Jump to content

Trilling in koppelingspedaal Ceed SW 1.6 115 pk

TonO

Recommended Posts

Vanaf de eerste dag van aflevering heb ik in het koppelingspedaal bij het opschakelen naar hogere versnellingen, in een bepaald toerengebied, een trilling. Ik heb er iemand van de garage in laten rijden. Hij constateerde het ook, vond het wel een zeer lichte vorm. Ik voel het nadrukkelijker, maar de medewerker van de garage gaf aan dat het niets verontrustends was. Ik kan het voorkomen door bij het opschakelen eerst het gas los te laten (het toerengebied terug te brengen) en dan het koppelingspedaal in te trappen. Hierdoor is het toerengebied dus lager. Op internet staan vergelijkende berichten met de suggestie dat een dergelijke trilling mogelijk door een vliegwiel (dat in relatie staat tot de koppeling) wordt voortgebracht. Er doen zich met het vliegwiel soms probleemgevallen voor waarbij hoge reparatiekosten het gevolg kunnen zijn. Het probleem op internet zit dan voornamelijk bij Turbodiesel met een dubbel vliegwiel. Ik ben een rustige rijder, zal niet met een slippende koppeling rijden en nooit onnodig mijn voet op het koppelingspedaal laten staan. Wordt dit door iemand herkend?