Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Navigatie update handmatig ipv OTA

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Sinds maart 2025 hebben we een nieuwe KIA  Sportage NQ5 HEV Dynamicline MY25 Comfort  Toevallig kwam ik tot de ontdekking dat onze navigatie verouderd was. Best vreemd dat er op een nieuwe auto uit 2025 nog een update van aug 2024 zat. 
Na vele contacten met KIA en internet in diverse stadia zonder echt een goed advies is het me gelukt de update handmatig te installeren. Duurt inderdaad ca. een uur. 
Op een nieuwe KIA heb je recht op 2x een gratis OTA update. Helaas werkt die niet. 
Via de update site kun je met redelijk wat moeite de update downloaden. 
Zoals aangegeven moet je wel de 64Gb (of meer) USB stick in exFAT formatteren. Met dit formaat kun je namelijk bestanden wegschrijven die groter zijn dan 4Gb. 
Let wel op dat je alleen de losse ZIP en overige bestanden kopieert en niet de map met bestanden. 
Best jammer dat de KIA adviezen waren:

1. Kom maar naar de garage dan doen wij het voor je maar duurt wel een dag. 
2. Je moet een 64Gb USB stick hebben want 128Gb werkt niet. Onzin. 
3. Niemand vertelt dat de losse bestanden naar de USB stick gekopieerd moeten worden I.p.v. volledige map en/of sub map. 

Geplaatst

Lang heb ik getwijfeld tussen een update via de garage of zelf doen, maar uiteindelijk toch zelf gedaan. OTA was geen optie, want een MY 20 model met sep ‘24 programmatuur. Toen ik zag dat er 49 GB moest worden verplaatst en mijn grootste geheugenstaafje 1 GB was, bood de MediaMarkt uitkomst door keuze uit 64 of 128 GB staafjes. Gezien de nog steeds geldende wet van X, die zegt dat de geheugenkapaciteit elk jaar verdubbelt (of zoiets), besloten om de 128 GB versie te kopen. En ziet, alles ging probleemloos, het duurde lang, zowel het laden PC -> staafje als staafje -> voertuig, maar er werd niet om bestanden of mappen gevraagd. Het (dringende) advies om tijdens het overzetten de motor te laten draaien is bij een (P)HEV sowieso/überhaupt lastig en bleek ook niet nodig. Eerlijk gezegd merk ik geen verschil met de vorige ‘24 versie. Er schijnt ergens Google funktionaliteit te zijn toegevoegd maar die heb ik nog niet ontdekt en ook niet naar gezocht.

Adri

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...