periode 2010-2015 ?
Wat is een aannemelijke kilometer stand voor een Rio uit die periode ?
Waar moet ze op letten bij de aankoop, ze overweeg om hem bij een garage of dealer te kopen ?

Ze heeft een Rio 1.2 CVVT Super Pack 5-drs [ NAP cruise climate LM gezien van 2011 maar met 167.000km op de teller, ik vind dat veel maar ik weet niet of dat veel is voor zo´n auto.
Wie kan haar adviseren ?
Alvast bedankt

Posted

Hoe rijd een Rio uit de periode 2010-2015 ? Dat moet je zelf ervaren met testrit....(het is geen snelheidsbeest...)
Wat is een aannemelijke kilometer stand voor een Rio uit die periode ? mwahh hangt af van wat je koop m.b.t. budget/gebruikersschade....etc. KM stand zegt me dan niet veel....je koopt een gebruikte auto...dat is het gewoon.

Waar moet ze op letten bij de aankoop, ze overweeg om hem bij een garage of dealer te kopen? Facturen wat er aan is gedaan...e.a. kan hierbij afhangen van km stand. 

Volgens mij is er wel een topic met wat aandachtspunten van dit model...

Wat ik ervaren heb in 10/11jaar en 100 dkm (fabrieksnieuw) en superpack: 

-kleppen voor ventilator stand is defect gegaan (2 of 3 jaar verangen in garantie)

-Blower/ventilator vervangen in garantie door piependgeluid (garantie)

-AC compressor maakt een lager geluid (vervangen garantie)

-hadvat kofferklep (na 10 jaar)

-Rem linksachter bleef me te zeer hangen op schijfrem (remklauw zelf verangen)

-relais in zekeringskast voor sluiten raakt defect (contactpunt in relais zwak) --> nieuwe of gebruikte zekeringskast zoeken...

-AC ionisator defect (iets om nare luchtjes teniet te doen...) zat een foutcode in door uit te lezen.

- Persoonlijk vind ik de koppeling gevoel in deze auto niet zo fijn in de 1ste versnelling/wegrijden vanuit stilstaand.  (dit heb ik ook wel eens voorbij zien komen....)

- 1 van de parkeersensor had wat kuurtjes laatste jaar als het HEEL koud was.

Overall gezien was ik zéér content met het model. JA, banden en remmen ...dat kan ik niet inschatten...dat zijn verbruiksartikelen.

Posted

@xtra40 Bedankt voor het verplaatsen, ik wist niet onder welk type het viel.

@ehombie Bedankt we nemen het mee als ze beslist om er op in te gaan, €5950 is een hoop geld voor haar.