Jump to content

Mijn Venga met caravan..

Hanne

Recommended Posts

De 'sleurhut' is van mijn zus, en ik breng hem ieder voorjaar naar een camping en haal hem daar 3 maanden later weer op.

Ik zou een onervaren chauffeur niet aanraden met deze combinatie de weg op te gaan met slecht weer. Ik reed hiermee toen er veel wind en flinke windstoten waren, en dan moet je niet per ongeluk je gas loslaten, want dan heb je weinig meer te vertellen.

De caravan is, volgens de papieren, 50 kg te zwaar voor de Venga, maar ik heb het toch maar gedaan en het ging prima.:-D

wat betreft mn vorige probleem: de bumper is vervangen, moet nog iets beter gemonteerd worden, er is een te brede opening tussen bumper en moterkap. Toen ik het vergeleek met een andere Venga, heb ik de garage erop aangesproken en straks, bij de 15.000 km beurt, wordt dat verholpen. ( heb er nu ruim 11.000 opzitten).

De 'sleurhut' is van mijn zus, en ik breng hem ieder voorjaar naar een camping en haal hem daar 3 maanden later weer op.

Ik zou een onervaren chauffeur niet aanraden met deze combinatie de weg op te gaan met slecht weer. Ik reed hiermee toen er veel wind en flinke windstoten waren, en dan moet je niet per ongeluk je gas loslaten, want dan heb je weinig meer te vertellen.

De caravan is, volgens de papieren, 50 kg te zwaar voor de Venga, maar ik heb het toch maar gedaan en het ging prima.:-D

wat betreft mn vorige probleem: de bumper is vervangen, moet nog iets beter gemonteerd worden, er is een te brede opening tussen bumper en moterkap. Toen ik het vergeleek met een andere Venga, heb ik de garage erop aangesproken en straks, bij de 15.000 km beurt, wordt dat verholpen. ( heb er nu ruim 11.000 opzitten).

kan het niet nalaten om te reageren.

je vertelt net dat de caravan 50 kg te zwaar is voor je auto !!!!!

als er iets gebeurt ben je niet verzekerd.

wat volgens een kennis van mij , die zegt dat hij het op internet heeft op gezocht,

wel mag, is het volgende. als de caravan niet zwaarder weegt op het moment van trekken dan het toegestane aanhangwagen gewicht van het trekkende voertuig. dit in nederland wel is toegestaan. dus caravan + inhoud mag niet zwaarder zijn dan het toegestane gewict van de auto.

Hank.

Dan heb ik geluk gehad, we hadden de caravan met opzet niet geladen, er lag alleen een voortent in, dus het gewicht was dan wel ok.....

Ik weet het van de verzekering en we hebben het risico genomen. We hebben ook nog een Mercedes vrachtwagentje ( voor de paarden) maar daar komt pas volgende maand een trekhaak onder...

Dat ziet er goed uit, welke motor heb je in de Venga, en trok deze de caravan goed?

ik heb een 1,4... en ik moest de caravan bij de stalling ophalen en dat is onderaan een dijk. We moesten dus ongeveer vanuit stilstand de dijk oprijden, maar hij haalde het. ( heb niet geprobeerd te schakelen, maar gewoon rustig in z'n 1 gereden)

Net via de site van de RDW nog even de combinatie bekeken waar je de weg mee op moet/gaat.

We hebben een Kia Venga 1.153kg ledig. Maximaal aanhangwagen geremd 1.300kg.

En we hebben een Dethleffs ledig 1.090 kg maximaal beladen 1.350 kg. (zo te zien een Dethleffs 510V, met twee enkele bedden achterin ;))

Kijk ik naar deze combinatie kan je het volgende al concluderen, de caravan is maar iets minder zwaar ledig dan de Venga. Je rijd dus snel (ook al zit er bijna niets in de caravan) aan hetzelfde gewicht als de auto (nooit gunstig zegt men).

Wat hierboven geschreven werd klopt, je mag de caravan maximaal beladen tot 1.300kg als hij achter de Venga hangt. Zit er bijv. een Sorento voor dan mag je wel tot 1.350 laden. Echter zet je er een Cee'd voor dan mag je maximaal 1.200 kg in de caravan laden.

De 1.4 motor is geen ideaal trekpaard. Wij koppelen er zelf een caravan achter van een kleine 900 kg ledig en maximaal beladen tot 1.300 kg. Echter schattig is dat er +/- 1.150 kg inlicht. Het is een aerodynamische caravan. Met een 1.4 motor is deze redelijk goed te trekken al zou ik er niet mee naar Frankrijk rijden maar in Nederland red hij het goed zelf in zijn vijf.

Je moet deze combi zo zien. Prima combi op met redelijk weer een stuk te rijden, stalling - camping maar voor vakantie is de caravan te groot. Dethleffs is ook redelijk hoog aan de voorkant, en ook deze lengte pakt redelijk veel zijwind.

Overigens wel een mooie hele combi. Dethleffs is gewoon een mooie degelijke caravan past goed achter een Kia )

Overigens blijft het vaag dat een Venga 100 kg meer mag trekken me dezelfde motor als een Cee'd.

Net via de site van de RDW nog even de combinatie bekeken waar je de weg mee op moet/gaat.

We hebben een Kia Venga 1.153kg ledig. Maximaal aanhangwagen geremd 1.300kg.

En we hebben een Dethleffs ledig 1.090 kg maximaal beladen 1.350 kg. (zo te zien een Dethleffs 510V, met twee enkele bedden achterin ;))

Kijk ik naar deze combinatie kan je het volgende al concluderen, de caravan is maar iets minder zwaar ledig dan de Venga. Je rijd dus snel (ook al zit er bijna niets in de caravan) aan hetzelfde gewicht als de auto (nooit gunstig zegt men).

Wat hierboven geschreven werd klopt, je mag de caravan maximaal beladen tot 1.300kg als hij achter de Venga hangt. Zit er bijv. een Sorento voor dan mag je wel tot 1.350 laden. Echter zet je er een Cee'd voor dan mag je maximaal 1.200 kg in de caravan laden.

De 1.4 motor is geen ideaal trekpaard. Wij koppelen er zelf een caravan achter van een kleine 900 kg ledig en maximaal beladen tot 1.300 kg. Echter schattig is dat er +/- 1.150 kg inlicht. Het is een aerodynamische caravan. Met een 1.4 motor is deze redelijk goed te trekken al zou ik er niet mee naar Frankrijk rijden maar in Nederland red hij het goed zelf in zijn vijf.

Je moet deze combi zo zien. Prima combi op met redelijk weer een stuk te rijden, stalling - camping maar voor vakantie is de caravan te groot. Dethleffs is ook redelijk hoog aan de voorkant, en ook deze lengte pakt redelijk veel zijwind.

Overigens wel een mooie hele combi. Dethleffs is gewoon een mooie degelijke caravan past goed achter een Kia )

Overigens blijft het vaag dat een Venga 100 kg meer mag trekken me dezelfde motor als een Cee'd.

precies zo had ik het ook bekeken. Daarom ook mijn aantekening dat je alleen met goed weer hiermee kunt rijden. Ik ben zelf behoorlijk ervaren als chauffeur (heb mijn vrachtwagenrijbewijs sinds 1972 en heb daar erg veel gebruik van gemaakt, ook naar het buitenland met aanhanger- en opleggercombinaties...), Ik durfde het dus wel aan. Maar ik had het ook van te voren even nagekeken op de site van het RDW...

Vorige jaren reed ik met de Sorento, en daar voelde ik me toen veel beter bij. Heb de caravan toen ook in Duitsland neergezet en later weer opgehaald en dat was natuurlijk geen enkel probleem qua gewicht.

Je hebt het goed gezien : het is inderdaad het model met de 2 aparte bedden achterin...

Edited by Hanne

• 1 month later...

Dag Hanne,

Even een vraag: ik lees dat je met een Venga 1.4 een caravan hebt getrokken. Ging dit een beetje soepel, kon je in de vijfde versnelling rijden, en kun je met een gerust hart de heuvels/bergen in?

We hebben zelf ook een nieuwe 1.4 met een Hobby caravan van (beladen) zo'n 1100 kilo.

Zou dat lukken, denk je?

Bij voorbaat dank!

Erik

Hallo Erik,

ik weet niet hoe het in de bergen zal gaan. Ik heb met de combinatie met de Dethleff (beladen max 13.50 kg) niet buiten NL gereden, en zou dat ook niet doen. Als er maar wat teveel wind is, geeft dit een erg onzeker gevoel. Je moet dan echt goed opletten en het gas erop houden zodat je niet gaat slingeren. Ik kon wel in mn 5 rijden.. Zoals hierboven genoemd, heb ik wel veel rij-ervaring, met vrachtwagens en met auto met (paarden)trailer of caravan. Ik heb veel jaren meer dan 100.000 km per jaar gereden.....

Ik zou in ieder geval eerst een proefrit met de combinatie maken... Als het niet goed aanvoelt, dan zeker niet doen.

gr Hanneke