Jump to content

Instellen climate control

Gimzo

Recommended Posts

De climate control heeft een auto instelling. Alleen dan gaat de airco ook standaard aan en dat vind ik niet echt noodzakelijk met dit weer. Je kunt de airo ook weer handmatig uitzetten, maar bij elke wijziging aan de climat control springt hij van de auto stand af. Die zet je er zo weer op, maar dan springt de airco ook weer aan. Snappen jullie het nog? Kortom, hoe gaan jullie hiermee om.

Groet van Gimzo

Dat zijn toch geen twee dingen Airco en climatecontrol?

Je zet de climatecontrol op auto of handmatig. Dat laatste noem jij Airco, dat klopt ook wel maar hier is dit de handmatige instelling van de climatecontrol.

De instelling van de climatecontrole doe je met de draaiknop en stelt daar een temperatuur in. Alles wat je wilt wijzigen, boven lucht, onder lucht en noem de hele reeks maar op werkt op de handmatige stand. Ook als je in de autostand de snelheid van de fan verandert, zet je hem dus op de handmatige stand. Je kunt de climatecontrol dus niet zelf wijzigen door een beetje meer lucht naar de voeten te sturen. Wil je dat dan gaat dit alleen handmatig

Althans dit begrijp ik uit de gebruiksaanwijzing...

Heb je het over de nieuwe Sportage ?...daarbij hoef je na het starten niet steeds de airco uit te zetten als hij op automatisch staat ..

Bij het "oude" type Sportage is het inderdaad zo dat als de climatecontrole op automatisch staat elke keer als je start de airco ook aan gaat ook al is dat niet nodig..

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb het over de nieuwe Sportage. De airco zie ik als onderdeel van de climat control. Deze laatste stuurt de airco aan, op basis van de temperatuur die gemeten wordt.

Mijn punt is dat het groene lampje van de airco gelijk aanvliegt en blijft branden, zodra ik de climat control op auto zet (dus ook als ik 27 graden instel). De gebruiksaanwijzing geeft hierover geen uitsluitsel, tenminste niet ten aanzien van het groene lampje. Een lampje is bij mij een indicatie dat iets aan staat.

Mijn punt is dat het groene lampje van de airco gelijk aanvliegt en blijft branden, zodra ik de climat control op auto zet (dus ook als ik 27 graden instel).

Maar als je de climaatcontrol op auto zet, zet je toch de airco aan?!?

Allicht dat dat lampje brandt.

Auto is - volgens mij dan - altijd AAN.

Volgens mij is het meer zo dat de airco "standby" staat. Dus als het nodig is op basis van de ingestelde temperatuur in combinatie met de temperatuur al in de auto zal die koelen en anders doet ie gewoon niks. Bij mij brand het lampje inderdaad ook altijd maar met dit weer zoals vanochtend, buiten rond het vriespunt en in de auto 19graden dan komt er echt geen koude lucht uit.

Grtz.Gstar.

Tja het blijft een beetje vaag. De gebruiksaanwijzing schiet op dit punt voor mij wat tekort. Airco aan betekent namelijk meer brandstof.

Ik lees hier dat een groen lampje aan van de airco niet hoeft te betekenen dat de airco ook daadwerkelijk aan staat, maar zeker weten doet de schrijver het niet. Voor degene die het eenduidige en juiste antwoord weet: laat het ons allemaal weten.

Overigens zorgt een airco niet altijd voor gekoelde lucht, maar voor geconditioneerde lucht. Ook een airco kan voor warme lucht zorgen. Dus als er alleen maar warme lucht binnenkomt, betekent dit niet per definitie dat de airco uit staat. Juist verwarmde geconditioneerde lucht (lees warme droge lucht), zorgt ervoor dat het condens op je voorruit snel verdwijnt.

Ik denk dat Peterrrr het juist antwoord wel weet.

Eenvoudig zelf controleren? Motorkap open, motor stationair laten draaien.. Draait het binnenste gedeelte van de aircopomp poelie mee staat hij aan, zo niet staat hij uit.

Ik weet alleen niet of je dit bij een sportage makkelijk kan zien..

Overigens zorgt een airco niet altijd voor gekoelde lucht, maar voor geconditioneerde lucht. Ook een airco kan voor warme lucht zorgen.

Hoofdzaak van het niet echt 'vatten' van het begrip AIRCO en dus de werking van de Climate-controle is dat Airco niet staat voor Air-COOLING, zoals veel mensen denken, maar Airconditioning.

Vaak wordt er niet begrepen wat er gebeurt. Bij de eerste airco's, zeker in auto's ging men alleen maar uit van hete zomers en dus koelen. Maar dat is dus niet zo.

Ik heb de test gedaan, als je de climatecontrol op auto hebt staan, draait de koelvin mee. Ook bij koude motor. dus de airco staat dan altijd aan.

Hartelijk dank Sid1 voor de test. Ik ben niet zo goed onder de motorkap. Dat laat ik aan mijn garage over, want anders komt het niet goed. En KiaVenga12: je had het inderdaad geschreven. Dit betekent m.i. niet dat een Climate control ook zo hoort te werken (dus standaard de airco aan). Je verwacht van iets dat op automatisch kan staan, dat dit dan ook zaken automatisch aanstuurt. Dus de airco alleen aan zet als het nodig is, zoals bij een te hoge omgevingstemperatuur of een te hoge luchtvochtigheid. Net zoals de blower naar believen van de climate control wordt aangestuurd.

Ik heb de automatische piloot nu op 19 graden staan en de airco handmatig uitgedrukt. Behalve de airco blijft alles gewoon automatisch draaien. Wanneer ik handmatig ingrijp (bijvoorbeeld meer lucht op de voetjes) houdt de automatische piloot op met automatisch te zijn. Wanneer ik deze vriend weer inschakel, zet ik zelf de airco maar weer uit. Het is niet anders.

Maar wat is het probleem nou eigenlijk buiten dat het lampje van de airo aanstaat? als jij met dit weer de climate control op 19 graden hebt staan komt er toch geen koude lucht uit? Je schrijft ik zet hem weer aan als dit nodig is voor de temperatuur of de luchtvochtigheid...... het lijkt mij dus dat daar de volautomatische airco voor is, dat dit allemaal automaitsch geregeld wordt of zie ik dit nou verkeerd.

Grtz.Gstar

Maar wat is het probleem nou eigenlijk buiten dat het lampje van de airo aanstaat?

Een probleem is een wat groot woord Gstar. Airco aan (groene lampje) = meer brandstofverbruik = minder vermogen auto = niet goed voor de airco bij kleine afstanden (vaak aan en uit).

Dus zet ik de airco maar iedere keer handmatig uit omdat er met de huidige temperatuur geen koeling nodig is (ook al komt er geen koude lucht uit, hij staat wel aan), nadat ik de knop auto heb ingedrukt (en het groene lampje inclusief airco weer aan gaat).

Hoe het volgens mij zou moeten: knop auto indrukken = airco aan als de gewenste temperatuur lager is dan de omgevingstemperatuur en anders uit.

= het nu duidelijk?:confused:

Ja beste mensen, maar het was al duidelijk dat de airco aan ging in de auto stand. De oorspronkelijke vraag was echter hoe jullie hiermee om gaan, maar uit alle antwoorden leid ik af dat het jullie niet zoveel uitmaakt dat de airco aan gaat zodra je de sleutel omdraait.

Ik ben gewoon te zuinig haha :|

Ik heb het gister op de terug weg even uitgeprobeerd maar volgens mij scheelt het zo goed als niets, op basis van wat de boordcomputer aangeeft dan...:roll:

Zelf had ik wel het gevoel dat de lucht wat minder fris voelde, een beetje muf/benauwend maar dat kan ook mijn beleving zijn :-D

Als je de airco onder het rijden uit hebt staan en je zet hem dan aan dan schiet het verbruik op de boordcomputer wel omhoog maar deze zakt ook zeer snel weer terug naar de eerdere waarde.

Grtz. Gstar.

Hoi daar was ik weer even. blijkbaar is het toch anders in de ceed en de sportage want als ik in de automatische stand de airco uitdruk dan blijft het lampje van de auto stand wel aan. Als ik de airco uit laat staan en ik start de auto de volgende keer/dag weer dan blijft de airco ook uit staan! verder blijft de climate control dus in de automatische stand staan!

Grzt.Gstar.

Het is blijkbaar niet mogelijk een eensluidend en duidelijke beschrijving van de werking van de climate-control te brouwen...

Maar ook in de gebruiksaanwijzing ga je de mist in.

Wat ik nog steeds denk is dat het een kwestie van benaderen van de werking is en daar denk ik dus van dat het zo is;

De Airco wordt automatisch aangestuurd door de Climate-controle. Het zijn geen twee verschillende zaken. Ze horen bij elkaar.

De Climate-controle kun je ook op handmatig zetten door de AUTO off te zetten.

Het groene lampje van de Airco staat bij gebruik van de AUTO-stand dus altijd aan.

Zet je dit ook nog uit dan heb je niets... en kun je luchten door je raampje open te draaien :wink:.

Ik snap deze hele discussie niet.

Als je hem op 'auto' zet schakelt hij automatisch de airco aan en regelt hij alles automatisch.

Wil je alles automatisch maar wil je de airco daarbij niet gebruiken dan druk je de airco gewoon op 'uit'; dan blijft hij op 'auto' staan alleen kan hij niet meer optimaal koelen want de airco is immers uitgeschakeld.

Dus: wil je het verbruik minimaliseren (c.q. meer vermogen willen hebben wat op zich in tegenspraak met elkaar is): zet hem dan standaard op 'auto' en schakel de airco uit; en mocht je het dan toch te warm krijgen dan schakel je de airco erbij aan.

Ik rij overigens altijd op 'auto' en incl airco. daar heb ik dat ding voor; en ook voor de ontvochtiging van de lucht in de auto als het buiten niet warm is.