pierre.angelique Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Ik heb een vraagje, heeft er iemand problemen met de distance controle. Onze dealer heeft nu de tweede distance controle ingebouwd omdat de eerste hapert en piepte wanneer ik stilstond. Nu zit dus al het tweede systeem erin maar deze vertoont dezelfde foutjes. Heeft iemand hier ook problemen mee????? Ik heb een Kia Sportage 4WD met een distance controle die geen vier censors heeft maar een strip achter de bumper. Quote
ludo Posted March 19, 2006 Posted March 19, 2006 Beste Pierre, Ik zag jouw verzoek over informatie. Nu heb ik bij de aanschaf wel overwogen een ?Distance Control? systeem aan te schaffen maar dit om verschillende redenen niet gedaan. Toch wil ik reageren op twee aspecten: 1) De technische werking. 2) Aanschaf via de (KIA) dealer. 1. Technische werking: Er bestaan twee soorten ?Disctance Control? systemen: a) Via een elektromagnetische (hoogfrequent!) straalzender en tevens ontvanger waarbij er een antenne nodig is (denk maar aan je radio!) Dit wordt gerealiseerd door een STRIP aan de binnenzijde van de (meestal) achterbumper te bevestigen. 2 of nog beter 4 sensoren in de (meestal) achterbumper te plaatsen. Dit principe werkt in het laagfrequente gebied (ultrasoon), maar nog wel z? hoog dat je het zelf niet hoort (denk maar aan het ?honden fluitje?. Het onder a) beschreven systeem heeft ??n groot voordeel: je ziet aan de buitenzijde (bumper) niets en is relatief gezien wat goedkoper. Maar een groot nadeel is de nauwkeurigheid, of beter gezegd de onnauwkeurigheid Deze onnauwkeurigheid heeft dus betrekking op de afstand tussen de auto en een object. (het paaltje welke er plotseling staat!) Het is dus niet zo, dat het principe niet deugt. Bij vliegtuigen (mijn vakgebied) wordt het ook toegepast, maar niet als het gaat om afstanden tussen de 10 tot 30 cm. Dat dit systeem ook bij auto?s wordt toegepast als afstandsindicator, heeft nogmaals alleen te maken met het feit dat er geen gaten in de bumpers gemaakt hoeven te worden en de (aanschaf)prijs is een factor. 2. Aanschaf via de KIA dealer. Wat ik vreemd vind is dat de dealer dit systeem heeft ingebouwd. KIA Nederland heeft in (dacht ik in 2004) ??n systeem geselecteerd en dit in twee uitvoeringen. De leverancier is: Autowatch (KIA zelf doet niets op dit gebied net zoals bij Navigatie systemen of radio?s) De twee uitvoeringen zijn: - Zend/ontvanger met vier sensoren met het KIA bestelnummer ZK60099V800GB - Zend/ontvanger met 2x vier sensoren (voor en achter) met het KIA bestelnummer ZK60099V400GB Als je zelf de Site van de fabrikant wilt bezoeken kijk dan op: http://www.autowatch.nl/products.php?category_id=3 Maar dan begint het gedonder! Ik vind (als techneut) dat als het gaat om duidelijkheid, deze Site nogal de aan de wensen overlaat Ik had al een jaar geleden dit aan hen gemeld, wat alleen maar er heeft toe geleid dat ik besloten had hu product niet aan te schaffen (dit vanwege laat ik zeggen hun reactie) Uiteraard is dit mijn mening! KIA Nederland had dus destijds dit bedrijf gecontracteerd betreffende deze accessoires en in deze uitvoering (ultrasoon) Dat jouw dealer het andere systeem heeft ingebouwd vind ik op zich al vreemd. Formeel kan je nu nooit een beroep doen op de importeur, en bent dus nu 100% overgeleverd op de ?goodwill? van de dealer. Nu ik begrijp dat de dealer al voor de tweede keer een systeem heeft ingebouwd wordt het denk ik wel erg moeilijk. Gelet op wat ik hier over heb verteld, lijkt mij de enige oplossing een ander systeem te kiezen (ZK60099V800GB) Je krijgt dus dan wel 4 sensoren in de bumper! Alleen bij deze uitvoering staat ook KIA Nederland achter dit product. Je moet dan het huidige systeem laten verwijderen omdat het niet voldoet aan de gestelde eisen (zeg ze dat dan maar) Ook kan je overwegen niets meer laten inbouwen, maar je dient dan in het vervolg gewoon weg beter in je spiegels te kijken en het is dus een stuk goedkoper. Je wilt niet weten hoeveel bestuurders ondanks sensoren toch een ?paaltje? raken. Ik hoop dat je wat met mijn informatie kan doen. Ludo Quote
pierre.angelique Posted March 20, 2006 Author Posted March 20, 2006 Ludo, Hartelijk dank voor je uitleg nu begrijp ik een beetje waar we over praten, ik ben trouwens al terug geweest naar de dealer en hij gaat dit probleem donderdag aanstaande voor me oplossen. Effe ter informatie mijn dealer doet niet moeilijk over het probleem hoor hij wil dit natuurlijk ook opgelost hebben.Ik laat het wel effe weten of het probleem na donderdag opgelost is. Nogmaals hartelijk dank voor je reactie Pierre Quote
Frans Posted March 20, 2006 Posted March 20, 2006 Pierre, Ik heb de distance control uit de kia folder. Vier sensoren in de kleur gespoten van de bumper met een schakelaar in de bagageruimte voor het rijden met caravan. Verder een optisch paneeltje links naast de binnen spiegel met rode en groene ledjes. Werkt prima. Maar je moet niet denken dat je nu maar blind achteruit kunt rijden. Hij gaat pas pieperen vanaf pakweg dertig cm (niet precies gemeten nog) en dat is niet veel. Hij gaat dus pas piepen als het er echt om gaat spannen m.a.w. als jij denkt ik kan niet verder hoor je aan de piepjes dat je rustig verder kunt totdat hij aaneenstuk blijft piepen. Als je te hard achteruitrijd zit je dus tegen het paaltje voor dat het piepje de hersencellen hebben bereikt. Rustig aan doen dus, het blijft een hulpmiddel. Nu ik hem helemaal ken is het echt een gemak. Frans Quote
pierre.angelique Posted March 24, 2006 Author Posted March 24, 2006 Ik ben Donderdag naar de garage geweest ,maar op dat moment doet hij het prima. Wij hebben maandagavond de wagen nog eens (4de keer toch al) grondig gewassen en vanaf die tijd werkt hij weer prima. De dealer kan nu effe niks doen het probleem moet wel aanwezig zijn. Zelf denk ik aan Statische elektriciteit in of rond de bumper, maar ik weet het niet. Maar weer afwachten dus. groetjes Pierre Quote
Guest Erik Posted October 26, 2006 Posted October 26, 2006 Ik had hetzelfde probleem met de parkeersensor. Constant gepiep, ook als er niets achter de auto stond. Oorzaak: De sensoren stonden te ver naar beneden gericht. De dealer heeft dit opgelost door achter elke sensor een speciaal hiervoor verkrijgbaar ringetje te plaatsen waardoor de sensoren iets omhoog komen. Schijnt wel vaker voor te komen als de sensoren te hoog of te laag in de bumper zijn gemonteerd. Nu werkt het zoals het hoort: van ongeveer een meter een signaal dat steeds sneller gaat naarmate je dichter bij het object komt. Quote
frankydb Posted March 20, 2009 Posted March 20, 2009 voor parkeersensor kan je dat gemakkelijk zelf plaatsen ben geen elctr of auto mec ,,, en voor 50euro heb ik zelf parkeersensoren 2st geplaatst en deze werken primma als je de unit vooraan plaats zie je via lichtjes hoever je verwijderd bent van het object , maar bij mij zit deze in de koffer en hoor je een pit signaal die alsmaar sneller bipt als je dichter komt en geef teen vol geluidsignaal als ik moet stoppen dan sta ik ongeveer 30cm van het opstakel dus primma spul groeten Quote
Alex VB Posted March 20, 2009 Posted March 20, 2009 Ik kies toch voor de optie deze te laten inbouwen door de garagist. Het zijn dan misschien wel dure sensoren. Indicatie van mijn garagist is Euro 350,- all in. Maar ik heb wel garantie voor minimaal 2 jaar. Quote
frankydb Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 ik begrijp je prencipe maar de sensoren die ik heb komen al uit mijn vorige wagen heb deze gewoon in de nieuwe gebouwd ,,, 50euro - 350 euro wel een heel verschil voor het zelfde doel ,, maar ieder zijn mening daarover groeten Quote
Recommended Posts