Pasquini Posted January 21, 2006 Posted January 21, 2006 Onze huidige Picanto 1,1 uit juni 2004 bleek tijdens de proefrit zeer sterk naar rechts te trekken zodra het stuurwiel werd los gelaten (als test om te kijken hoe de auto zich gedraagd). Met zeer sterk naar rechts trekken bedoel ik dus dat de auto binnen 50 meter al naar rechts gaat, als of hij er naar toe werd getrokken. Voor de duidelijkheid, er werd gereden op de snelweg met een snelheid van 100 km per uur. Dit naar rechts trekken is later ook nog getest in de bebouwde kom met lagere snelheden op diverse wegen en met diverse bandenspanningen. Maar helaas hij trok echt naar rechts. Dus terug naar de dealer. Dit mocht toch niet voor een auto die 7500 km had gelopen en schadevrij was. In overleg met de 'zeer behulpzame' dealer werd de auto uitgelijnd bij een specialist. Daar werd het 'subframe' afgesteld op de waardes zoals deze vanuit de fabriek zijn afgegeven (dit zat dus niet goed). Tevens werden er in overleg met de 'zeer behulpzame dealer' twee nieuwe voorbanden opgezet. Immers de auto zit nog in z'n fabrieksgarantie periode (tot juni 2007). De volgende testrit gaf wel een verbetering maar was nog niet geheel bevredigend voor ons. Wederom in overleg met de dealer werd besloten om ook is in een andere Picanto (ook uit 2004) te rijden. Voor een vergelijking. En .... ik was verbaasd. Deze auto trok zelfs nog meer naar rechts (rijdend op de zelfde snelweg met 100 km per uur). Ik moest zelfs met m'n rechter hand flink tegen sturen om het recht te houden. Met de wetenschap dat 'onze' auto er op vooruit was gegaan. En de dealer via het KIA netwerk z'n best had gedaan (overleg technische helpdeks en het aanmelden in een speciale database t.b.v. klachten) is het probleem tot nu toe voor ons okay. Maar toch ......zit ik toch nog met de volgende vraag waarom trekken twee identhieke Picanto's uit het zelfde bouwjaar (paar maanden verschil) zo naar rechts als je het stuur los laag. Is dit naar rechts trekken te wijten aan een combinatie van windgevoeligheid (door de vorm van de auto). En daarnaast nog de gevoeligheid van de Picanto op 'spoorvorming' op het wegdek. Want dat is een Picanto zeker (verder een prima auto trouwens). Ik zou graag aan jullie mede Picanto rijders willen vragen of jullie Kia-tje het zelfde gedrag vertoond. Of is het misschien iets speciaals dat alleen voorkomt bij de eerste modellen. Maar ik zou het erg op prijs stellen als jullie is kunnen kijken wat het gedrag is van bij 100 km/uur rijdend op een goed stuk snelweg. Laat dan 'voorzichtig' is je stuur los. Bekijk dan het rijgedrag. Hopelijk hoor ik van jullie. Quote
pippo Posted January 21, 2006 Posted January 21, 2006 welcome Pasquini, hier weet ik ook van mee te spreken mijn pica trekt ook een beetje naar recht vooral bij hogere snelheid hij is al 3-maal uitgelijnd resultaat bleef hetzelfde nu ben ik er aan gewend stuur nooit meer lossen grtz Quote
Pasquini Posted January 21, 2006 Author Posted January 21, 2006 welcome Pasquini,hier weet ik ook van mee te spreken mijn pica trekt ook een beetje naar recht vooral bij hogere snelheid hij is al 3-maal uitgelijnd resultaat bleef hetzelfde nu ben ik er aan gewend stuur nooit meer lossen grtz Ik zal m'n stuur nooit meer lossen ......... Maar blijft toch een raar verhaal. Vergelijkend met een Golf ((ja, ik weet een ander segment, ander onderstel etc.), die trekt niet zo overduidelijk naar rechts. De Golf is de auto waar ik zelf in rij. De Pica is voor m'n vrouw. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen volgen, want het blijft voor mij een vreemde zaak dat die 'schijnbaar' normaal gedrag is. Trouwens, welk bouwjaar is jou Picanto? Quote
Tazteam Posted January 21, 2006 Posted January 21, 2006 Onze "oude" Picanto was ook van 2004. Onze Picanto heeft nooit naar rechts of links getrokken, was altijd koersvast. Onze nieuwe Picanto (2006) is ook weer koersvast. Ligt het misschien aan een ander soort band/velg die gemonteerd is en dan deze symptomen gaat vertonen?? Zelf rijden wij met de oude en nieuwe Picanto gewoon met de originele banden. Hopelijk heb je er iets aan. Philip Quote
pippo Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 ik had het probleem van in begin al met de originele wielen banden,,met men 16"wielen+banden nu met de verlaging en 15" heb ik het ook nog steeds en jah is al 3 maal binnegeweest voor uitlijning 2 x bij kia 1 x bandenboer Quote
Karin Posted January 26, 2006 Posted January 26, 2006 Mijn Picanto (eind 2004) kent dit probleem niet. Vanaf het begin verlaagd en brede banden (195/45-15) en een 1.0, dus niet helemaal hetzelfde misschien als de 1.1. Ook nu met winterbanden 165-14 geen probleem. Quote
scorpioshuma Posted January 26, 2006 Posted January 26, 2006 Pasquini je hebt je profiel niet helemaal ingevuld, dus weet niet waar je vandaan komt, maar is dat toevallig belgie ? Dave Quote
Pasquini Posted January 26, 2006 Author Posted January 26, 2006 Pasquini je hebt je profiel niet helemaal ingevuld, dus weet niet waar je vandaan komt, maar is dat toevallig belgie ?Dave Ik heb mijn profieltje bijgewerkt. Enne ik kom niet uit Belgie Voor de duidelijkheid het rijgedrag is na de uitlijning en de verwisseling van de voorbanden wel degelijk verbeterd. Wat mij nu nog enigzins verbaasd was dat de 'tweede' Picanto (iets ouder) bij een zelfde dealer, hetzelfde rijgedrag vertoonde (het trekken naar rechts). Maar goed via dit forum probeer ik een duidelijk beeld te krijgen of dit iets is wat bij een enkele Picanto kan voorkomen of mogelijk een euvel is/was van modellen van een bepaald bouwjaar. Het blijkt nu (zie reacties forum) dat het iets is wat mogelijker wijs kan voorkomen bij een enkele Picanto. Verder zijn wij zeker tevreden over de auto. Verbruik is ongeveer ronde de 1/15 (gecombineerd). Bedankt voor jullie reacties. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.