Ote Posted December 9, 2005 Posted December 9, 2005 Ik heb afgelopen dinsdag eindelijk (besteld 21 januari 2005) mijn Grayish Silver Executive Sportage in ontvangst mogen nemen . Met de winter in aantocht vroeg ik me af wat de voorruitverwarming met timer inhield. Mijn dealer wist het ook niet zeker en dacht dat het de verwarming van de ruitenwisserbladen was en dat deze gelijk ingeschakeld wordt met de spiegelverwarming (die volgens mij weer ingeschakeld wordt met de achterruitverwarming). Heeft iemand een antwoord hierop? Quote
xHansx Posted December 9, 2005 Posted December 9, 2005 gefeliciteerd met je sportage..... En... bevalt tie..... De voorruitverwarming bestaat uit een paar verwarmingsdraden onderaan aan de binnenkant van de voorruit en ze gaan gelijk aan met de verwarming van de spiegels en achterruitverwarming. Zo wordt voorkomen dat er ijsaanslag op de wissers komt. groet Hans Quote
Ote Posted December 11, 2005 Author Posted December 11, 2005 Bedankt Hans, Je uitleg lijkt me het meest logisch. Ik werd nog teruggebeld door mijn dealer en die vertelde me dat het de climatecontrol in combinatie met de voorruit warmte was, maar dat kan helemaal niet want er zit geen timer op. Ik neem aan dat de timer er voor zorgt dat de verwarming niet te lang aan blijft, net als voor de achterruit en de spiegels. Ik heb er niets over in het instructieboekje gevonden, maar misschien moet ik nog wat verder spitten. De auto bevalt uitstekend en ik ben toch nog blij dat ik heb gewacht. Groetjes, Ote Quote
ludo Posted February 26, 2006 Posted February 26, 2006 Welke voorruitverwarming Ook nu blijft de verkoopfolder en het instructieboekje behoorlijk onduidelijk. Volgens mij zit er helemaal geen voorruitverwarming in! Althans niet op de mannier dat je zou verwachten. Dit wil zeggen verwarmingsdraden in de voorruit. Volgens mij zit er een extra verwarmingsspiraal in de ventilator luchttoevoer gekoppeld aan een tijdklokje (?timer?). Dit is gedaan vanwege het behoorlijk elektrische verbruik (je kunt het nu niet vergeten uit te zetten) Het is ook niets voor niets dat je de aanjagerknop voluit dient te zetten (blz. 4/95) Is het resultaat voldoende, dan gewoon de ?Auto knop? indrukken (Climate Control actief) In het boekje staat overigens wel (zie blz. 4/71) dat een eventuele voorruit verwarming dan gekoppeld wordt aan de achterruit verwarming. Maar als je kijkt op blz. 4/95 wordt er niets over vermeld Dus nogmaals welke voorruitverwarming. Ludo Quote
Kia Fan Posted February 26, 2006 Posted February 26, 2006 Voorruitverwarming is een groot woord..... In de Sportage (en sorento) zitten verwarmingsdraden onder de ruitenwisserbladen. Dit ter voorkoming van het vastvriezen van de wisserbladen. Bij de Sportage werkt deze icm de achterruitverwarming en bij de Sorento kan je hem los aanzetten. Quote
ludo Posted February 26, 2006 Posted February 26, 2006 Voorruitverwarming is een groot woord..... In de Sportage (en sorento) zitten verwarmingsdraden onder de ruitenwisserbladen. Dit ter voorkoming van het vastvriezen van de wisserbladen.Bij de Sportage werkt deze icm de achterruitverwarming en bij de Sorento kan je hem los aanzetten. Ik zal met behulp van mijn"loepje" nog eens goed kijken! Quote
Rodi Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 dat kwam mooi uit, ijs op het raam dus gelijk de achterruit verwarming aangezet en idd.!!! het begon te ontdooien onder de ruitenwissers, werkt bij mij erg goed en snel Quote
ludo Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 Beste Rodi, Je schreef in het forum dat het uitstekend werkte. Inderdaad het eindresultaat is ok? Maar wat je niet vertelde of het nu door de voorverwarmde lucht is gekomen (zo als ik dit al eerder vertelde) of door toch een aantal "geheimzinnige draadjes in de voorruit" Ludo Quote
Rodi Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 Sorry dat ik niet helemaal volledig was, er zitten schijnbaar verwarmings draden onder de wisserbladen. Ik kon zien dat het ijs op de voorruit (rondom de wisserbladen) snel ontdooide. Daarbij moet je wel de blower gebruiken om de rest van het voorraam te laten ontdooien. Ik heb niet gelet of er ook een timer op zit maar dat zal haast wel Quote
ludo Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 Beste Forum leden. Ikben er uit Geen draadjes in de ruit of wat dan ook. Gewoon LUCHTen meer niet Van de week zat er een heel dun laagje ijs op de ruit. De omstreden knop ingedrukt, maar nu met de blower minimaal! En je zag precies, en dit ter hoogte van de twee lucht roostertjes dat het ijs iets begon te smelten. En ja, deze plek zat tevens voor de ruiten wisser bladen van daar de verwarring (t.o.v. een Sorento!) Volgens het boekje is een ECHTE voorruit verwarming optioneel (indien van toepassing). Dus ergens op deze aardkloot rijden er Sportage's rond met een echte elektrische voorruit verwarming. Ludo Quote
Voss Posted March 27, 2006 Posted March 27, 2006 Dit heeft niks met de voorruit verwarming te maken,maar was het jullie ook al opgevallen dat als het regent,en je hebt de ruitenwisser op de interval stand staan (voorruit). Dat als je onder de 30 km rijd de ruitenwisser langzaam gaat,hij stop tussen het wissen Als je boven de 30 km komt heeft de ruitenwisser geen tussen pauze meer,en gaat aan 1 stuk door. Dit was mij pas van de week opgevallen. Quote
ludo Posted March 27, 2006 Posted March 27, 2006 Wat lees ik! Blijkt het interval van de ruitenwisser afhankelijk te zijn van de snelheid! leuk! Ik zal eens opletten. Elke keer ondek je weer wat anders. Maar dat kan ook niet anders met zo'n instructieboekje. Ludo Quote
wimtenhoope Posted March 28, 2006 Posted March 28, 2006 is nieuw voor mij. Afgelopen weekend ook in de regen gereden, maar de ingestelde interval bleef gewoon werken, of ik nu stilstond of ca 80 km/u reed. Hij stond wel op een lang interval. Dus maar eens testen bij andere standjes. Quote
Voss Posted March 28, 2006 Posted March 28, 2006 Even een aanvulling op de interval. Dit is bij de snelste/hoogste stand van de interval,bij de lagere standen heb ik het zelf nog niet uitgeprobeert. Maar zoals het bericht hier boven al aangeeft zal dit wel niet het geval zijn. Quote
Recommended Posts