Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Afgelopen donderdagavond mijn Venga ( champagne silver) opgehaald. Aflevering was, ondanks enkele kleinigheden, zeer prettig.

De mistlampen voor werken niet. Bumper is gedemonteerd geweest voor het installeren van parkeersensors voor. De 13-polige stecker was niet op voorraad en wordt pas eind van deze week geinstalleerd.

Voor mij is het moeilijk om een vergelijking te maken met de 1.4, omdat ik in die auto alleen een proefrit gemaakt heb.

De 1.6 is lekker fel, maar nog niet volledig uitgeprobeerd ivm inrijden. Wat mij wel meteen opviel is de veel stuggere vering met name bij verkeersdrempels ten opzichte van de Kia Magentis.

Ik heb tevens het navigatiesysteem en ten opzichte van het Pioneersysteem in de Magentis is met name de projectie van de verkeersborden boven de weg heel prettig bij het kiezen van jouw route bij verkeerspleinen. Daarnaast is de achteruitrijcamera een superuitvinding. Binnen twee keer gebruiken ben ik er als aan verslaafd. Ik overweeg om constant achteruit te gaan rijden, zo leuk vind ik dit :-D

Vanmiddag met ca 280 km op de teller reed ik in Utrecht en spontaan begon het ISG systeem te werken bij de verkeerslichten. Het werkt fantastsich. Bij het intrappen van de koppeling start de motor binnen een tel en wordt er tot ca 1500 toeren gas gegeven. Hierdoor pak je heel gemakkleijk met de koppeling de motor op (zeg ik dat wel goed?).

Het panoramadak ziet er mooi uit maar gezien het weer nog niet echt uit kunnen proberen.

Er is natuurlijk nog veel meer te vertellen, maar veel is al aan de orde gekomen bij andere items over de Venga, dus ik laat het op dit moment hierbij. Ik ben niet zo'n fotograaf, maar ik zal binnenkort enkele foto's plaatsen

Groeten van een Vengafanaat,

Ben

Posted

Hallo Ben,

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe mooie aanwinst. Ik ben zeer benieuwd hoe de 1.6 je gaat bevallen. Hou ons (mij) op de hoogte van je bevindingen. En foto's zien we t.z.t. tegemoet!

Veel rijplezier, maar vooral veilige reiskilometers toegewenst!

Posted

Van Harte !

Is dit een automaat of roerbak ?

Er zijn amper 1.6sen on the road......

Veel plezier met je nieuwe auto !

Posted

Nu na 10 dagen rijden en 520 km op de teller begint het echt mijn auto te worden. Er zijn nog wel wat kleine probleempjes, maar de auto is voor mijn gevoel lekker fel aan het worden. Koppeling en versnellingsbak schakelen subliem. Het ISG systeem werkt perfect. Vanmorgen binnendoor in de polder met half-geopend dak gereden. Heerlijk:D:D:D

Ik heb vanmorgen mijn tank geheel vol getankt en ik ga vanaf nu bijhouden wat het gebruik wordt van deze 1.6

Vanmorgen lag mijn navigatiesysteem incl audio er geheel uit. Gelukkig heeft het systeem zich zelf gereset na een tijdje stilstaan.

Volgende week gaat de auto nog terug naar de garage voor de volgende zaken:

1. Kabelboom trekhaak installeren
  2. Navigatiesysteem uitlezen
  3. Sensoren voor reageren alleen als auto in de buurt van object staat en uit is geweest
  4. Mistlampen voor doen het niet, waarschijnlijk door installatie sensors in voorbumper
  5. Linkerzijde onder bij voorportier zitten "hars"-sporen en deze moeten verwijderd worden en waxol opnieuw aangebracht
  6. Sproeier achterruit moet bijgesteld worden. deze spuit recht achteruit, handig voor reinigen koplampen achterop rijdende auto :-(, maar niet voor mijn achterruit.

Tot zover en groeten uit Moordrecht,

Ben

Posted

Ben, bedankt voor je interessante update. Ben ook heel benieuwd naar je verbruik in de 1.6.

Wat mij opvalt is dat meerdere Venga-eigenaren problemen ondervinden met het fullmap navigatiesysteem.

Sproeier achteruit is niet zo moeilijk af te stellen. Met een paperclip in het gaatje, kunt je hem zelf richten.

Hoe ons op de hoogte!

Posted

Hij is al vrij lang op de markt die Venga, tenminste aan het bericht te zien al ruim 40 jaar........:mrgreen:

Het betreft alleen een prijs voor beste design, de Red Dot Award.

Kijk eens rond op het forum voor meer en uitgebreidere reviews en tests van de Venga.

• 2 weeks later...
Posted

Hallo allemaal,

IK heb op 27 maart mijn auto opnieuw afgetankt en het verbruik komt uit op: 12,7 km op 1 liter. Ca 1/4 korte ritten binnendoor, de rest op de grote weg met regelmatig langzaam rijden vanwege drukte en file.

Valt mij in ieder geval niet tegen voor de 1.6 motor. Afgelopen zaterdag en vandaag alleen grote weg gereden, zonder file en de boardcomputer staat nu op 7,1 liter per 100 km. De auto heeft nu 1200 km gereden.

De auto is vandaag tevens naar de garage geweest. Alle punten zijn opgelost behalve de spatjes op de linker zijkant (soort teerspatjes). Komende week komt bij de garage iemand van Kia Nederland kijken wat er aan gedaan kan worden. Dit wordt waarschijnlijk het voor-zijpaneel en de bestuurdersdeur opnieuw spuiten.

Groeten Ben