Jump to content

Lichtmetalen velgen monteren? Lees dit eerst!

Smart

Recommended Posts

Beste Smart

Volgens mij zijn dit de maten van de "oude" sorento.

Ik heb mij laten vertellen dat deze afwijken van de maten van de nieuwe sorento.

Omdat ik toch nog van plan ben om winterbanden aan te schaffen (als ze weer leverbaar zijn voor een acceptabele prijs) zou ik ook graag deze maten hebben. Als je mij die kunt geven is dank uw loon beste smart

De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling.

Een wiel bestaat uit 2 delen, namelijk de velg waar de band op gemonteerd zit en een schijf (of spaken) die ervoor zorgt dat een min of meer stijve verbinding met het midden van het wiel, de naaf, tot stand komt en het geheel aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf zodanig geplaatst is dat het montagevlak (M in de tekening) in het centrum van de velg geplaatst is (C in de tekening), spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.

Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.

600px-Einpresstiefe_i18n.png

Edited by Smart

Erg leerzaaam beste Smart en nuttig. Ik heb wel eens de indruk dat de wielen/ bandenboeren vaak marchanderen. Ik wacht op je maten van de nieuwe sorento want ide zijn idd anders (volgens de dealer)

Erg leerzaaam beste Smart en nuttig. Ik heb wel eens de indruk dat de wielen/ bandenboeren vaak marchanderen. Ik wacht op je maten van de nieuwe sorento want ide zijn idd anders (volgens de dealer)

Hoi Ger,

Ze zijn niet beschikbaar op de bekende sites. Mogelijk dat je dit kunt vinden in het instructieboekje bij de auto of anders even navragen bij de dealer, v

KIAVELGEN.png

hallo, even een vraagje aan ???

kan ik op een picanto wielen monteren met een ET waarde van 35

in het tabel staat bij picanto 45

dit ivm de aanschaf van een nieuwe picanto met orginelen velgen.

ik vind lichtmetalen mooier en weet een setje te koop voor maar? 260 euro

dus als iemand mij advies kan geven graag

groetjes Hank

Hallo Hank,

Van standaard ET45 naar ET35 is 1 centimeter dat het hart van de velg naar buiten komt. Het is belangrijk dat de buitenste rand van de velg+band niet buiten de rand van de wielkast komt. Is namelijk een APK afkeurpunt. Ook moet je doordat de velg meer naar buiten komt, rekening houden dat de velg niet aanloopt in de wielkast.

Bij 'velgenboeren' zijn tabellen beschikbaar tot welke maximale ET-waarde jij kunt gaan met de Picanto. Mogelijk kan jouw garage dat ook vertellen. Dus eerst navragen voordat je tot aankoop overgaat.

Oh ja, hou je ook rekening met het aantal boutgaten en de steekmaat? Meten = weten!

Suc6 ermee!

Guest Pombal12

Maar nou meen ik dat voor de VENGA met 205/55 R16 banden en lichtmetalen velgen (op de X-ecutive uitvoering) de volgende maat geldt: 6.0J x 16 ET51 (en 5 gaats en naafgrootte 67,1 en de steekmaat 5x114,3).

Let wel: 'ET51', dat in tegenstelling tot ET40 uit het tabelletje hierboven...

Wat moet ik nou aanhouden als ik een setje l.m. velgen wil bestellen (voor de winter van 2010-2011)?...

Pombal12

Ja hallo, de expert is en blijft de velgenboer. Hij heeft omrekentabellen en kan zo bekijken welke velgen voor jouw auto geschikt zijn. Wanneer je kiest voor een originele Kia velg is de ET-waarde weer heel anders als voor een ander merk velg. Het is bepalend waar het hart van de velg precies zit.

Dus op naar de velgenleverancier. Durf eens binnen te stappen en laat je informeren. Ze kunnen het zo voor je op papier zetten.

Ja hallo, de expert is en blijft de velgenboer. Hij heeft omrekentabellen en kan zo bekijken welke velgen voor jouw auto geschikt zijn. Wanneer je kiest voor een originele Kia velg is de ET-waarde weer heel anders als voor een ander merk velg. Het is bepalend waar het hart van de velg precies zit.

Dus op naar de velgenleverancier. Durf eens binnen te stappen en laat je informeren. Ze kunnen het zo voor je op papier zetten.

ga morgen dinsdag even langs eeb velgenboer in de buurt.

hier zitten profile en atu langs elkaar.

bedankt vor de reacties.

groetjes Hank

• 2 months later...