Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

12V-accu loopt constant leeg: checklist voor garage

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Sinds vorige week loopt mijn accu opeens leeg. ANWB heeft er zelfs twee keer een nieuwe ingezet, maar dat mocht niet baten. Dit is het eerste gedoe met mijn Kia e-Niro EV uit 2020 die ik vorig jaar oktober kocht bij Van Mossel in Hengelo (geen geweldige ervaring overigens).

Mijn ai-assistent vertelt me dat er heel veel (inter)nationale fora zijn waar geklaagd wordt over het plotseling leeglopen van de accu zonder heldere oorzaak. Mij werd gevraagd of ik een checklist wilde hebben om later met de dealer te bespreken en het lijkt me een goed idee die hier te delen. 
Als er evenwel mensen zijn met aanvullende op- of aanmerkingen ... welkom!
Hier de checklist: 

Verzoek tot diagnose (checklist)

1. Controle op bekende Kia‑serviceacties
– Graag controleren of serviceactie SA497 – IGPM Sleep Mode Operation Logic Improvement of een vergelijkbare update voor mijn VIN beschikbaar is of reeds is uitgevoerd.

2. Gezondheidstest 12V‑accu
– Load test
– CCA‑meting
– Interne weerstand
– Rustspanning na 12 uur
– Laadspanning tijdens “Ready” modus (±14,4V)

3. Controle op ruststroom / parasitaire verbruikers
– Ruststroom meten na 30 minuten (normaal < 50 mA)
– Controleren of alle modules correct in slaapstand gaan

4. Controle DC‑DC converter
– Laadgedrag tijdens rijden
– Periodieke bijlading tijdens stilstand
– Eventuele foutcodes

5. Controle infotainment / AVN‑unit
– Bekend probleem: unit blijft actief na afsluiten
– Controleren op software-updates en foutcodes

6. Controle achterklep‑module
– Bekend dat deze module soms actief blijft bij slechte sluiting of defecte microswitch

7. Controle telematica‑module (Kia Connect / UVO)
– Controleren of deze module correct in slaapstand gaat en geen abnormale ruststroom veroorzaakt

8. Volledige foutcode‑scan
– BMS, IGPM, DC‑DC, AVN, BCM, telematica, keyless entry, alarmmodule

9. Controle frequentie van 12V‑bijlading
– Te vaak bijladen kan wijzen op een verborgen parasitaire verbruiker

Doel van dit verzoek

Ik wil graag dat de onderliggende oorzaak wordt vastgesteld en verholpen, zodat de auto betrouwbaar blijft en de 12V‑accu niet opnieuw beschadigd raakt. Uiteraard hoor ik graag welke bevindingen er uit de diagnose komen.

aangepast door PieterJ
Geplaatst

Punt 1 is denk ik ook belangrijk, ken echter niet alle ins en outs van dit model..mar dealer kan er zeker na kijken.

punt 2 is kleine moeite maar zou ik inderdaad doen voordat je aan punt 3 begint.

punt 3 is het voornaamste...vandaar uit verder kijken...dan komen overige punten automatisch aan het licht...

• 2 weken later...
Geplaatst

Inmiddels een kickstarter in huis die het goed doet (39 euro bij Amazon), maar ook gemerkt dat de radio niet meer uit wil, en wat later wilde hij zelfs niet meer aan. Dat geld voor het hele media en navigatiedeel. Erg mysterieus wat er aan de hand is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...