Jump to content

Banden Spanning

Richard Limburg

Recommended Posts

Vandaag ging ik mijn banden op spanning brengen omdat we met een vol geladen wagen op vakantie gaan. Alleen toen ik aan de pomp stond zag ik dat er lucht uit moest i.p.v. erbij om de banden op vollast te zetten.

er zat voor 2,8 en achter 2,6 in

Volgens het kaartje staat voor vollast voor 2,4 en achter 2,6 voor geschreven, maar schijn baar is er iemand enthousiast geweest met de wagen klaar maken? Of ligt dit aan mij en lees ik dit kaartje verkeerd??

Vandaag ging ik mijn banden op spanning brengen omdat we met een vol geladen wagen op vakantie gaan. Alleen toen ik aan de pomp stond zag ik dat er lucht uit moest i.p.v. erbij om de banden op vollast te zetten.

Volgens het kaartje staat voor vollast voor 2,4 en achter 2,6 voor geschreven, maar schijn baar is er iemand enthousiast geweest met de wagen klaar maken? Of ligt dit aan mij en lees ik dit kaartje verkeerd??

let op niet te vlug je spanning verminderen.

onder invloed van het weer zet bij warmer weer de lucht uit en dan heb je wat meer spanning ( een of 2 tiende)

Als je nu je banden op spanning brengt en het word kouder(wat het zeker wordt) dan krimpt de lucht weer en zal je spanning te laag zijn, wat zeker niet goed is.

daarom elke maand je spanning meten. vaak doet de garage en of de bandenspeciaalzaak er iets meer in dan staat voorgeschreven.

mvg Hank

Je moet de spanning meten bij 'koude' banden. Dat zijn ze ook als je 10 minuten wacht.

Ik heb voor de vakantie (volle bepakking, 4 personen en een vouwwagen) 2.4 bar voor en 2.8 bar achter en dan heb je een stabiele wegligging.

Normaal rijdt ik met 2.3 Bar voor en achter.

Ik onderschrijf het verhaal van HankPeters helemaal. Ook door het rijden worden banden warmer en dan stijgt de bandenwarmte met enkele tienden van een bar. Het is geen probleem om met iets hardere banden te rijden, mits ze niet teveel 'stuiteren'.

Ik onderschrijf het verhaal van HankPeters helemaal. Ook door het rijden worden banden warmer en dan stijgt de bandenwarmte met enkele tienden van een bar. Het is geen probleem om met iets hardere banden te rijden, mits ze niet teveel 'stuiteren'.

Ik heb de bandenspanning van m'n vouwwagen gemeten na 100 km rijden in de zomerwarmte (32 gr.). Die was 3.5 bar

Bij 'koud' was de druk 3.0 Bar.

Scheelt een halve bar...

zolang het rijcomfort er niet onder lijdt is een bandenspanning met max 0,5 hoger geen enkel probleem, eerder nog beter voor de rijveiligheid.

bij een professionele chauffeursopleiding waarbij zorg gedragen wordt voor een belangrijke inzittende wordt een bandenspanning aangeraden van 1 bar extra :-P

de banden zelf kunnen vaak 4+ bar geadviseerd hebben. bij de (toelatings-?) tests moeten ze tot 8-12bar zonder problemen kunnen doorstaan, dus zelfs 5 of 6bar zou voor de banden zelf geen probleem moeten zijn (maar krijgt dan wel weer andere nadelen, rijcomfort, schokbrekers, ophanging, verkeerde krachtwerkingen, e.d.).

wat een band geadviseerd maximaal mag hebben staat op de band zelf.

te laag heeft diverse nadelen.

verbruik, vervuiling (bij langdurig ook het motorsysteem e.d.) wegligging/rijveiligheid, ernstige(re) bandenslijtage, enz.enz.

de mijne staan al jaaaaren standaard 0,3-0,5 harder.

jouw 0,2 extra is dus geen enkel probleem, eerder nog beter.

(er zit wel wat verschil tussen merk/kwaliteit banden)

Edited by hms

Guest Jantje

op de gemiddelde personenauto band staat een maximum druk geschreven tussen de 60 tot 80psi.

70psi is iets van 4,8bar.. Of het nog comfortabel rijdt is de vraag, maar het maakt weinig uit voor de veiligheid van de band.

zolang het rijcomfort er niet onder lijdt is een bandenspanning met max 0,5 hoger geen enkel probleem, eerder nog beter voor de rijveiligheid.

bij een professionele chauffeursopleiding waarbij zorg gedragen wordt voor een belangrijke inzittende wordt een bandenspanning aangeraden van 1 bar extra :-P

de banden zelf kunnen vaak 4+ bar geadviseerd hebben. bij de (toelatings-?) tests moeten ze tot 8-12bar zonder problemen kunnen doorstaan, dus zelfs 5 of 6bar zou voor de banden zelf geen probleem moeten zijn (maar krijgt dan wel weer andere nadelen, rijcomfort, schokbrekers, ophanging, verkeerde krachtwerkingen, e.d.).

wat een band geadviseerd maximaal mag hebben staat op de band zelf.

te laag heeft diverse nadelen.

verbruik, vervuiling (bij langdurig ook het motorsysteem e.d.) wegligging/rijveiligheid, ernstige(re) bandenslijtage, enz.enz.

de mijne staan al jaaaaren standaard 0,3-0,5 harder.

jouw 0,2 extra is dus geen enkel probleem, eerder nog beter.

(er zit wel wat verschil tussen merk/kwaliteit banden)

leuk verhaal maar er is nog iets anders aan de hand.

als je de band harder oppompt als opgegeven,en die opgaven is niet voor niets, dan veranderd ook de vorm van de band. bij te hard oppompen heb je minder contact met het wegdek en bij te zacht kan zelfs het loopvlak hol zijn. de band kan wel meer aan maar het een en ander is afhankelijk van de auto waaronder de band is bevestigd.

dus ga zelf niet te veel veranderen en ga uit van kia die heeft het uitgezocht.

mvg Hank

leuk verhaal maar er is nog iets anders aan de hand.

als je de band harder oppompt als opgegeven,en die opgaven is niet voor niets, dan veranderd ook de vorm van de band. bij te hard oppompen heb je minder contact met het wegdek en bij te zacht kan zelfs het loopvlak hol zijn. de band kan wel meer aan maar het een en ander is afhankelijk van de auto waaronder de band is bevestigd.

dus ga zelf niet te veel veranderen en ga uit van kia die heeft het uitgezocht.

mvg Hank

dat zei ik toch ook!? (zie quote hieronder)

de band kan het hebben (getest op erg hoge druk), die zal niet klappen ofzo, maar je krijgt inderdaad wel andere problemen....

maar tot

Edited by hms