Jump to content

Sorento stukken beter met Koni's


Hans Bom

Hoe vindt u de Sorento wegligging!  

80 members have voted

  1. 1. Hoe vindt u de Sorento wegligging!

    • Niks mis mee!
    • Gaat wel.
    • Een dweil doet het beter!
      0


Recommended Posts

Beste Sorento rijders,

Hier onder een stukje uit de autokampion.

Sorento stukken beter met Koni's

Naar aanleiding van uw artikel in de Autokampion 9 over de slechte wegligging van de Kia Sorento en mijn brief in Autokampion 12 waarin ik uw mening volledig deelde, heb ik contact gezocht met mijn Kia-dealer. Ik vroeg hem of het mogelijk was de wegligging te verbeteren door vervanging van de originele schokdempers door dempers van Koni. De dealer heeft daarop overleg gehad met de importeur, maar Kia Nederland bleef op het standpunt staan dat het weggedrag geen verbetering behoefde. De wegligging voldeed aan de door Kia gestelde eisen!

Ik heb daarom mijn Kia-dealer zelf opdracht gegeven om onder mijn Sorento Koni-dempers te plaatsen. Helaas was de de leveringstijd zes weken en heb ik 2000 kilometer in Tsjechi?, over niet zulke mooi geplaveide wegen, moeten afleggen met het originele onderstel. Gelukkig konden de Koni's direct na de vakantie geplaatst worden en ook nu ben ik het weer volledig met u eens: een enorme verbetering heeft plaats gevonden! Vluchtheuvels en drempels worden nu veel rustiger genomen, de achterwielen komen niet meer los. Ook is het rollen om de lengteas verholpen. Ik zou iedere Sorento rijder willen aanraden zijn schokdempers te laten vervangen. En ik kan nu ook rijden met de destijds aangeschafte 18-inch velgen en banden. Kosten? 883 euro inclusief montage en BTW. Het geld meer dan waard!

Tot zover het stukje uit de Auto-Kampion.

Link to comment
Share on other sites


Beste Sorento rijders,

Hier onder een stukje uit de autokampion.

Sorento stukken beter met Koni's

Naar aanleiding van uw artikel in de Autokampion 9 over de slechte wegligging van de Kia Sorento en mijn brief in Autokampion 12 waarin ik uw mening volledig deelde, heb ik contact gezocht met mijn Kia-dealer. Ik vroeg hem of het mogelijk was de wegligging te verbeteren door vervanging van de originele schokdempers door dempers van Koni. De dealer heeft daarop overleg gehad met de importeur, maar Kia Nederland bleef op het standpunt staan dat het weggedrag geen verbetering behoefde. De wegligging voldeed aan de door Kia gestelde eisen!

Ik heb daarom mijn Kia-dealer zelf opdracht gegeven om onder mijn Sorento Koni-dempers te plaatsen. Helaas was de de leveringstijd zes weken en heb ik 2000 kilometer in Tsjechi?, over niet zulke mooi geplaveide wegen, moeten afleggen met het originele onderstel. Gelukkig konden de Koni's direct na de vakantie geplaatst worden en ook nu ben ik het weer volledig met u eens: een enorme verbetering heeft plaats gevonden! Vluchtheuvels en drempels worden nu veel rustiger genomen, de achterwielen komen niet meer los. Ook is het rollen om de lengteas verholpen. Ik zou iedere Sorento rijder willen aanraden zijn schokdempers te laten vervangen. En ik kan nu ook rijden met de destijds aangeschafte 18-inch velgen en banden. Kosten? 883 euro inclusief montage en BTW. Het geld meer dan waard!

Tot zover het stukje uit de Auto-Kampion.

Hoi Hans,

Ik overweeg ook al enige tijd, om mijn schokdempers te vervangen. Na jouw verhaal, weet ik het nu zeker. Hebben die Koni's nog een type aanduiding? of is er maar ??n type Koni voor de Sorento?

Groet,

Jack.

Link to comment
Share on other sites


  • 2 months later...

Normaal gesproken ben ik niet zo makkelijk maar uitsluitend op basis van wat ik hier las heb ik mijn nieuwe Sorento besteld met Koni i.p.v. de standaard dempers die erop zitten. Nu maar hopen dat het weggedrag die investering van ruim eur 800 goedmaakt!

Ik heb de laatste zeven jaar Saab, Volvo en weer Saab gereden en ben daardoor, denk ik, erg verwend.

Hopelijk wordt de Sorento eind april geleverd. Mijn ervaringen zal ik hier tzt posten.

Charles

Sorento EX 2.5 CRDI automaat

Black

Link to comment
Share on other sites


Persoonlijk vind ik de Sorento goed rijden. In vergelijking met andere 4x4 auto's waar ik in gereden heb, ligt de Sorento veel beter op de weg.

Ik kan me voorstellen als je altijd in een sedan hebt gereden je een verschil in wegligging opvalt.

De Sorento heeft nu eenmaal een ladderchassis. Hierdoor voel je natuurlijk elk hobbeltje, maar als vervent 4x4 rijden raak je daar aangewend.

Toch ben ik wel benieuwd naar de resultaten en of het echt de moeite waard is om hier in te investeren.

Link to comment
Share on other sites


  • 2 weeks later...

Zelf heb ik de KONI's er nu een 6.000 km onder en ik heb nog geen halve seconde spijt gehad van die investering, integendeel. Het weggedrag verbetert sterk, en de wagen blijft nu in extreme omstandigheden een veel beter contact met de weg houden. Het gevoel dat het onderstel een eigen leven kon leiden tov de koets heb ik sinsdien gelukkig niet meer meegemaakt.

Wel zei het bedrijf dat de Koni's monteerde dat een ander merk (in dit geval Monroe) zeker zo'n goede eigenschappen heeft als Koni, maar dat de prijs een stuk klantvriendelijker was. Dit ligt voornamelijk aan de schitterende afwerking van de KONI's.

Anyway, besef wel dat de Sorento een ladderchassis heeft en starre achteras, en dat een 4-tal nieuwe dempertjes er geen luxe reislimo van maakt.

Link to comment
Share on other sites


  • 3 weeks later...

Hallo,

Ik heb een vraagje hoe duur zijn die koni's?

We twijfelen nog over de aanschaf van de koni's.

We zijn dus benieuwd naar jullie meningen erover, ervan uitgaande dat wij de Sorento als familie auto gebruiken. Overigens we gaan er wel mee op vakantie naar oostenrijk, zwitserland en waarschijnlijk in de zomer Tsjechi? of Spanje.

Ik hoop dat jullie mij kunnen informeren,

Alvast bedankt,

Alexandra

Link to comment
Share on other sites


Beste Kia Sorento rijders,

MAD heeft in eigen huis een cross country verenpakket ontwikkeld voor de Kia Sorento aangezien ons ook de berichten bereikten over de slechte wegligging. Met dit verenpakket worden de twee voorste veren vervangen en 2 hulpveren achter bijgeplaatst. Hierdoor verdwijnt bij de Sorento het stuiterende weggedrag en dat voor een prijs die minder dan de helft is dan het vervangen van de dempers. Meer voordelen:

- meer bodemvrijheid

- imposantere 'look'

- meer comfort door progressieve werking veren

- levenslange garantie op materiaalkosten

- TUV gekeurd en ISO gecertificeerd

Vraag uw Kia dealer naar de MAD veren of bel de VIBA (079-3306712) voor verkoopadressen.

Link to comment
Share on other sites


Beste Alexandra,

De prijs die ik hier in Belgie voor de Koni's betaalde was dacht ik rond de 650 Euro, geplaatst en 21% BTW incl. Echter, zoals ik m'n eerdere bericht al aangaf, men zei me daar dat Monroe ook goede dempers in huis heeft, die echter een heel stuk goedkoper zouden zijn dan de Koni's. Check het bij je plaatselijke bandenspecialist.

In ieder geval, gun jezelf een beter controleerbare (lees:veiliger) en ook comfortabeler auto en vervang de dempers. Ik vind het van een zichzelf respecterend automerk absurd dat het dit soort rommel standaard onder een 2-ton wegende koets durft te plaatsen. Bovendien, dat er Sorentorijders zijn die duizenden eurootjes uitgeven aan uiterlijke verfraaiing kan ik enigszins begrijpen, maar niet dat ze dan tegelijkertijd op onderhuidse en dus onzichtbare verbetering(en) durven te besparen. Veiligheid en comfort gaat toch altijd boven uiterlijk vertoon, of niet dan ?

Ook ga ik serieus het bovenstaande bericht van de MAD-vering besnuffelen (dank aan MAD01 voor de info). Is het inderdaad de moeite waard dan komt het onder m'n auto. Overigens, op een duits forum las ik ooit dat er ook schakels bestaan die je tussen de vering kan plaatsen. De kostprijs daarvan lag dacht ik rond de 150 Euro all in, maar hierin kan ik geen zekerheid geven. Het weggedrag schijnt in ieder geval (volgens de berichtgever) net zo goed of zelfs beter te zijn dan van de Mercedes ML.

Alexandra, plaats andere dempers en maak tevens een deal met je kapper. Je achterpassagiers zullen je zo dankbaar zijn dat ze je regelmatig een aai over je bolleke zullen geven :-)

Take care & drive safe,

AZ

Link to comment
Share on other sites


  • 2 weeks later...

Zoals beloofd zou ik mijn ervaringen met de Koni's hier geven. Ik heb nu een kleine week mijn Sorento en er inmiddels 1000km mee gereden. Ik ben, op een paar kleinigheden na, zeer tevreden over de auto. Hij rijdt zeer comfortabel en ik merk weinig verschil t.o.v. de Saab die ik hiervoor reed. Dat vind ik zelf opmerkelijk.

Dan de Koni's. Omdat ik af moet gaan op mijn herinnering van een proefrit van maanden terug, is een vergelijking wel moeilijk. Wat ik mij goed herinner van de proefrit was dat ik vond dat het onderstel een beetje een eigen leven leidde. Het sturen en de reactie daarop van de auto gaf mij destijds weinig gevoel van wat ik deed. In mijn nieuwe Sorento heb ik dat absoluut niet meer. De auto stuurt strak en ik voel dat ik hem goed onder controle heb. Op de snelweg rijdt hij heel comfortabel, het overhellen van de koets in bochten is beperkt en verkeersdrempels zijn makkelijk en comfie te nemen. Ik ben dus blij dat ik die Koni's eronder heb!

Waar ik minder blij mee ben is dat het klokje niet werkt en nog minder blij ben ik met het feit dat dit, gezien de vele postings op de diverse fora, inmiddels al een oud probleem is en blijkbaar nog steeds niet opgelost.

Een tweede punt van kritiek is de verwarming of beter gezegd de climate control. Die doet niet echt wat je van een auto in deze klasse mag verwachten en eisen. Na 10 minuten rijden wordt het erg warm; vervolgens blijft hij nog een minuut of tien doorverwarmen en daarna wordt het beter van temperatuur maar stroomt er koele lucht uit de bovenste ventilatie-openingen. De temperatuur blijft dan net aan comfortabel (bij een instelling op 21C) het doet mij het ergste vrezen voor de zomer...

Binnenkort zal ik de dealer erop aanspreken.

Maar al met al ben ik wel een blije rijder!

Charles

Link to comment
Share on other sites


Heb nu 6000 kilometer gereden in een direct import Sorento waar zweef schokbrekers onder zaten die ik heb laten vervangen voor nog geen 700 euries (Multicar Gorinchem) door Koni's. Veel en veel beter.

Link to comment
Share on other sites


  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Guest rob nicolai

ik weet nog niet precies hoe dit forum werkt werkt maar ik heb een opmerking over koni dempers.

voor de aflevering van mijn sorento heb ik besloten om er gelijk koni dempers onder te laten zetten,dit mede naar aanleiding van dit forum.

het proef rijden had ik gedaan met een sorento van de importeur.

toen de auto werd afgeleverd viel het mij op dat mijn auto slecht contact met de weg hield en zeer stuiterig op slechte weg was.

bij het rijden op de snelweg arnhem/utrecht raakt mijn sorento op hoogte van bunnik bijna in kardans.

ik over weeg nu de standaard dempers weer te laten monteren.

ik moet wel vermelden dat de dealer er nog ander koni`s achter onder gezet heeft,echter zonder resultaat.

na contact met de importeur over of er andere veren of iets dergelijks onder zaten werd aangegeven dat deze daar niet van op de hoogrte waren.

er werd wel aangeraden eventueel de bandenspanning te verlagen.

heeft iemand hiemee dezelfde ervaring hoor ik dat graag.

vr.gr.

grn

Beste Sorento rijders,

Hier onder een stukje uit de autokampion.

Sorento stukken beter met Koni's

Naar aanleiding van uw artikel in de Autokampion 9 over de slechte wegligging van de Kia Sorento en mijn brief in Autokampion 12 waarin ik uw mening volledig deelde, heb ik contact gezocht met mijn Kia-dealer. Ik vroeg hem of het mogelijk was de wegligging te verbeteren door vervanging van de originele schokdempers door dempers van Koni. De dealer heeft daarop overleg gehad met de importeur, maar Kia Nederland bleef op het standpunt staan dat het weggedrag geen verbetering behoefde. De wegligging voldeed aan de door Kia gestelde eisen!

Ik heb daarom mijn Kia-dealer zelf opdracht gegeven om onder mijn Sorento Koni-dempers te plaatsen. Helaas was de de leveringstijd zes weken en heb ik 2000 kilometer in Tsjechi?, over niet zulke mooi geplaveide wegen, moeten afleggen met het originele onderstel. Gelukkig konden de Koni's direct na de vakantie geplaatst worden en ook nu ben ik het weer volledig met u eens: een enorme verbetering heeft plaats gevonden! Vluchtheuvels en drempels worden nu veel rustiger genomen, de achterwielen komen niet meer los. Ook is het rollen om de lengteas verholpen. Ik zou iedere Sorento rijder willen aanraden zijn schokdempers te laten vervangen. En ik kan nu ook rijden met de destijds aangeschafte 18-inch velgen en banden. Kosten? 883 euro inclusief montage en BTW. Het geld meer dan waard!

Tot zover het stukje uit de Auto-Kampion.

Link to comment
Share on other sites


Hallo Rob,

De kadans-deining op de A12 bij Bunnik klopt wel aardig want dat zit daar in de weg. Ik rijdt daar veel met verschillende auto's (Sorento, Chrysler Voyager en Renault Master) en voel het telkens weer. Zelf heb ik van de week koni's laten monteren en ga volgende week naar engeland met de Sorento. Ik laat daarna wel weten wat mijn ervaring is.

Groet Twan

Link to comment
Share on other sites


Beste Rob,

Hier (en op andere sites) hebben velen al over de Koni's geschreven. De techische verbetering is enorm en de investering wordt alom aangeprezen. Het staat je natuurlijk vrij je eigen mening te volgen en de originele rommel terug te laten plaatsten. Geloof me, dan wordt het pas echt genieten op de A 12 !

Rob, even zonder dollen, je hebt er goed aan gedaan de Koni's te monteren. De Sorento is alleen geen luxe reislimo maar een zware rubuuste bak met starre achteras die voorzien is om het terrein in te gaan ! Je kiest voor het 1 of het ander. Tegen z'n weggedrag helpen, los van de slijtage, ook niet 4 (te) zachte bandjes.

Inmiddels heb ik nu meer dan 30.000 Km. met de Koni's gereden, en ben nog steeds verdomde blij dat ik die investering heb gedaan. Ik woon op de grens van Belgie en Nederland, en rij zodoende aan beide kanten van de grens de KM's weg. Uit ervaring bezweer ik je dat de A12 ter hoogte van Bunnik heilig is t.o.v. de Belgische kasseien of 'kinderkopkes' ... Als je daar een beetje stevig met een origineel 'gedempte' Sorento overheen gaat dan vergruizen de eventuele nierstenen vanzelf !

Zelf heb ik qua auto zo'n beetje alles gehad. M'n laatste 2 waren een Chrysler Grand Voyager 4x4 Town and Country 3.8, een Chevrolet Trans Sport 3.3, daarvoor 2 Mercedes 500 E's met 328 pks ( de echte !! ) , daarvoor 2 BMW 7-series, en daarvoor enz. enz. ... Rob, ik weet echt waarover ik spreek als ik je zeg dat de Sorento een geweldige auto is, zeker gezien het financiele prijskaartje.

Ok, je moet (diep) in de buidel tasten voor een paar goede dempertjes, maar je hebt dan ook wel een echte 4x4 terreinwagen met dito rij-eigenschappen. En da's nu eenmaal geen luxe km'vreter ...

Rob, wees verstandig en hou de Koni's eronder! T'is maar een raad ...

Take care & drive safe,

AZ

Link to comment
Share on other sites


  • 8 months later...

Wie weet waar ik (online) de schokbrekers (Koni) kan bestellen en eventueel ook de spoorverbeders voor een Sorento.

Het schijnt dat er bij onze ge?mporteerde Koreaanse Sorento al iets andere schokkers onder zitten klopt dat?

Ook had ik nog een vraagje over de grille, wij rijden nu een ge?mporteerde Sorento uit Korea en hier zit vind ik zo'n lelijke grille in met zo'n groot rond Kia logo.

Zijn er geen normale grille's te koop eventueel gebruikt.

Klopt het dat de grille van een Adventure uitvoering ook mooier is?

Bedankt zover.

Link to comment
Share on other sites


Hee Brownie,

Ik heb in 2004 de Koni's besteld ?n laten plaatsen bij Donckers in Schoten-Belgie, dus niet zo ver bij jou vandaan (half uurtje sturen?). Ik meen dat ik er destijds een 650 euro all in, dus incl. plaatsing, voor kwijt was.

Als je niet tevreden bent over de grille, dan zijn er zat plaatsten waar je een andere aan kan schaffen. Kijk eens bij http://www.sorentotuning.com/shop/ . Ze zitten in Ridderkerk (net Rotterdam-Zuid) en kunnen je desgewenst ook van alle nuttige info voorzien.

Betreffend de Adventureuitvoering, ... smaken verschillen ...

Nog een goed en gezond 2006, en drive safe & take care,

AZ

Link to comment
Share on other sites


Guest Two Plugs

Kijk, das nog eens goed nieuws!

Zitten nogsteeds in het fantastische Kaapstad, en als we de 10de terug komen, krijg ik de S terug van mijn dealer... Met Koni's!

Ff een vraag aan de mensen die al met Koni's rijden... voor welke instelling hebben jullie gekozen?

Normaal, sportief of comford...? Graag ff een replietje, de Poll zal ik invullen zodra ik weer een fatsoenlijke auto onder m' n achterste heb... Na een Twingo Modus, een Nissan Micra en een Ford Ka heb ik het wel gehad... :lol:

Ik wil weer Sorento rijden!!!

Nog ff 4 daagjes nagenieten van de Zuid Afrikaanse gastvrijheid en zon!

(En van die witte Sorento's die hier rondrijden... wat toch best wel erg mooi is!)

CU

Link to comment
Share on other sites


Guest Two Plugs

Kijk, das nog eens goed nieuws!

Zitten nogsteeds in het fantastische Kaapstad, en als we de 10de terug komen, krijg ik de S terug van mijn dealer... Met Koni's!

Ff een vraag aan de mensen die al met Koni's rijden... voor welke instelling hebben jullie gekozen?

Normaal, sportief of comfort...? Graag ff een replietje, de Poll zal ik invullen zodra ik weer een fatsoenlijke auto onder m' n achterste heb... Na een Twingo Modus, een Nissan Micra en een Ford Ka heb ik het wel gehad... :lol:

Ik wil weer Sorento rijden!!!

Nog ff 4 daagjes nagenieten van de Zuid Afrikaanse gastvrijheid en zon!

(En van die witte Sorento's die hier rondrijden... wat toch best wel erg mooi is!)

CU

Link to comment
Share on other sites


  • 2 weeks later...

Bedankt voor je antwoord, en ook de beste wensen voor jou (en jullie allemaal) in 2006.

Ik reageer wat laat maar dat komt omdat ik net een plotselinge ziekenhuisopname achter de rug heb.

Maar weet er dan iemand antwoord of er al andere schokbrekers op een import (uit Korea) Sorento, standaard zitten?

Hee Brownie,

Ik heb in 2004 de Koni's besteld ?n laten plaatsen bij Donckers in Schoten-Belgie, dus niet zo ver bij jou vandaan (half uurtje sturen?). Ik meen dat ik er destijds een 650 euro all in, dus incl. plaatsing, voor kwijt was.

Als je niet tevreden bent over de grille, dan zijn er zat plaatsten waar je een andere aan kan schaffen. Kijk eens bij http://www.sorentotuning.com/shop/ . Ze zitten in Ridderkerk (net Rotterdam-Zuid) en kunnen je desgewenst ook van alle nuttige info voorzien.

Betreffend de Adventureuitvoering, ... smaken verschillen ...

Nog een goed en gezond 2006, en drive safe & take care,

AZ

Link to comment
Share on other sites


Guest Two Plugs

Inmiddels zijn wij weer - gedeeltelijk - geaclimatiseerd en rijden dus nu een week op Koni's rond.

De eerste indruk is gematigd positief. G??n 'stoterig' gedrag meer op korte oneffenheden haaks op de rijrichting, en drempels worden met meer gemak geslikt.

Wel heb ik nu de indruk dat de koets iets meer 'rolt', vanzelfsprekend natuurlijk bij iets zachtere demping. De instelling is conform de adviezen van Koni op standaard gezet.

Ik overweeg toch nog om de instelling op 'sportief' te laten omzetten.

Met d? Groningse Sorentobrul

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...