Jump to content

Wel of geen LSD differentieel?

Recommended Posts

Posted (edited)

Binnenkort gaat mijn Sorento voor de 45k beurt. Daarbij moet ook de olie van voor- en achterdifferentieel ververst worden.

Wat betreft het achterdifferentieel is er een verschil tussen "normale" en LS (Limited Slip) differentielen.

Heeft iemand enig idee hoe je kan zien of er een LSD onder de auto zit of een standaard differentieel?

Ik ben zelf al onder de auto gekropen om te kijken of er enige aanduidingen op het differentieel staan.

Er zit een witte sticker bovenop en daarop staan de volgende gegevens (in willekeurige volgorde):

F 620

3.333 STD (is volgens Google de axle ratio)

3E620-0 (of -D)

520003E620

en een streepjescode.

Verder staat er op de voorkant een aanduiding in het metalen huis: JBLISH (als ik het goed gelezen heb in de spiegel).

Aan de onderkant staat nog R32 in geel gelakt (en nog iets onleesbaars).

Ik ga morgen zowiezo een belrondje maken, maar wellicht is een van jullie eerder.

Edited by masimo
Posted

Kia dealer heeft terug gebeld.

Mijn auto heeft geen LSD, net zoals trouwens alle Nederlandse Facelift modellen vanaf 2007.

Er zijn in het begin (2002 - 2003) een aantal geleverd met LSD, maar daar is men weer snel vanaf gestapt.

Als er een LSD in de achteras zit staat dat expliciet vermeld op een label aan de bovenkant.

2011-02-25_164014.jpg

Posted

(Wilde nog even bewerken maar mocht niet van de forum-software)

Bij twijfel altijd even navragen bij een dealer.

Ik heb zoals altijd weer de lokale dealers op de proef gesteld:

Dealer 1: Kon mij überhaupt niet vertellen of mijn auto een LSD had. "LSwat..?". Zelfs niet m.b.v. chassisnummer.

Dealer 2: Teruggebeld na twee dagen: "LSD is electronisch geregeld. Als er een stekker aan het diff zit heb je een LSD, anders niet". Terug naar de Kia-school met deze figuur. LSD in een Sorento heeft niks met electronica te maken, is een mechanisch onderdeel.

Dealer 3 (Ten Oever, Nuth): Doorverbonden met de werkplaats, monteur stelde een paar vragen over mijn auto, en meteen stellig antwoord: "Nee" met uitleg.