Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Wat denk je zelf ?

Met een 1.6 voor de auto blijft er niet echt veel over om te trekken denk ik zo.

Maar dit moet te vinden zijn bij de specs.

Suc6

Posted

Het koppel van de 1.6 is een stuk lager, maar er zit wel een 6 versnellingsbak in. Ws minder grote gaten tussen de versnellingen waardoor je beter in het goede toerengebied kunt rijden.

Posted (edited)

Koppel GDI is 136 Nm bij 4850 toeren, 136 pk, max. trekgewicht 1200 kilo,

Koppel 2.0 is 194 Nm bij 4600 toeren, 163 pk, max. trekgewicht 1900 kilo.

136 Nm, 136 Pk is in principe voldoende voor een lichte caravan. Je zult alleen bij optrekken en manouvreren de motor wat hoger in de toeren moeten houden dan de 2.0.

Ik heb jarenlang in een Vectra 1.6 16V 100 pk / 150 Nm een caravan getrokken. Was op zich prima te doen. Die haalde wel zijn max. koppel al bij 3200 toeren.

Een en ander hangt natuurlijk wel van het gewicht van je caravan af, en waar je ermee gaat rijden. Het eigen gewicht van de GDI is 70 kilo minder dan de 2.0, dus dat kun je weer aan trekkracht aan je caravan besteden...

Als je je de bijna 3000 euro extra kunt permitteren (X-tra uitvoering), zou ik voor de 2.0 gaan.

Edited by HobbyRobby
Ik was nog niet klaar!
Guest Gerard K
Posted

Ik zou zo zeggen hou de site van de caravantrekker.nl in de gaten. Die jongens hebben er verstand van. De 1.6 staat er nog niet op. Kan elk moment gebeuren. Er is overigens wel een verschil met wat je wettelijk mag trekken en wat hij kan trekken. In de folder en op je papieren gaat het over "mag". De caravantrekken geeft info op wat "kan".

Want op de vlakke weg lukt het meestal allemaal nog wel. De meeste autobanen in de bergen gaan ook nog wel lekker als je snelheid kan blijven houden, het wordt pas spannend als je op die hellingen vanuit stilstand weg moet zien te komen.

De info op de caravan trekker geeft info over al deze situaties. En ze kloppen ook mogen we uit veler ervaring zeggen.

Kijk je in de linkerkolom op hun site bij overzichten en aanbevolen trekgewichten dan zie je wat hun maximaal adviseren per type auto/motor. De Sportage II 2.0 wordt daar geadviseerd voor ca.1400kg max (maar dat is dus in de bergen met stilstaan etc.) ipv de papieren 1900kg.

Posted

Kan je waarschijnlijk nog even op wachten, de eerste 1.6 GDi's zullen nauwelijks voor het nieuwe jaar op de weg gezet worden ivm de levertijd.

• 9 years later...
Posted (edited)

Wat is verschil tussen 1.6gdi en 2.0 sportage. Ik wil dit als gezinsauto gebruiken en wil

geen probleem auto. Heb namelijk gehoord dat gdi(gasoline direct injection) voor problemen zorgt. Vandaar mijn vraag... komt geen caravan etc achter. Heb veel probleem auto’s gehad vandaar dat ik een keer een auto voor antal jaren wil rijden zonder problemen 

Edited by Sabri