dickkie Posted December 27, 2009 Share Posted December 27, 2009 Hallo, Ik ben sinds ruim een jaar in het bezit van een Sportage waarover ik heel tevreden ben. Er zijn echter 2 dingen waar ik minder goede ervaringen mee heb en een daarvan zijn niet goed functionerende parkeersensoren. Het probleem doet zich voor wanneer ik achteruit rij en de sensoren te pas en te onpas aangeven dat er zich een object op 0,6 mtr achter de auto bevindt. Ook al is er niets achter de auto; de sensoren beginnen te piepen. Soms doen het ze het weer even en dan weer (meestal) niet. Kortom heel onstabiel en onbetrouwbaar. Ik ben er al meerdere keren mee terug geweest naar de dealer en een aantal keren zijn ze opnieuw afgesteld en de laatste keer zijn de sensoren vervangen, maar het probleem blijft bestaan. Het is om moedeloos van te worden, maar ik zal denk ik weer terug moeten naar de dealer. Heeft iemand soortgelijke ervaringen of heeft iemand een suggestie wat de oorzaak zou kunnen zijn of wat ik nog meer zou kunnen doen? Alvast bedankt, Dick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Horst Posted December 27, 2009 Share Posted December 27, 2009 mijn pa had zoiets laatst bij zijn auto. zodra je de achteruit inschakelde begon de boel te loeien. geen idee wat het was. na een aantal week kwamen we er achter dat een sensor en deel naar rechts was verschoven en hierdoor achter de bumper zat. de sensor denkt dat je ergens tegen aan zit en begint direct te loeien. sensor opnieuw gemonteerd door de dealer en probleem was voorbij. daarnaast nog 2 andere punten die het zouden kunnen zijn: - vuil op de sensor (waardoor hij denkt dat hij ergens tegenaan zit) - draadbreuk in de bekabeling van het systeem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dickkie Posted December 28, 2009 Author Share Posted December 28, 2009 Vandaag contact opgenomen met de dealer. Deze gaat op zijn beurt de leverancier van de sensors raadplegen. Wordt vervolgd........... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frankd Posted December 28, 2009 Share Posted December 28, 2009 Dit probleem hadden wij in het begin ook. Bleek dat de sensoren te ver naar beneden "keken".Opgelost dmv speciale ringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dickkie Posted January 29, 2010 Author Share Posted January 29, 2010 Vandaag opnieuw de auto naar de garage gebracht. De sensoren zijn nagekeken en getest. Conclusie van de dealer: De sensoren registreren aan de rechterzijde de uitlaat of (de warmte van) de uitlaatgassen. Op mijn vraag wat daar aan gedaan kan worden, was het antwoord: niets...... Dit kwam nogal merkwaardig op me over omdat ik de auto nieuw had aangeschaft en de sensoren behoren tot de opties die mij zijn aangeboden. Volgens de dealer is de vorm van de uitlaat en de afstand van de sensor tot de uitlaat debet aan het probleem. Ik vraag me dan 3 dingen af: Hoe is het mogelijk een dergelijke optie aan te bieden als het technisch gezien blijkbaar niet mogelijk is correct te laten werken? Zijn er meer mensen die van deze oorzaak hebben gehoord? Kan iemand me adviseren wat te doen, nu mijn dealer me niet verder kan helpen? Alvast bedankt voor de evt. reacties. Dick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansD Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Hallo Dick, Wat laat, maar toch, nooit last gehad met de sensoren, en ik rij op LPG en met deze koude rookt het flink uit 2 uitlaten, ik denk een broodje aap verhaal. Wel zouden de sensoren wat scheef naar beneden kunnen wijzen en dan piepen ze er lustig op los, zeker op een ruwe weg, klinkers of zo. Probeer eens een andere garage, Gr Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brouwer2001 Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 is het niet mogelijk je uitlaatgassen anders te laten uitblazen door middel van een uitlaat sierstuk. 1 de gebogen is zodat je het maar beneden of opzij uit laat blazen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dickkie Posted February 8, 2010 Author Share Posted February 8, 2010 Ik zou natuurlijk naar een andere garage kunnen gaan of zelf proberen het probleem op te lossen middels een aanpassing aan de uitlaat, maar ik blijf het vreemd vinden dat de dealer waar ik de auto met sensoren nieuw heb aangeschaft dit probleem niet kan oplossen en ook geen vervolgactie kan/wil ondernemen. Even heel zwart/wit gesteld; als ik een computer aanschaf met als optie een blu-ray drive en de drive werkt niet, dan verwacht ik dat de drive gemaakt of vervangen wordt. En niet dat ik te horen krijg dat de drive niet compatibel is met de computer. Ik hoop gewoon dat er door KIA een oplossing wordt aangeboden en ik wil er best zelf over meedenken, maar ik ga nog niet meteen zelf aanpassingen aanbrengen of naar een andere garage. Zou contact op nemen met KIA-nederland misschien kunnen helpen? Nog bedankt voor de reacties tot nu toe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansD Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 Die garage zal mijn vriend niet worden, maar bij Kia vragen of dit meer voorkomt kan ook . Ik denk een sensortje stuk. misschien zijn ze stuk voor stuk los te koppelen, dan kan men zien wie er vals speelt. Hans D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gelderman1 Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Ik zou natuurlijk naar een andere garage kunnen gaan of zelf proberen het probleem op te lossen middels een aanpassing aan de uitlaat, maar ik blijf het vreemd vinden dat de dealer waar ik de auto met sensoren nieuw heb aangeschaft dit probleem niet kan oplossen en ook geen vervolgactie kan/wil ondernemen.Even heel zwart/wit gesteld; als ik een computer aanschaf met als optie een blu-ray drive en de drive werkt niet, dan verwacht ik dat de drive gemaakt of vervangen wordt. En niet dat ik te horen krijg dat de drive niet compatibel is met de computer. Ik hoop gewoon dat er door KIA een oplossing wordt aangeboden en ik wil er best zelf over meedenken, maar ik ga nog niet meteen zelf aanpassingen aanbrengen of naar een andere garage. Zou contact op nemen met KIA-nederland misschien kunnen helpen? Nog bedankt voor de reacties tot nu toe. Dickkie, Is deze set vanaf fabriek ingebouwd? Als dit niet het geval is laat de monteur eens kijken of de sensoren wel goed zitten, want ze hebben namelijk een up en down zijde. Dit staat met hele kleine lettertjes achterop de sensor. Als je een sensor verkeerd monteerd, dan werkt de hele set niet goed. Succes, Groeten Roy Service adviseur Kia dealer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Dickkie,Is deze set vanaf fabriek ingebouwd? Als dit niet het geval is laat de monteur eens kijken of de sensoren wel goed zitten, want ze hebben namelijk een up en down zijde. Dit staat met hele kleine lettertjes achterop de sensor. Als je een sensor verkeerd monteerd, dan werkt de hele set niet goed. Succes, Groeten Roy Service adviseur Kia dealer. Welkom Roy, aan zo'n nieuw lid hebben we zeker wat. Misschien kun je je even voorstellen in een vers draadje, vinden we leuk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trooija Posted July 25, 2011 Share Posted July 25, 2011 Bij mijn sportgage uit 2005 waren de sensoren al versleten. Blijken gewoon achter de bumper gepakt te worden en daar alle vocht en vuil van de achterwielen over zich heen te krijgen. Raar, maar de aanschaf was toch een fors bedrag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts