Jump to content

Welke Motor Kia sportage 2.0

vand.m

Recommended Posts

Hallo,

Weet iemand of de motor van de nieuwe Kia Sportage 2.0 van 2011 dezelfde motor is die nog niet zo lang geleden bij de dealer van een LPG installatie kon worden voorzien tegen een gereduceerde prijs met behoud van volledige garantie?

Er is destijds een aktie geweest van de Kia dealers waarbij je LPG kon laten inbouwen.

Omdat ik heb gelezen dat Kia geen garantie meer te geeft op de Sportage die problemen krijgt gerelateerd aan LPG, vraag ik me dus af of het nu echt een andere motor is, er iets aan de motoren is veranderd, of dat er teveel problemen zijn ontstaan met de vorige Sportage icm.LPG.

Ik hoor het graag.

Hoi, Welkom hier.

Het is een andere motor.

Gas, niet aan beginnen !

Zoek in het SP2 deel maar eens naar LPG ervaringen.

Bij mijn weten rijdt er geen enkele SP3 op LPG.

(eurootje prijsverschil is natuurlijk erg verleidelijk, HAHA)

Hoi, Welkom hier.

Het is een andere motor.

Gas, niet aan beginnen !

Zoek in het SP2 deel maar eens naar LPG ervaringen.

Bij mijn weten rijdt er geen enkele SP3 op LPG.

(eurootje prijsverschil is natuurlijk erg verleidelijk, HAHA)

Hallo,

Dank voor je reactie.

Ik begrijp dat er nog al wat mensen wel of niet terecht bang zijn om te rijden op LPG.

Al meer dan 15 jaar heb ik op gas gereden en nog nooit problemen gehad.

Mijn plaatselijke gasboer waar ik van te voren naar de geschiktheid van De Kia Sportage 3 heb geïnformeerd

Vertelde dit:

Als je niet als Schumacher gaat rijden en er een smering (Flashlube kit) wordt mee geïnstalleerd

er geen problemen zijn te verwachten.

Bij dit systeem (Flashlube) worden de kleppen gesmeerd door de Flashlube olie, die bestaat uit een aantal loodvervangende producten.

Uiteraard heb ik ook de problemen gelezen over de sportage met LPG maar die eurootjes voordeel bij de pomp zijn toch ook wel aantrekkelijk gezien de huidige prijzen,toch? Natuurlijk wil je geen problemen krijgen met je motor door het gebruik van gas!

Je zegt dat het een andere motor is maar waarin zit dat verschil?

Is de motor van de sportage 3 wezenlijk anders als de motoren van voorheen?

Wat rij je per jaar ?

Ik rij ca 24000km/jr en vond het de moeite niet.

Even op een rij.

1) Je bent je garantie echt kwijt

2) geen reservewiel meer

3) Dure installatie LPG en Flash Lube (+verbruik FL)

4) Kleppen stellen a300-400 euro per 30.000km

5) Regelmatig bougies en kabels vernieuwen

6) Grote kans op ellende w.b. koprevisie bij 80-100K a 2500-3000 euro

7) bij inruil geen drol waard vanwege die LPG.

Ik heb zelf ook 20 jr LPG gereden maar slechts met 1 auto probleemloos.

De rest had allemaal kleppen problemen.

Kia geeft aan dat de auto NIET geschikt is voor LPG

Dat jouw gasboer dat beter in kan schatten vind ik bijzonder.

Wat rij je per jaar ?

Ik rij ca 24000km/jr en vond het de moeite niet.

Even op een rij.

1) Je bent je garantie echt kwijt

2) geen reservewiel meer

3) Dure installatie LPG en Flash Lube (+verbruik FL)

4) Kleppen stellen a300-400 euro per 30.000km

5) Regelmatig bougies en kabels vernieuwen

6) Grote kans op ellende w.b. koprevisie bij 80-100K a 2500-3000 euro

7) bij inruil geen drol waard vanwege die LPG.

Ik heb zelf ook 20 jr LPG gereden maar slechts met 1 auto probleemloos.

De rest had allemaal kleppen problemen.

Kia geeft aan dat de auto NIET geschikt is voor LPG

Dat jouw gasboer dat beter in kan schatten vind ik bijzonder.

Ik rij weliswaar niet zo veel 20.000 km p/j.

De berekeningen laten zien dat het omslagpunt bij 14000 km. ligt als je dus zelf een tank laat inbouwen.

Ik snap je bezwaren wel gezien het feit dat je in al die jaren maar met 1 auto geen problemen heb gehad.

Maar ik heb nog nooit problemen gehad met gas. Met niet één auto.

Kia geeft aan geen garantie te geven op aan gas gerelateerde problemen.

Dwz. dat de rest van de 7 jaar garantie gewoon gewaarborgd blijft.

Kleppen stellen heb ik alleen meegemaakt in een ver verleden maar niet bij de moderne auto`s van pak weg de laatste 10 jaar Mijn auto`s op gas zijn gewoon altijd netjes volgens het boekje bij de dealer onderhouden.

Door het gebruik van die flaslube hoeft kleppen stellen waarschijnlijk niet maar dat weet ik (nog) niet zeker maar zal ik bij de dealer enkele gasboeren nog even na vragen.

De kleppen krijgen gewoon loodhoudende smering. Dat is de bescherming van je kleppen.

Bougies en kabels vervangen is geheel nieuw voor mij.

En wat betreft je opmerking geen drol waard kan ik je zeggen dat er juist meer vraag is naar LPG G3 auto`s.

De huidige benzine prijs speelt hierbij zeker een rol.

Ik heb nooit minder gekregen bij inruil omdat ik op gas reed als ik de prijzen vergelijk met dezelfde auto`s zonder gas.

Dat verkopers zeggen er is geen vraag naar LPG auto`s als ik in kom ruilen begrijp ik.

Als die zelfde verkoper dezelfde auto gaat verkopen prijs die hem de hemel in omdat die juist op gas rijd.

Maar goed dat is de verkoop.

Ik heb uiteraard niet alleen bij mij gasboer geïnformeerd maar meerdere.

Allemaal geven ze aan dat het geen probleem is.

De Kia Sportage 2 is nog niet zolang geleden ( 1jaar schat ik ) met een moeilijk woord gehomologeerd geweest.

Toen gaf Kia gewoon garantie op de gasinstallatie. Er is bij mij weten zelfs een aktie geweest voor een lager bedrag gas in te laten bouwen mits dit maar bij de dealer gebeurde.

Waarom de garantie op gas nu niet meer wordt verleend zal dan wel aan een ander soort motor liggen of teveel problemen met garantie claims.

Ik heb (nog) niets besloten. Zal ook nog niet gaan als je nog niets heb en in afwachting ben,maar omdat ik altijd op gas heb gereden speelt het wel in mijn gedachten.

Maar toch bedankt dat je mee denkt.

Stel het echt wel op prijs hoor.

Even een kort rekensommetje.

Met een eurootje prijsverschil..

100.000km 4 jaar.

Benzine-gas is ca 8000 euro winst

Installatie ca 3000

3x kleppenstellen 1000,-

1x kleppen revisie 3000

Bougies/kabels, extra OH/FL ca 1000

Onder de streep is nul winst w.b. geld.

Alles even uit de losse pols.

Als je gaat gokken dat je die kleppen revisie van 3000 niet zou hebben zou dat je winst zijn in 4 jaar

Maar dat gaat niet lukken denk ik.

NB het is idd een ander blok.

En Kia en Gas heeft geen beste reputatie…

NB ik heb me idd ook verbaasd over kleppen stellen, maar dat schijnt weer heel modern te zijn :-(

Zoek er maar eens op op het SP2 deel.

grtz!

Ach, ik vergeet de wegenbelasting..

Verschil per jaar B>>LPG-G3=330 euro x4 is dat +1320 euro

Met een NIET G3 LPG betaal je 700 euro per jaar meer x4 is dat +2800 euro.

Het kon buiten ongemak dus ook nog eens duurder uitpakken.

Tja ik verzin het niet, en ik weet dat er auto's zat zijn die het prima doen op LPG, zoek hier bijv. eens op de Forte Hybride, ook Kia.

De SP3 op LPG met 20K/jr lijkt me een kansloze missie.

Ach, ik vergeet de wegenbelasting..

Verschil per jaar B>>LPG-G3=330 euro x4 is dat +1320 euro

Met een NIET G3 LPG betaal je 700 euro per jaar meer x4 is dat +2800 euro.

Het kon buiten ongemak dus ook nog eens duurder uitpakken.

Tja ik verzin het niet, en ik weet dat er auto's zat zijn die het prima doen op LPG, zoek hier bijv. eens op de Forte Hybride, ook Kia.

De SP3 op LPG met 20K/jr lijkt me een kansloze missie.

Nou, ik laat het hierbij.Ik ben niet overtuigd, want je stelt het wel heel zwart/wit.

Sommigen zaken vind ik de bedragen veel te hoog in geschat maar ook zaken die misschien helemaal nooit gaan spelen

worden mee gerekend.Maar goed daarom kan het geen kwaad ook een ander hierover te horen!

Kia Forte Hybride heb ik al eens bekeken maar ik heb toch al een Sportage besteld en en daar hoop ik heel tevreden mee te worden.Nu maar afwachten wanneer die komt.

Ik zag gisteren toevallig 2 opleggers vol met Sportages voorbij komen. Begrijp alleen niet waarom er 1 uit Litouwen (LT) kwam en richting Hoek van Holland reed. Waren geen engelse Kia`s want het stuur zat gewoon normaal.

Kia`s worden toch in de fabriek in Zilina, Slowakije gemaakt?

De andere oplegger ging vanuit Europoort richting Dordrecht.

Vraag me af of de Sportage elke 14 dagen of 1X per maand bij de dealers worden afgeleverd?

Ik heb geen idee hoe dat gaat!

Andere vraag. Hoe krijg ik een email dat er een reactie is op mijn antwoord.

Ik hab al verschillende dingen aan geklikt maar zal wel iets verkeerd doen.

Oké, ik had ook al aangegeven dat het losse uit de pols bedragen waren, maar zelfs als je ze tot op de komma gaat narekenen, kom je weinig voordeliger uit.

Jij denkt te ontkomen aan die revisie (winst), ik niet.

En daarom heb ik het vandaag aan een über-techneut (vieze handen-man) van KiaMNL gevraagd, was er toch..

Zijn antwoord;

Vanwege emissie eisen zitten de motoren nog strakker in elkaar dan voorheen.

De verbranding is dan ook heter dan voorheen.

Met LPG zou dat nog meer oplopen en dat kan dus niet, je draait de boel ahw stuk.

De SP3 motor is een andere dan de SP2 ivm die emissie eisen.

Beslist niet doen was het advies.

Meer kan ik er niet van maken :-)

Als jij nou een gasboer kan vinden die die garantie over wil nemen incl. kleprevisie en de hele rimram, kun je het alsnog overwegen.

Aan Kia zul je w.b. motor garantie weinig meer hebben.

Kies wel een Grote Gasboer uit die er over 4-5 jaar nog is, anders heb je ook niks aan zijn garantie.

(is hier ook al eens voorgekomen)

Oké, ik had ook al aangegeven dat het losse uit de pols bedragen waren, maar zelfs als je ze tot op de komma gaat narekenen, kom je weinig voordeliger uit.

Jij denkt te ontkomen aan die revisie (winst), ik niet.

En daarom heb ik het vandaag aan een über-techneut (vieze handen-man) van KiaMNL gevraagd, was er toch..

Zijn antwoord;

Vanwege emissie eisen zitten de motoren nog strakker in elkaar dan voorheen.

De verbranding is dan ook heter dan voorheen.

Met LPG zou dat nog meer oplopen en dat kan dus niet, je draait de boel ahw stuk.

De SP3 motor is een andere dan de SP2 ivm die emissie eisen.

Beslist niet doen was het advies.

Meer kan ik er niet van maken :-)

Als jij nou een gasboer kan vinden die die garantie over wil nemen incl. kleprevisie en de hele rimram, kun je het alsnog overwegen.

Aan Kia zul je w.b. motor garantie weinig meer hebben.

Kies wel een Grote Gasboer uit die er over 4-5 jaar nog is, anders heb je ook niks aan zijn garantie.

(is hier ook al eens voorgekomen)

OK! Dank voor je navraag en uitleg!

Ik ga langzamerhand overtuigd raken iig.wordt een beslissing nemen nu wat eenvoudiger.

Hieronder nog even mijn vraag enige tijd geleden gesteld aan mijn gasboer.

Het is een jaren bestaande gasboer met een internationale grote reputatie op gas gebied. Zelfs uit het buitenland komen ze naar hem toe. Ik ken hem dan ook al jaren.

Of die de gehele garntie overneemt weet ik niet maar zal ik zeker is aan hem vragen.

Maar goed hier de toen door mijn gestelde vraag en zijn antwoord:

Beste Gerard,

Ik overweeg de aanschaf van een Kia het model Sportage

2.0 X-ecutive automaat kW (pk)120 (163)

of

2.0 X-clusive automaat kW (pk)120 (163) Of ik deze nieuw of gebruikt aanschaf weet ik nog niet. Zeker is wel dat ik wil gaan kopen.

In één van deze modellen wil ik bij jou dan een G3 installatie laten inbouwen.

Mijn vraag is of deze modellen (dus met automatische versnellingsbak) van een G3 (LPG) installatie mogen en kunnen worden voorzien zonder hier later problemen mee te krijgen.

Kia liet mij eerder dit weten ” Met ingang van 1 januari 2011 is het niet meer mogelijk om een Kia te voorzien van een lpg installatie met behoud van de fabrieksgarantie. Dit wil zeggen dat indien u wel een lpg installatie zou laten inbouwen dat de fabrieksgarantie vervalt op onderdelen welke als gevolg van het inbouwen van de lpg installatie defect gaan”.

Ik begreep dat de Cilinderkop en kleppen hierbij evt. een grote rol spelen.

Ik heb begrepen dat een automaat geen probleem is om LPG in te bouwen.

Ik hoor en lees hier verschillende meningen hierover.

Ik verneem dan ook graag hoe e.e.a. met de garantie is of wordt geregeld indien er zich toch problemen zouden voordoen.

Bijv. Dealer zegt probleem komt door LPG en u zegt ligt niet aan LPG.

Welke rol wordt dan door een autodealer of uw bedrijf hierin gespeeld.

Ik zie dan ook met veel belangstelling je reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Antwoord:

Hallo,

Ja het bekende verhaal , dit speelt allang in lpg land en het ligt toch vrij zuiver om te oordelen over garantie.

Kia was een groot voorstander n lpg in de laatste jaren,men heeft een kleine vergissing begaan namelijk de cilinderkop aanpassing,omdat de klanten niet echt op de hoogte zijn gebracht en er ook geen bypass smeermiddelsysteem was aangebracht hadden deze na 90.000 km op lpg vaak versleten kleppen vooral de 6 cilinder

Bij de 2 ltr 4 cilinder valt het allemaal toch wel mee,want er zijn prima smeersystemen nu op de markt die de kleppen exctra smeren en u als berijder kunt er ook wat aan doen,als u als schumacher bij elk stoplicht de eerste wilt zijn slijt een en ander best snel 70.000/90.000 km.

Maar als u een gewone rijstijl heeft kan het best heel lang mee.

Kosten zijn 1998 euro incl btw en een smeersysteem komt op 85 euro

Tank op de plaats van het reservewiel van 55 ltr .

Zijn er nog vragen bel of mail gerust.

Gr gerard

• 1 year later...