Dirk Vermeulen Posted January 2 Posted January 2 Hoi allemaal, Ik heb een Kia Optima PHEV (bouwjaar 2020) en ervaar sinds een tijdje het volgende: Symptomen: Sinds twee weken, direct na ICE‑start (bij met name koude start) verschijnen meerdere foutcodes: P25A2 (Brake/HCU), P0335 (Crankshaft sensor) en U0198 (Telematics lost communication) Tegelijk gaan waarschuwingen aan voor traction control, ESC, cruise control en anti-collision systemen Na DTC wissen kan ik gerust de hele dag rijden zonder fouten, merk niets aan de auto, alles werkt prima. Problemen lijken gecorrigeerd als ik ICE start vermijd, bijvoorbeeld geen verwarming gebruiken of HEV-knop niet indrukken. De 12V accu is recent vervangen, massa’s en connectors schoongemaakt. Wat ik al gedaan heb: Nieuwe 12V accu gemonteerd Massa’s motorblok, ABS/ESC en chassis schoongemaakt, weet niet of ik ze allemaal heb gehad. DTC’s gewist en gereden DEFA motor/accu heater gebruikt om 12V accu op spanning te houden. Live logging van spanning gecontroleerd, ziet er niet vreemd uit. Ik heb vorige week nog een week probleemloos gereden nadat ik een uur snelweg gepakt heb. Nu is het weer terug. Vragen aan de community: Heeft iemand anders Optima (P)HEV of Sonata Hybrid met soortgelijke ICE-start problemen gezien? Zijn er bekende TSB’s / Service Campaigns die dit aanpakken in NL/EU? Hebben jullie ervaringen met massa’s / HCU / CKP / telematics connectoren die dit oplossen? Kan dit iets te maken hebben met oude remolie, sludge of software logica van de BMS / DC-DC / HCU? Tips voor een dealer of garage in NL die écht verstand heeft van PHEV ICE-start diagnose? Alvast bedankt voor jullie reacties! Quote
ehombie Posted January 2 Posted January 2 Wat zijn alle exacte codes met omschrijving uit jouw tester? Quote
ehombie Posted January 3 Posted January 3 krukassensor controleren afh. van je kennis en tools. misscien omruilen met nokassensor indiendezelfde kijken of probleem mee verhuisd. (daar word vaak ook het toerental van afgenomen) VMCU is volgens mij een body controle module waarom die geen communicatie heeft geen idee. Laten testen bij de module en kijken hoe zich dit manifesteert. vandaar uit verder kijken met een ossiloscoop. die code zonder omschrijving, geen idee. kon zo niks vinden op google. Quote
Dirk Vermeulen Posted January 12 Author Posted January 12 (edited) Hoi, Ik ben inmiddels wat verder. Ik heb een account aangemaakt bij kiatechinfo.snapon.com/ en mezelf 72u toegang verschaft voor 19$. Hier vond ik o.a. dat alle DTC's te herleiden zijn naar de krukaspositiesensor. De PCM ziet bij koude start een niet -plausibel signaal en stuurt dit door naar de. ABS. Die geeft daar een DTC " geen geldig rpm ontvangen" en stuurt dit door naar o.a. cruise control en radar. Die geven daar ook allemaal DTC's van plus allerlei storingsmeldingen op het dashboard. De reden dat het krukaspositiesensor signaal niet als plausibel wordt beschouwd is waarschijnlijk te wijten aan slijtage/storing van de sensor. Ik meet over de VCC en GND van de sensor 760Ohm bij 54C koelwater en 42C olie. 446Ohm bij 5C water en olie. Er staat dat de coil resistance 774-946 Ohm moet zijn voor deze sensor bij 20C. Bij een warme motor haal ik dat bijna, koud bij lange na niet. Gevolg is waarschijnlijk een te lage signaal spanning bij koude start en dus DTC's. Ik ga de sensor laten vervangen, kan er zelf niet bij zonder brug. Het onderdeel nummer is 391802E600 en die lijkt uitsluitend bij Kia zelf te krijgen zijn, geen aftermarket kunnen vinden. Edited January 12 by Dirk Vermeulen 1 Quote
Recommended Posts