Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Sorento stukken beter met Koni's

Hoe vindt u de Sorento wegligging!  

80 leden hebben gestemd

1. 1. Hoe vindt u de Sorento wegligging!

• Niks mis mee!
    • Gaat wel.
    • Een dweil doet het beter!
      0

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Het gaat dus om de Koni Heavy Track als ik het goed begrijp.

Er bestaan ook nog Heavy Track Raid, maar dit is echt voor in het terrein

en zwaar werk.

Dus het gedrag van de auto wordt comfortabeler en niet stugger h??

Nu lees ik dus dat ze instelbaar zijn. (hardheid qua demping).

Maar is dit in vele stappen of maar enkele?(bijv comfort, sport en hard)?

Ik ga een ff informeren in de buurt van Tilburg waar ik ze het goedkoopst

kan inkopen.

Ik wil ze namelijk zelf monteren.

Ik laat het jullie nog wel weten.

Geplaatst

Inmiddels 2.000 km verder en ik zit er aan te denken om de Koni's op de eerstvolgende beurt op 'sportief' te laten omzetten.

In snelle bochten (b.v. klaverblad, afrit van de autosnelweg, dijkweg) heeft de auto nog nooit zoveel rolneigingen vertoond als nu met de Koni's. Dat is een nadeel die ik niet vind opwegen tegen het wegvallen van het 'stoterige' gedrag van voorheen.

Als ik voel hoe de auto nu overheld, op de 'standaard' door Koni voorgeschreven stand, hoe moet de auto dan wel niet overhellen op de 'comfort' stand !?!?

Al met al... Ik zou er, als ik nu zou moeten kiezen, zeker nog een nachtje extra over slapen alvorens ik de Koni's zou laten monteren.

Mijn aanvankelijke positieve gevoelens zijn inmiddels omgeslagen naar een meer gematigd gevoel en die sportieve setting gaat er komen.

• 2 weken later...
Geplaatst

Beste Bernard,

Je klaagt over een overhellende koets, maar ... heb je wel eens gezien hoe hoog de Sorento ligt ? Het is een beest van een terreinauto en geen strijkijzer ! Je kan het moeilijk met een sportwagen of b.v. een Mini vergelijken. Ik durf zelfs te stellen dat de wegligging in snelle bochten echt niet veel minder is dan die van de 2 MB 500 E's die ik heb versleten, zeker al niet als ik de specs vergelijk ! Ok, beide auto's kennen een andere doelstelling en daarom is het wel appels met peren vergelijken, maar toch !

Met de Koni's in standaard instelling eronder heb ik er nu bijna een 45.000 km's opzitten. Het weggedrag t.o.v. vroeger is gigantisch verbeterd, minder rolneiging, ook in snelle klaverbladbochten ! Geloof me, dat overhellen is niet verontrustend, het gaat per slot van rekening over het contact met de weg. Dat is met de Koni's dik in orde en echt ontstellend veel beter dan met de originele rommel die KIA durft te plaatsen.

Eigenlijk dient KIA zich diep te schamen ... en helemaal als ze de tests hadden gelezen die in de diverse landen in de pers verscheen ten tijde dat de Sorento werd geintroduceerd. Bijna alle toonaangevende Europese automagazines schreven destijds dat de Sorento best een leuke auto is die veel waar voor de centjes biedt, maar pas goed zou zijn als de wegligging/demping/comfort verbeterde. Sommigen schreven 'm wat dat betreft zelfs de vernieling in (Duitsland), maar ondanks deze negatieve publiciteit heeft KIA niet ingegrepen ...

Koni ving dit signaal wel op en ontwikkelde (?) zogezegd een speciale demper. Weer werd KIA niet wakker ....

Ook vanuit het dealernetwerk werd openlijk toegegeven dat men aardig wat nieuwe Sorento's verkoopt die meteen de Koni's eronder krijgen.

Je raadt het al, KIA snurkt verder ....alhoewel, de Sorento had en heeft nog steeds een leuk prijskaartje en verkoopt nog steeds erg goed, dus waarom zou je dan ingrijpen he ??

Hoe je het draait of keert, KIA negeert de negatieve publiciteit (zie bericht van Hans Bom in deze topic). Da's niet alleen misplaatst arrogant maar zakelijk gezien ook erg dom, want je wordt er vroeg of laat op afgerekend. Daarom ten slotte 2 vraagjes.

A - Wat zou de prijs van de Sorento zijn als het economisch klimaat anders was en de dollar toevallig duurder zou zijn dan de Euro ? Zou het prijsverschil t.o.v. de Duitse collegae dan nog zo groot zijn en hoe zou zich dit verhouden tot de verkoopcijfers van de Sorento ?

B - Vind je het ook niet absurd dat meer dan 3 jaar na de introductie er nu nog steeds over de dempers wordt gediscussieerd ?

Foei Kia ... is dat toevallig Koreaans ? :wink:

Drive safe & take care,

AZ

N.B.

Aan eenieder die interesse heeft : ik heb nog een set Koreaans oud ijzer liggen. Is niet alleen gratis af te halen, je krijgt een kop koffie met koekies erbij !

Geplaatst

@ AZ... voor wat betreft de hoogte van de koets: You've got a point. Fact is echter dat ik het 'rollen' van de koets met de originele vering nooit zo heb ervaren. En dat is ook de reden om de vering (die gelukkig instelbaar is!) weer op 'sportief' te laten omzetten.

Over de discussie en het al- of niet aanpassen door de fabrikant... Ben bestuurslid van een actieve Honda club. Bij ??n model wordt al JAAAAREN gediscussieerd over de belabberde kwaliteit van de benzinepomp; meer concreet de contactpuntjes van deze pomp die gemakkelijk doorbranden. Toen Honda in 1998 een compleet nieuw model introduceerde was deze, je raad het al, wederom uitgerust met... die belabberde benzinepomp! (Heb zelf 3 versleten in 75.000 km waardoor mijn 4de pomp g??n Honda original meer is maar een v??l goedkopere QH die zonder deze contactpuntjes functioneert)

Met andere woorden... Ik ben er van overtuigd dat het merendeel van het Sorento klantenbestand niets te klagen heeft over de afstelling van de vering, maar ja, over het algemeen zijn het de 'vakidioten' (dat is vooral positief bedoelt!) die lid worden van een merktype club...

Voor de rest ben ik erg nieuwsgierig wat Kia heeft gedaan bij de ge-update Sorento.

CU

Geplaatst

Att. forumbeheerder.

Onderstaande reactie hoort misschien in een andere topic plaats, maar is hier als antwoord op gegeven n.a.v. het schrijven van Bernard Two Plugs.

Bernard,

Het is inderdaad vreemd dat fabrikanten bij produktvernieuwing vaak niets ondernemen om bepaalde onvolkomendheden aan te pakken. Gespeend van enige kennis ben ik er (bijna) van overtuigd dat bij de Sorento 2006 geen veranderingen m.b.t. de dempers zijn gebeurd. Nou ja, het zij zo, ik heb er geen last van en blijf voorlopig nog wel een tijdje 'doorbollen' met m'n aangepaste 2003-editie.

Weet je, ik had destijds zin om hier op het forum een topic te openen, iets in de trend van : "Welke veranderingen zou KIA bij het nieuwe model Picanto/Sorento/Pride enz. moeten doorvoeren t.o.v. het huidige model." Zo zouden alle goede en slechte punten in rap tempo de revue passeren.

Hierop had KIA-NL in dit geval misschien wel 1 of meerdere dealer- en publieksessies kunnen beleggen (b.v. in Kia World bij Utrecht) waarbij de aangebrachte ideeen en opties belicht en besproken konden worden. Zo had KIA blijk gegeven dat men oog heeft voor de wensen van de klant, hiermee tevens de klantenbinding versterkend. Last but not least, dit alles zou zelfs door de journalistieke autobranche mooi in beeld gebracht kunnen worden waardoor de naam KIA aan bekendheid en waardering wint.

Vergeet niet, het leuke is dat men i.p.v. dure callcenters in te schakelen of mailings te verzorgen, helemaal gratis de forums kan volgen en de op- en aanmerkingen overnemen, (intern) te bespreken en samengevat met de ervaringen van de dealers door kan spelen naar de (buitenlandse) fabrikant.

KIA-NL moet nu niet ineens zeggen dat ze dat al doen, want dat blijkt nergens uit.

Bernard, ik heb niets met KIA te maken en heb m'n snaveltje daarom dichtgehouden. Wat ik me echter wel afvraag is dat, in algemene zin beschouwd, er zat bedrijven zijn die hele dure Marketingjongens en zelfs divisies op de loonlijst hebben staan, maar dat er zoals bovenstaande suggestie amper enig actief marketingbeleid is gevoerd ! Wat zitten die zogezegde marketingflippo's met de keurig gekamde haartjes, nette stropdassies en gepoetste schoentjes dan te doen ?

Wellicht dat er 1-tje stiekum dit leest en bij zichzelf nu ineens denkt ... "Gossie als ik dit nu eens ?n de groep zou gooien, misschien maak ik dan wel promotie, joepie !! Daar hebben ze bij ons nog niet eerder aan gedacht ..."

Weet je, zo zijn er zat nieuwe marketing-items in de stugge automobielwereld te introduceren die het onderscheid maken tussen "wakker en ingedut". Hierdoor zal de verkoop zonder meer stijgen en ... daar gaat het toch om ?? Uiteraard hou ik ook nu weer m'n kwekkie dicht, maar om toch met een persoonlijk bericht richting KIA-NL te besluiten : "voor het geval dat, ik kan me vrijmaken ... !!"

Bernard, take care & drive safe,

AZ

N.B. M'n vrouw rijdt een CR-V ... goede auto met ... goede dempers :) !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...