Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal, in heb sinds kort een Kia Carnival 2,5 v6 2005.

Er zit een 7 polige stekker bij de trekhaak, ik moet daar een 13 polige aansluiten. Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik extra stroomkabels van voor naar achter kan krijgen en is er een aansluit-schema van.

Guest Jantje
Posted
Hallo allemaal, in heb sinds kort een Kia Carnival 2,5 v6 2005.

Er zit een 7 polige stekker bij de trekhaak, ik moet daar een 13 polige aansluiten. Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik extra stroomkabels van voor naar achter kan krijgen en is er een aansluit-schema van.

Is het niet makkelijker om een verloopstekker 7 > 13 polig te halen bij een automaterialen zaak?

Of heb je echt alle 13 de aansluitingen nodig?

Guest Jantje
Posted
Een verloopstekker zou wel kunnen maar dan heb je toch geen constante stroom voor de koelkast en binnenverlichting?

Hoe oud is de aanhanger/caravan die je gaat trekken?

Guest Jantje
Posted

dan hou je dus 1 draad over op je 7 polige stekker in principe. Want je bent dan nog niet verplicht voor een mist achterlicht. Volgens mij kan je die dan gebruiken voor je constante + voor je koelkast enzovoort. Moet je alleen even doormeten of hij die stekker dan inderdaad door verbind naar de juiste draad op je caravan.

Kijk anders ook hier eens;

http://members.chello.nl/a.galen4/index_bestanden/Page1128.htm

Handig voor als je besluit alsnog om te gaan bouwen naar 13 polig, de kleurcodes zijn niet zo heel belangerijk, maar de draad diktes wel. :mrgreen:

Posted

Je kan gewoon 2 extra draden trekken vanaf de accu naar achteren, ik dacht dat bij een carnival het wel makkelijk kon, onderlangs de auto kan je de draden vastzetten met tire-wraps aan de remleidingen.

Als je een nieuwe stekkerdoos haalt zijn alle aansluitpunten genummerd, bij je oude stekkerdoos is dat ook het geval. hieronder een korte opnummering wat het meest voorkomend is:

1. knipperlicht links (geel)

2. mistachterlicht (blauw)

2a. mistachterlicht uitschakeling (grijs)

2 en 2a kan je het beste op 2 zetten (dus grijs bij blauwe draad voegen), dit omdat de onderbreking/schakeling in de stekkerdoos meestal na een paar jaar roest/oxideerd

3. massa (wit)

4. knipperlicht rechts (groen)

5. achterlicht rechts (bruin)

6. remlichten (rood, dunne draad)

7. achterlicht links (zwart)

Bovenstaande is de standaard 7 polige stekker, onderstaand wat extra is bij 13 polig:

8. Achteruitrij verlichting (zwart/rood)

9. constante stroomdraad vanaf de accu (min dikte 2.5mm2)

10. geschakelde stroomdraad vanaf de accu (min dikte 2.5 mm2)

11. massa voor nummer 10

12. wordt niet gebruikt

13. massa voor nummer 9

Nummers 9 en 10 moet je dus zelf trekken, gebruik hiervoor 2 verschillende kleuren draden, voor de duidelijkheid. nummer 11 en 13 is de massa, hiervoor gebruik je draden van dezelfde dikte als bij 9 en 10.

Draden 9 en 10 bij de accu afzekeren met een 15A zekering, geschakelde stroomdraad kan worden gemaakt door een relais.

Posted (edited)

De ;aatste opmerkingen van Crum en Smart moet je even in combinatie zien. Eerst even kijken of je caravan een Jeager of Multicon stekker heeft (meestal Multicon) en dan het schema van Crum. Idd. 2 stroomdraden, 1 schakelbaar en 1 constant (koelkast). Multicon en Jeager hebben dus verschillende bedradingsschema's, maar die staan op de site die Smart je gaf. Wil je op de camping ook gebruik maken van de autoaccu dan moet je zorgen dat de verlichting ook een constante stroomdraad krijgt. Let er op dat als je alarm in de auto hebt dat niet aankan als de caravan is aangekoppeld. Imeers de koelkast neemt stroom af en het alarm gaat daarop reageren. Is wel een aparte ervaring als je even een pauze maakt op een parkeerplaats !!!!

Tot slot: Als je ook zo af en toe een fietsendrager (meestal 7 polig) op de haak hebt dan volstaat een eenvoudige verloopstekker die je voor een paar euro koopt bij de vakhandel

En nog iets om op te letten: Heb je een achteruitrijhulp op de auto met sensoren in de achterbumper dan dient er een speciale verbinding gemaakt te worden (hoe dat weet ik niet, maar de dealer wel, zit n.l. standaard in het pakket als de haak wordt gemonteerd door de dealer) om bij het achteruitrijden met de caravan niet last te hebben van je achteruitrijsensoren

Edited by ger.w.