Jump to content

Recommended Posts

Posted

Duitsland verplicht winterbanden

Uitgegeven:26 november 2010 14:07Laatst gewijzigd:26 november 2010 14:06

BERLIJN - Automobilisten die door Duitsland rijden, moeten vanaf maandag winterbanden onder bij sneeuw of ijzel.

m1fzs28a79uo.jpg

De Duitse Bondsraad, vergelijkbaar met de Eerste Kamer, heeft daarmee vrijdag ingestemd. Wie toch met zomerbanden door de sneeuw rijdt, kan 40 euro boete krijgen.

Veel Duitse automobilisten hebben zich al voorbereid op de plicht. De verkoop van winterbanden is 20 procent hoger dan vorig jaar.

'Te vaag'

De nieuwe wettelijke plicht komt in de plaats van de huidige regeling. Die was volgens de rechtbank te vaag: automobilisten waren alleen verplicht om bij ieder weertype ''de gepaste banden'' te monteren. De boete was slechts 20 euro.

De automobilistenclub ACE heeft kritiek op de regeling, omdat vrachtwagens deels zijn uitgezonderd. Die hoeven de winterbanden alleen te monteren bij de wielen die de truck aandrijven. De uitzondering moet hoge kosten voor de transporteurs voorkomen.

Posted

Wat ik op een Duitse zender begrepen heb is, dat banden met het M+S en Sneeuwvlokje logo, goedgekeurde banden zijn voor de Duitse snelwegen.

Posted

Ik doe (bijna) wekelijks aanvullende boodschappen in Duitsland (al zeker 15 jaar lang) en heb nog NOOIT een of andere bandencontrole meegemaakt.

Ze letten er in elk geval (nog) niet actief op. Hopen dat dat ook zo blijft.

Ik heb geen winterbanden.

Posted

Eventjes een aanvulling op het bericht mbt het feit dat winterbanden in duitsland per 29-11-2010 verplicht worden.

Voor de mensen die het (mooie) Duits machtig zijn kunnen hier de benodigde gegevens en informatie vinden:

http://www.adac.de/infotestrat/reifen/winterreifen/Winterreifenpflicht/default.aspx?ComponentId=49180&SourcePageId=49185