Jump to content

Nijmegen moet terreinwagens weren


Recommended Posts

Posted

Uitgegeven: 19 oktober 2004 16:36

Laatst gewijzigd: 19 oktober 2004 16:38

NIJMEGEN - De gemeente Nijmegen moet een algeheel parkeerverbod instellen voor grote terreinwagens. Die zijn te gevaarlijk en veroorzaken teveel luchtverontreiniging. Parijs en Londen hebben al besloten om het gebruik van die wagens aan banden te leggen. Dat stelt de raadsfractie van GroenLinks, die de gemeenteraad woensdag wil laten stemmen over het voorstel.

Volgens GroenLinks, in Nijmegen de grootste fractie, worden de "aso-bakken of PC Hooft-tractoren" nauwelijks gebruikt voor het berijden van zwaar terrein. "Het zijn statussymbolen voor veelverdieners om lekker mee te shoppen", aldus fractievoorzitter W. van Eck. Klik hier !

Luchtkwaliteit

GroenLinks is volgens Van Eck geschrokken van een rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Dat toont aan dat Nijmegen in een regio ligt waar de luchtkwaliteit mondiaal gezien bijzonder slecht is. Luxe terreinwagens leveren door het hoge benzineverbruik een extreme bijdrage aan de luchtvervuiling, aldus de fractie.

Ook maakt GroenLinks zich zorgen over de meestal ernstige gevolgen van een aanrijding met een grote terreinwagen. Dat komt deels door de zogenoemde bull bar ofwel koeienvanger voorop de auto. Vanaf 2007 zijn dergelijke voorbumpers in Europa niet meer toegestaan op nieuwe auto's. Ook zijn de wagens zo hoog en zwaar, dat ze een andere personenauto vermorzelen bij een aanrijding.

Koeienvanger

De fractie schaart zich met het voorstel achter CDA-minister Peijs van Verkeer. Die kondigde vorige week al aan dat zij een onderzoek wil naar de negatieve gevolgen van grote en zware terreinwagens. Zij wil de koeienvanger al eerder verbieden en ook op auto's die in gebruik zijn. Extra belasting op dergelijke auto's heeft volgens de minister weinig zin, aangezien de meestal kapitaalkrachtige eigenaren dat makkelijk kunnen betalen.

De Nijmeegse GroenLinks-fractie denkt dat een algeheel parkeerverbod afdoende werkt. "Als je de auto nergens in de stad mag parkeren, heeft het weinig zin om er in Nijmegen mee rond te rijden", aldus fractievoorzitter Van Eck.

bron: nu.nl

Posted

Ik zie dit als weer als autootje pesten, in dit geval grote auto's pesten.

Ik vind het nogal zielig.....................ben benieuwd wat "grote auto rijdend Nederland" hier tegen kan en wil gaan doen.

Van die Bullbars/koeienvangers valt idd "iets" te zeggen............heb je weleens een ongeval gezien waarbij een auto betrokken was met zo'n ding aan de voorzijde??

De tegenpartij, in dit geval een fietser, kwam er niet goed vanaf, want zo'n bullbar vervormd echt niet dus het resultaat ......:cry::cry:

Maar ik kan mij voorstellen dat mensen met een terreinauto zo'n auto ook gebruiken in het terrein en dan KAN zo'n bullbar best weleens een uitkomst zijn.

Dus ik heb er gemengde gevoelens over, maar leef toch met jullie mee dat dit soort heksenjacht vanuit de regering een halt toegeroepen wordt.

Groeten

Philip

Posted

'Aso-bak' nog lang niet weg uit Nijmegen

Door onze verslaggever

NIJMEGEN - Grote terreinwagens de stad uit. Dat is gemakkkelijker besloten dan gerealiseerd. De Nijmeegse gemeenteraad volgde gisteren in meerderheid een voorstel van GroenLinks om een parkeerverbod voor deze terreinwagens in te stellen. 'Asobakken' en 'PC Hoofttractors' in de woorden van GroenLinks. De wagens zijn een gevaar op de weg en veroorzaken forse milieuvervuiling, meent deze partij die steun kreeg van de PvdA, D66, de Ouderenpartij en een deel van de SP.

Volgens raadslid Van Eck van GroenLinks gaat het over 50.000 muv's die de afgelopen vier jaar zijn verkocht. Het gaat over auto's die breder zijn dan 1.85 meter exclusief de spiegels. Een Mercedes ML valt er bijvoorbeeld niet onder, die is 1.84 m breed. Wel in de zwarte lijst staan auto's als de Kia Sorento, Lexus RX300, Jeep Grand Cherokee, Volkswagen Touareg, Range Rover, Ssang Yong Rexton, Hummer, Volvo XC90, Porsche Cayenne.

Volgens wethouder Hirdes van Verkeer (ook GroenLinks) ligt het allemaal niet zo simpel. Hij twijfelt of een juridisch waterdicht parkeerverbod is in te stellen. Wethouder Hirdes onderschrijft wel de argumenten van zijn partij en wil gaan overleggen met minister Peijs van Verkeer.

De discussie over de terreinwagens leidde in de Nijmeegse raad tot felle debatten. "Dit is de doodsteek voor de binnenstad. Wie een leuke auto kan betalen, komt voortaan niet meer", riep VVD'er Leferink op Reinink.

Het raadslid Van Hees van Nijmegen Nu vroeg zich af wat na een verbod voor de terreinwagens volgt: een verbod voor oldtimers en de Chevrolet en daarna voor de campers? "Waar ik nog het meeste moeite mee heb, is die air van linkse triomfantelijkheid: zoiets van 'we gaan ze pakken'."

Van Eck: "Het is klip en klaar dat wij in Nijmegen de terreinwagens gaan aanpakken. Zo luidt de motie, zo moet het worden uitgevoerd."

Posted

Balkenende niet welkom in Nijmegen 21-10-2004

Het plan van de Nijmeegse gemeenteraad om het parkeren van suv?s te verbieden, treft ook gewone auto?s. In de motie die gisteren is aangenomen staat letterlijk dat ?voor personenvervoer bestemde auto?s breder dan 1,85 meter (exclusief spiegels) en / of langer dan 5,00 meter? van een parkeervergunning moeten worden uitgesloten. Dus zijn de Renault Espace, de Vel Satis en de Mercedes S-klasse (alle 1,86 m) straks niet meer welkom in Nijmegen, om maar te zwijgen van reuzen als de Volkswagen Phaeton en BMW 7 (1.90 m). Dat wordt trouwens een probleem als Neerlands minister-president langs wil komen, want die heeft een 7-serie.

Initiatiefnemer Groen Links zegt dat suv?s bij ongevallen meer letsel veroorzaken dan ?gewone? auto?s en dat ze meer vervuilen. De Nijmeegse motie is vrijwel letterlijk overgeschreven van het voorstel dat Groen Links een week geleden in de Tweede Kamer heeft ingediend. Ook daarin wordt erop gewezen dat suv?s nauwelijks voor rijden in ruw terrein worden gebruikt, maar vooral dienen als statussymbool.

Verkeersminister Karla Peijs heeft na het voorstel van Groen Links een onderzoek naar de suv toegezegd. En gisteren zinspeelde VROM-staatssecretaris Pieter van Geel op een verbod voor suv-advertenties. Hij deed dit tijdens het symposium ?Energy in Motion? in Amsterdam.

Het is onduidelijk wanneer Nijmegen zijn suv-verbod invoert: burgemeester en wethouders moeten een voorstel uitwerken om het parkeerverbod te realiseren.

Groen Links noemt de suv een ?aso-bak? en ?statussymbool van veelverdieners?. Waarom kiest de partij voor zijn anti-suv-koers? Maakt men zich zorgen over milieu en veiligheid? Of ziet links Nederland de suv als een te nadrukkelijk vertoon van ik-verdien-meer-dan-jij?

Posted

In de binnenstand van Nijmegen wil de gemeenteraad een parkeerverbod gaan invoeren voor grote SUV?s. Ook Minister Peijs wil de strijd aangaan met de ?Pc-Hooft tractoren? en laat een onderzoek uitvoeren.

Eerder deze maand liet Minister Peijs weten dat er een onderzoek zal worden uitgevoerd naar de SUV?s. Een verbod op het monteren van bull-bars is vrijwel zeker. Mogelijk wil Peijs de auto?s compleet gaan verbieden. De SUV?s zijn volgens haar gevaarlijk, omdat bij een aanrijding met een ?gewone? personenauto de kans op blijvend letsel of dodelijke afloop veel groter is dan bij andere auto?s. Bovendien zijn de auto?s veel slechter voor het milieu dan gemiddelde personenauto?s. Daarbij heeft Minister Peijs niet lang genoeg nagedacht want wat te denken van een Ferrari of Lamborghini die ook alles behalve zuinig zijn. Een onderzoek moet uit gaan wijzen wat de SUV cijfermatig betekend.

Afkomstig uit Amerika

De luxe terreinwagens staan ook wel bekend als ?Pc-Hooft tractoren?, vernoemd naar de luxe Amsterdamse winkelstraat waar veel SUV?s te vinden zijn. De SUV is afkomstig uit Amerika waar de auto razend populair is. Ook in Europa is de SUV meer en meer in opkomst. Veel merken komen met nieuwe SUV?s op de markt en de modellen zijn zeer succesvol en met name voor de rijke koper een teken van status.

Alleen voor SUV?s breder dan 1,90 en langer dan 5 meter

Terug naar Nijmegen waar GroenLinks een voorstel door de raad heeft gekregen om een parkeerverbod in te voeren voor SUV?s. Het gaat hierbij om SUV?s breder dan 1,90 m en langer dan 5 m. Concreet gezien gaat het dan om een auto als de Hummer H2 die met een breedte van 2,06 en een lengte van 4,82 natuurlijk een flink formaat heeft. De H2 is echter door de RDW goedgekeurd en voorzien van een kenteken waardoor de auto overal mag rijden waar andere auto?s ook mogen rijden. In Nijmegen gaat het dan ook niet om een rijverbod, maar om een parkeerverbod. De vraag is dan ook wat voor nut het heeft om de auto?s een parkeerverbod op te leggen. Wanneer je geparkeert staat vervuil je het milieu niet en ben je ook niet gevaarlijk!

Boodschappenauto

Volgens een woordvoerder van GroenLinks in Nijmegen zijn de auto?s levengevaarlijk en zorgen ze voor veel extra milieuvervuiling. Bovendien zijn de SUV?s bedoeld om mee in het terrein te rijden en niet voor in de binnenstad. Het is een statussymbool voor de rijken die boodschappen gaan doen met hun SUV. Voor diegenen die een SUV bezitten is het financieel geen probleem een tweede, kleine boodschappenauto te kopen en dat moet dan maar, aldus GroenLinks in Nijmegen.

Parkeerverbod volledig onterecht!

Wat ons betreft is het een vreemd besluit. De luchtvervuiling is groter dan bij een gemiddelde personenauto maar dat geldt ook voor snelle sportauto?s en limousines. Bovendien zijn de auto?s groot en zwaar waardoor de impact bij een aanrijding groot is maar dat geldt toch ook voor vrachtauto?s en bestelauto?s? Verder kan gezegd worden dat er nog diverse andere auto?s zijn die breder zijn dan 1,90 en langer dan 5 meter. Wat te denken van de Rolls-Royce Phantom (1,99 breed bij 5,82 lang) en de Maybach 62 (1,98 breed en 6,59 lang). Het lijkt er dus op dat GroenLinks niet goed heeft nagedacht bij hun besluit en de regel beter direct weer ongedaan kan maken. Dat bespaart veel ellende.

  • 1 month later...
Posted

Wat in Nijmegen onlangs op het nippertje niet is gelukt, wordt wel werkelijkheid in het Italiaanse Florence: grote auto?s mogen daar de binnenstad niet meer in.

Met ingang van 1 januari 2005 worden auto?s die wielen hebben met een diameter die groter is dan 70 cm, uit de binnenstad van Florence geweerd. In de praktijk betekent dit dat de stad voor SUV?s van een stevig formaat verboden terrein is. Zo komt een standaard band-velg combinatie van een Mercedes-Benz M-klasse en een Porsche Cayenne tot een hoogte van 73 cm. Die van een Hummer H2 reikt tot 87 cm. Maar ook bezitters van auto?s uit andere klassen moeten buskaartjes gaan kopen: de achterwielen van een Enzo Ferrari komen tot 72 cm en de wielen van een Maybach tot 76 cm.

?Goederen horen in een bestelauto en personenvervoer gaat het beste in bussen,? aldus Claudio del Longo, wethouder van Verkeer in Florence. ?Die grote auto?s zijn nergens voor nodig.? Voor bussen en bestel- en vrachtauto?s die die hun bestemming hebben in het centrum van Florence, maakt Del Longo dus een uitzondering.

Diesel

Het volgende plan van de wethouder is om auto?s met een dieselmotor die niet voldoet aan de nieuwste Europese emissie-eisen de toegang tot het centrum te ontzeggen. In januari gaan daarmee de eerste experimenten van start. In Florence is het milieu een serieus probleem: 80 procent van de tijd is de luchtvervuiling groter dan dat de Europese norm voorschrijft. Volgens Del Longo zijn auto?s verantwoordelijk voor 50 procent van de luchtvervuiling in zijn stad.

8291.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...