Jump to content

Grijs kenteken van de baan?

Stanley Efu

Recommended Posts

Vandaag 20 aug 04 lees ik in de krant dat de regering waarschijnlijk het voordeel van de (houdersschap-)belasting wil afschaffen voor Grijs kentekenrijders! Als dit in 2007 ingaat betekent dat voor eigenaars van een Sorento VAN (met Dieselmotor) dat je in plaats van ca. 60 euro opeens ca. 400 euro moet gaan betalen aan houdersschapbelasting per kwartaal!

De zakelijke bestelrijders zijn onlangs al aan de beurt geweest door in plaats van 0 nu de volledige 25% bijtelling op te voeren. Resultaat is dus dat je evenveel houderschapsbelasting betaalt (en zakelijk evenveel moet bijtellen) als dezelfde auto met geel kenteken. Voor heel veel (kleine) bedrijven, maar ook voor particulieren vallen alle voordelen weg.

Omdat je voor hetzelfde geld nu ook meer personen mag vervoeren, heb je al gauw de neiging om je auto (indien mogelijk) weer terug te bouwen naar geel kenteken. Resultaat: eerst ombouwkosten geel>grijs, en daarna terugbouwen grijs>geel. En dan wil de regering natuurlijk ook nog die duizenden euro's BPM vangen!

Wie weet waar we kunnen protesteren?

Wat vinden jullie ervan?

Groeten, Benny Efde

----------------------------------

Grijs kenteken onder vuur: Belastingvoordeel bestelauto wijkt voor lagere winstbelasting

19-08-2004

Het belastingvoordeel voor bestelwagens met een grijs kenteken staat ter discussie. CDA-staatssecretaris Wijn (Financi?n) wil de regeling voor bedrijfswagens helemaal schrappen.

Met het geld wil de bewindsman de winstbelasting voor bedrijven fors verlagen, bevestigen bronnen rond het kabinet. In Nederland hebben 800.000 auto's zo'n fiscaal aantrekkelijk 'grijs kenteken'.

Topambtenaren dringen al jaren aan op een versobering van de regeling. Tot nu toe durfden de bewindslieden van Financi?n het niet aan om het bedrijfsleven op extra kosten te jagen.

Wijn heeft de maatregel op een lijst staan met regelingen die afgeschaft kunnen worden. Een besluit daarover is nog niet gevallen, zo onderstrepen bronnen rond het kabinet. De bewindslieden buigen zich de komende weken over de belastingmaatregelen voor 2005.

De staatssecretaris durft de maatregel aan omdat hij het geld hard nodig heeft om de vennootschapsbelasting fors te verlagen. Die kan dankzij deze en enkele andere maatregelen volgend jaar worden verlaagd van 34,5 procent naar 31,5 procent. Nederland moet daardoor aantrekkelijker worden als vestigingsland voor bedrijven. In 2007 moet de vennootschapsbelasting zijn verlaagd tot 30 procent. Daarmee loopt ons land meer in de pas met andere Europese landen.

Op de lange lijst met maatregelen van Wijn staat ook de afschaffing van de populaire pc-priv?-regeling. Honderdduizenden mensen maken gebruik van die faciliteit om voordelig een thuiscomputer aan te schaffen.

CDA-minister De Geus (Sociale Zaken) plaatste eerder al vraagtekens bij de groep Nederlanders die twee banen hebben, waardoor ze twee keer van de spaarloonregeling profiteren. Hij vindt dat het kabinet daar een eind aan moet maken. Dat levert de schatkist 70 miljoen euro op.

De Geus wil daarmee de koopkracht van mensen met een uitkering verbeteren. Minima gaan er volgens berekeningen van het Centraal Planbureau in 2005 zo'n 2 procent op achteruit. Uitkeringsgerechtigden met kinderen en ouderen met een klein aanvullend pensioen zouden er niet meer dan een half procent op achteruit mogen gaan.

Bron: Algemeen Dagblad

Datum: 19 augustus 2004

Tja, het wordt er allemaal niet leuker op. Het feest lijkt nu echt een beetje over te zijn in Nederland. Enerzijds kan ik mij er wel iets bij voorstellen. Het liep de afgelopen decennia ook wel een beetje de spuigaten uit. Ik hoef jou er waarschijnlijk ook niet van te overtuigen dat er heel veel geld is weggelekt (zeg maar gerust weggestroomd) in een bodemloze put en dat ze nu de broekriem stevig aan moeten trekken. Het feit dat ze hierbij voor de zoveelste keer de hardwerkende man / vrouw moeten treffen is wel waardeloos. Maar ja, je doet er weinig tegen. Wellicht kunnen we met onze Kia's een blokkade opwerpen bij het binnenhof als ludiek protest. Misschien niet eens zo'n gek idee.

Groetjes Frank

Tja dat is even een verrassing. Wij rijden ook op grijs maar wel omdat we een bedrijf runnen. Dus laadruimte is voor ons noodzakelijk. Daar wij een kleine onderneming zijn en ook priv? met onze wagen rijden hebben wij gekozen voor een luxe wagen. Daar staat tegenover dat wij de maximale bijtelling accepteren. Is dat nog niet genoeg dan? Hoe moet dat met bedrijven als TPG of wie dan ook die heel veel auto's op grijs hebben. Dat wordt een feest voor de fiscus. Als dit allemaal doorgaat komt er bij ons over een aantal jaren gewoon een klein bestelautotje en gaan we een normale luxe auto ernaast zetten. Hebben we 2 weg- en luchtvervuilers i.p.v. 1. Tis maar net wat ze willen. Maar hier in Nederland wordt je toch zover mogelijk uitgeknepen. Dat moeten ze in Frankrijk ofzo eens doen. Legt men masaal het hele verkeer plat. Hier doen we niks. Dus een goed plan om met alle grijs keneteken KIA's eens het binnenhof op te rijden.

Groetjes,

Jos @ Sheila

Het zat er wel aan te komen. In Europees verband was dit ook al een heel rare regel, maar voor ons wel handig. Nu moet ik zeker wel lang met mijn Sorento rijden, maar dat vind ik niet erg. Want terugbouwen weer naar geel en dan alsnog de BPM betalen lijkt ook geen haalbare kaart.

Er is nog een amendement dat de huidige grijs kenteken rijders nog onder de oude belasting wetgeving blijven vallen en de lage tarieven blijven betalen. Of dat het haalt is maar de vraag. Hou ook de site in de gaten van de Stichting grijs kenteken.

Groeten

Harrie

-------------------------------------------------------------------------------------

:arrow:http://home.wanadoo.nl/gerard.elout/voorwoord.html?

@ Jos en Sheila: ja dat is super vervelend! (zacht uitgedrukt) Jullie rijden immers nog maar net in de nieuwe VAN, en mag je straks een keer of 6 zoveel wegenbelasting betalen. En met 1900 kilo tikt dat wel aan. Je rijdt dus door (onlangs) de verhoging van de bijtelling voor grijs straks even duur als geel. Alleen willen ze dan nog even de BPM terugvangen als je zou terugbouwen naar geel. Eh hallo, en die vier mille ombouwkosten bij aanschaf dan? En de terugbouwkosten dan? Dat wordt een dure jongen.

Ze vergeten in Den haag trouwens ook dat je een grijs kenteken-auto bijna automatisch met dieselmotor (of gas) koopt JUIST omdat dat zo veel scheelt in de houdersschapbelasting! En dat de criteria dus nu heel anders worden! Misschien zou nu opeens qua kosten een benzinemotor door z'n lagere aanschaf en lagere houdersschapsbelasting wel voordeliger zijn!

Zoals je weet heb ik heb 'm nog in bestelling en heb, als de regel doorgaat, drie keuzes:

1) Stug volhouden, om laten bouwen, de nieuw te heffen BPM 'besparen' (ik heb immers al een koopcontract zonder BPM) en de hoge houdersschapsbelasting gaan betalen die er NIET was, toen ik de auto bestelde.

2) Niet om laten bouwen (dat kan nog) en geel gaan rijden, wat resulteert dat er ca. 5800 euro ex. btw bij moet. Slik. (Dit is ?10.051,- BPM minus ca. 4200,- ombouwkosten). Oh ja, dit had ik ook NIET meegerekend toen ik de auto bestelde...

3) Bekijk 't maar, hou dat ding (wel een heeeel mooi ding trouwens) maar. Hij wordt me te duur zo. Met pijn in 't hart.

Wat zal ik doen? Ik heb nog een maand of 8 bedenktijd trouwens...

@Harrie: waar vind ik de site van stichting grijs kenteken? eerlijkheidhalve moet ik bekennen dat ik nog niet gezocht heb.

Hartelijke groeten,

Benny Efde

Hoi

Helaas is de site van de stichting belangenbehartiging grijs kentekenrijders niet meer in de lucht. Zij hebben zich naar nu blijkt een half jaar geleden zich opgeheven. Jammer, want die hadden we juist weer kunnen steunen en zij ons.

Ik ga er overigens nog van uit dat degenen die een VAN nu hebben (ik ook dus) nog onder het oude regime blijven vallen en dat het alleen gaat geledn voor auto's die vanaf 01-01-2005 worden afgeleverd. Sorry voor jou Benny, want ik begrijp dat het nu een heel gereken zal worden wat je gaat doen.

Sterkte er mee

Verhuizen naar Belgi? of Duitsland is ook nog een optie. Die zijn belastingtechnisch toch al interessanter. Maarja, wij hebben wel ons werk hier in Nederland. Kwa leeftijd zitten we nog niet aan ons pensioen. Maar te denken valt wel waar we zullen gaan wonen als we met pensioen gaan. Spanje, Turkije, Indonesi? of Nieuw Zeeland. In die landen is een Euro ook nog eens meer dan het dubbele waard en een huis koop je al voor een appel en een omgekochte beamte. Hier in Nederland blijven we dus niet. Daar wordt je zelfs als (invalide) bejaarden nog uitgeknepen of gemolken. Dus naar het buitenland gaat het naar mijn idee toch wel worden. Moet dan nog wel minimaal 25 jaar doorwerken maar dat zal de pret niet drukken.

Groetjes,

Jos en Sheila.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Uit de autoweek (21 september 2004):

Automobilist wordt keihard aangepakt

Of u nu een personenauto of bestelauto rijdt. In 2005 zult u extra gaan betalen.

Voor personenauto?s worden BPM vrije accessoires afgeschaft en dat betekent een hogere nieuwprijs. Grijs kenteken rijders worden extra zwaar benadeeld. De wegenbelasting voor deze groep stijgt per januari met maximaal 600%. Ook zal er BPM nageheven gaan worden. De BPM naheffing zal over drie jaar worden verdeeld. Naast de autobelastingen gaan ook de boetes omhoog. In 2005 verwacht justitie maar liefst 20% meer geld binnen te halen wat met name voortvloeit uit hogere boetes en niet zozeer uit het aantal uitgedeelde boetes.

Meer nieuws vindt u op www.autobelastingen.nl

Hoi Andr?

Je maakt het wel erg bont. Dat de grijs kentekenrijders dreigen te worden aangepakt is wel duidelijk. Alhoewel vandaag ook weer de bericten zeggen "grijs kenteken wordt niet afgeschaft maar er zal zwaarder op worden gecontroleerd" Nou dat vind ik prima.

En dat er BPM nog nageheven wordt heb ik nergens nog gelezen. Dat lijkt me ook heel lastig worden tot onmogelijk.

Blijf nog maar even geel rijden dan hoop ik dat ik (en met mij velen) nog grijs kunnen blijven rijden.

• 2 weeks later...

Grijs kenteken blijft gedeeltelijk bestaan

Het kabinet heeft definitief besloten dat het grijs kenteken zal blijven bestaan voor bedrijven. Speciaal voor gehandicapten wordt een uitzondering gemaakt maar particulieren moeten flink gaan betalen.

Hiermee zijn de plannen om het grijs kenteken volledig af te schaffen van de baan. Bedrijven hoeven zich geen zorgen meer te maken en blijven het voordeel op de wegenbelasting behouden. Bovendien hoef je als bedrijf geen BPM te betalen bij de aanschaf van een bedrijfsauto op grijs kenteken. Eerder nog was de overheid van plan het grijs kenteken volledig af te schaffen.

Particulieren flink benadeeld

Particulieren die met een grijs kenteken auto rijden, zullen vanaf 1 januari 2005, wel het volledige bedrag aan wegenbelasting moeten gaan betalen. Bovendien zullen zij ook gewoon BPM moeten betalen bij de aanschaf van een grijs kenteken auto. Hierdoor is het voor een particulier financieel niet meer aantrekkelijk om met een grijs kenteken te rijden. Op deze manier wil de overheid het gebruik van een grijs kenteken voor particulieren onaantrekkelijk maken. Toen het grijze kenteken is ingevoerd was het de bedoeling om bedrijven een financieel voordeel te geven. Veel particulieren hebben dit echter ook als een kans gezien maar daar steekt de overheid nu een stokje voor. Het moet de staat jaarlijks maar liefst 300 miljoen euro extra op gaan leveren.

Wel meer wegenbelasting

Gehandicapten zullen door de overheid worden uitgezonderd van de regel. Zij zullen gewoon, net als een bedrijf, gebruik mogen blijven maken van het grijs kenteken. Wel zal de overheid jaarlijks tussen de 50 en 100 euro extra aan wegenbelasting gaan heffen op het grijs kenteken (zowel voor bedrijven als voor gehandicapten).

Voor mij persoonlijk wel heel erg jammer. Ik ben daarom ook bang dat de Sorento grijs kenteken voor de particulier onverkoopbaar zal worden zodat wij er tot onze laatste snik in moeten blijven rijden. :( Ik vind dat niet erg, maar mogelijk anderen wel.

Mag je de auto dan dus ook weer ombouwen naar geel ?

Groeten

Harrie

Voor de mensen die nu een Sorento Van rijden is het wellicht interessant om te kijken of een inschrijving als bedrijf bij de KvK ( ? 65) voldoende is of dat je ook een BTW nummer nodig hebt.

Ik denk dat het bijzonder interessant is om uit te zoeken aan welke voorwaarden je moet voldoen om grijs te kunnen rijden, wat dit gaat kosten en of er dan een netto winst is.

@ Harrie: ombouwen naar geel kan en mag.

DEN HAAG - Ondernemers die in aanmerking willen komen voor een grijs kenteken moeten in de toekomst via een btw-nummer kunnen aantonen dat ze recht hebben op het fiscale voordeel. Staatssecretaris Wijn van Financi?n werkt hiervoor plannen uit, bevestigden ingewijden zaterdag. Wijn wil hiermee oneigenlijk gebruik van het grijs kenteken voorkomen.

Aanvankelijk bestond het plan om oneigenlijk gebruik tegen te gaan door ondernemers te compenseren via de investeringsaftrek. Maar aan die methode bleken te veel technische bezwaren te kleven. Ook ondernemersorganisatie VNO-NCW had dat al naar voren gebracht.

*Bron Telegraaf 16-10-2004

http://www.telegraaf.nl/binnenland/14797371/Grijs_kenteken_alleen_bij_btw-nummer.html

Beste SorentoFans (Vans),

Ik kneep 'm behoorlijk toen ik eind augustus het eerste bericht in dit Forum-onderwerp schreef. Natuurlijk ben ik hartstikke blij dat ik net de dans ontspring en m'n in bestelling staande S VAN niet hoef te annuleren (ik heb 'n bedrijfje), maar ik vind het heel erg jammer voor de particuliere grijsrijders, want in mijn ogen doen ze niks verkeerd, volgens de wet mag (lees:mocht) het gewoon! Het ergste vind ik: je neemt het gebrek aan extra zitplaatsen en een aangepaste (en daardoor iets minder mooie) auto voor lief om goedkoper te rijden, en vervolgens pakken ze dat af. Gewoon de volle mep dokken. Dat vind ik geen stijl!

Nog even over TERUGBOUWEN NAAR GEEL: Het kan en mag wel, maar dan moet je nog steeds (een deel) van de ca. 10.000 euro BPM afdragen die je bij aanschaf niet betaald hebt!! Elk jaar dat de auto een jaar ouder is wordt het af te dragen BPM-bedrag op 't moment van ombouwen lager. Hoeveel dat is en welke rekensom daarvoor geldt weet ik niet, maar omdat de meeste Sorento's nog jong zijn, zal dat bedrag behoorlijk hoog zijn. Als je besluit terug te bouwen naar geel, besef dan wel dat je dubbel aan de beurt bent: want je betaalde ooit een mille of 4 voor de ombouwkosten van geel naar grijs (bij aanschaf), en nu weer de terugbouw-kosten! Krijg je wel een enorm zonnedak op de plek waar ooit iemand een flex in je dak gezet heeft. Moet bij nog. Gelukkig ben ik daar niet bij! Maar goed, ik dwaal af.

Heel succes, alle S en S-VAN-rijders.

Groeten, Benny Efde

Dank je wel voor de opbeurende woorden. Helaas dus dat terugbouwen mag niet, of je moet dokken. Ik had dat ook wel gedacht. Het is niet anders. Ik blijf doorrijden in ieder geval omdat de VAN onverkoopbaar wordt. Immers de BTW kan bij particulier gebruik niet meer verrekend worden, margeauto, en wie koopt een dure grijs kenteken auto met hoge wegenbelasting ? Ik denk niet dat deze mensen er zijn en ook geen bedrijf dus.

Ik rij dus door tot hij uit elkaar valt. Moet ik trouwens ook steeds lid van de club blijven en dat is dan wel weer een prettig bijkomstig voordeel.

Dit is mijn 3e grijs kenteken auto, dus ik heb wel genoeg "geprofiteerd" Ik weet ook mensen die een half jaar geleden een Van gekocht hebben particulier, en die zijn dus echt aan de beurt. Het is en blijft geen stijl.

Misschien toch nog een beetje hopen dat het wordt aangepast op1, 2 of 3 november in de 2e Kamer.

Beste Harry, Ik ben dus zo?n iemand die na ruim 6 maanden te hebben genoten van het betaalbare wegenbelastingtarief zo?n 600% meer gaat betalen ! Ik vraag me af of er wel voldoende aktiebereidheid is om op 30 oktober mee te rijden in de demonstratierit naar Den Haag (zie ook de site van SBG-Delft).

Eigenlijk toch maar weer even een oproep aan een ieder die partuculier grijs rijdt : kom in actie en ga naar Den Haag de 30e !!!

Het is toch bespottelijk dat ze dit zomaar door kunnen voeren, je voelt je als SUV-rijder steeds vaker een crimineel, maar de echte zware jongens zitten wat mijn betreft gewoon in Den Haag !!!

Ik sta nog steeds achter mijn Sorento keuze, maar als ik geweten had dat dit verhaal boven mijn hoofd hing, had ik waarschijnlijk voor een andere auto gekozen !

mvgr,

Jaap

Na het bekend worden van de tweede nota van wijziging op het belastingplan 2005 is het vrijwel zeker hoe de grijskentekenregeling er in 2005 uit gaat zien. (22-10-2004)

De verwachting was dat de nieuwe grijskentekenregeling in werking zou treden met ingang van 1 januari 2005. Deze datum wordt niet gehaald en naar verwachting treedt het plan enkele maanden later in werking. Op nieuwe bestelauto?s wordt BPM geheven die door ondernemers direct teruggevraagd kan worden. Niet ondernemers kunnen de BPM niet terugvragen en gaan het personenautotarief voor de wegenbelasting betalen. Ondernemers houden het lage grijskentekentarief voor de wegenbelasting. Bij aanschaf van een nieuwe grijskentekenauto wordt deze voor de BPM vijf jaar gevolgd. Wordt de auto binnen deze vijf jaar verkocht aan een particulier of houdt de ondernemer op met het ondernemen dan is een bedrag aan rest BPM verschuldigd. De hoogte van de rest BPM is afhankelijk van de leeftijd van de auto op het moment van overdragen of stoppen van het bedrijf. Bij overdracht aan een andere ondernemer is geen BPM verschuldigd. Nadat de bestelauto 5 jaar oud is mag deze aan een particulier verkocht worden zonder rest BPM heffing. De wegenbelasting gaat met ingang van 1 januari voor het grijze kenteken met ? 76 per jaar omhoog. Zodra de nieuwe grijskentekenregeling in werking treedt gaan particulieren het hoge personenautotarief voor de wegenbelasting betalen. Invaliden zullen gecompenseerd worden voor de hoge wegenbelasting. Hiervoor moeten ze aantonen dat ze invalide zijn en dat ze van de bestelauto gebruik maken. De auto hoeft niet perse op naam te staan van de invalide.

Voor de "grijsrijders"...

Ik ben vrij zeker dat, wanneer ke kijkt naar de BPM en de wegenbelasting, dat het goekoper, mogelijk veel goedkoper, is om je in teschrijven bij de KvK als zelfstandige en een BTW nummer aan te vragen. Vervolgens een deal te maken met een accountantskantoor om de boeken bij te houden.

Ik schat dat bovenstaande mogelijk.

Een bedrijf biedt een boekje aan voor ? 9,95 hoe je voordelig op grijs kunt blijven rijden als particulier.

http://www.quick-orange.nl/

Voor de goede orde: deze link vond ik op internet (Marktplaats, zoekterm SORENTO). Ik heb geen enkele binding met dit bedrijf.

Ik kan mij goed voorstellen dat iemand dit boekje koopt en een samenvatting in het forum post ;)

Ik rijdt een geel kenteken dus heb hier geen interesse voor.

Goedemorgen.

Ik heb 3 opmerkingen n.a.v. je reactie:

1. Je moet niet alleen een BTW nr hebben, maar je moet ook aantoon-

baar BTW afdragen. Dat is nog het grootste probleem denk ik.

2. Stukken uit het boekje publiceren is denk ik wel juridisch zo

onderbouwd dat dat niet mag ben ik bang. Daar krijg je geen

toestemming voor

3. Als ik op die site als eerste lees, dat er een kennismakingsbijeenkomst

is in het perSeel etc, dan heb ik niet een erg groot vertrouwen in, dat

dit allemaal goed doordacht is.

Bedankt Peter in ieder geval voor je meldingen op deze site. Daar hebben we als club wel het een en ander aan. Misschien loopt het net zo goed af als in Nijmegen met de parkeervergunningen. :lol:

Beste Harrie,

Ik kan de beperkingen ook wel verzinnen: ik kijk even naar mogelijkheden.

Ik zeg ook niet dat er blind stukken text uit een boekje moeten worden overgeklopt. In mijn perceptie zijn er behoorlijk veel "grijs-rijders" en is er dus een aanmerkelijk belang. Ik kan mij voorstellen dat je de informatie haalt waar het ligt en dan zelf verifieert of e.e.a. te bewerkstelligen is. Op grond daarvan kun je dan zelf een samenvatting schrijven over hoe de vork nu precies aan de steel zit.

Succes !!