Jump to content

Wanneer 4WD

Guest Marc

Recommended Posts

Ik ben de gelukkige bezitter van een 4WD Sportage -over het verbruik kunnen we niet blijven knagen... :(

Onlangs was ik op verlof in Normandi?, waar veel veldwegen zijn en toen wij terug naar Belgi? kwamen lag er een pak sneeuw. Ideaal om eens de 4x4 capaciteiten te testen. Maar ik zat met een probleem!

Nu mijn vraag: wanneer dien je de knop 4WD-lock te gebruiken en wanneer niet.

Als je in de sneeuw rijdt of op modderige wegen, schakelt de auto dan automatisch over op 4WD?

Wil iemand mij eens duidelijk uitleggen, want met de handleiding kom ik niet veel verder, hoe je moet omgaan met het 4WD-systeem.

Ik zou je dankbaar zijn!

Beste Marc,

Net terug uit Finland met 4.500 km met onze vlak daarvoor afgeleverde Sportage (2.0/4WD), las ik je bericht.

Voorzover mijn kennis strekt en inmiddels ook mijn ervaring werkt de 4WD tot 40 km/u. Daarboven is het volgens mij een 2WD (dit weet ik echter niet zeker) echter door de tractioncontrol (TRC) bleef de auto ook op gladde wegen keurig op koers.

Onder de 40 km/u worden de krachten naar behoefte over voor- en achteras verdeeld tot 50% elk.

In de lockstand is dit altijd het geval (50% voor en 50% achter) echter tot 30 km/u daarna worden de krachten weer automatisch verdeeld en bij > 40 km/u schakeld volgens mij de 4WD dan weer uit.

De lockstand heb ik maar ??n keer hoeven te gebruiken toen ik, uit stlistand, meer power op de achterwielen wilde hebben.

Hoe het werkt boven 40 km/u weet ik dus ook niet zeker; als iemand het wel zeker weet dan hou ook ik me aanbevolen.

Met vriendelijke groet,

Herman.

• 1 month later...

Er is enige verwarring wanneer de auto 4-wiel wordt aangedreven.

Ik trek de volgende conclusie :!:

Als de 4WD schakelaar NIET is ingedrukt (4WD auto!)

-Onder normale omstandigheden worden altijd de voorwielen aangedreven.

-Onstaat er slip bij de voorwielen, dan gaat het systeem automatisch in 4WD.

Voorwaarde is wel dat de rijsnelheid lager is dan 40km/h.

-Boven de 40km/h staat dus gelijk aan een 4WD auto situatie :!:

Mijn conclusie is dan ook, dat bij het slippen van de voorwielen boven de 40 km/h het het 4WD nooit actief wordt.

Ik moet hier nog verder over doorvragen (KIA Nederland)

In een 4WD lock situatie vind ik de uitleg op bladzijde 4/15 van het instructieboekje wel duidelijk.

Ik had tevens KIA Nederland gevraagd of er voorwaarden aan verbonden zijn wanneer het 4WD actief wordt (slippen voorwielen)

Tot nu toe heb ik het volgende antwoordt ontvangen:

Het Torque On Demand system van uw Sportage zou direct in moeten grijpen als de wielen gaan slippen.

Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijk groet,

Kia Nederland B.V.

Customer Service

Angela Haanstra-van Dijk