Ed Posted January 27, 2007 Posted January 27, 2007 Onderstaand bericht TER INFORMATIE inzake roetfilters voor Diesels, specifiek gericht op de KIA SORENTO, waarvoor nog geen filter bestaat om achteraf in te bouwen. Kia importeur gaf een leeg antwoord en de dealer Durmimotors reageerd helemaal niet eens. Jammer dat ik als klant niet kan profiteren van de subsidie van ? 500 van Ministerie VROM voor het inbouwen van een roetfilter. Ik heb een: Vraag Onderwerp: Auto Advieslijn Bericht: Ik heb een Kia Sorento 2.5 CRDI gekocht in juli 2006, een Diesel, Automaat. Ik krijg een non antwoord van mij Kia importeur en geen antwoord van mij Kia dealer Durmimotors te Purmerend. Vraag is heeft deze auto een roetfilter?? Zo niet, is het zinvol om een roetfilter in te bouwen, gebruik makend van de VROM subsidie??? Geachte heer van der Velden, Met belangstelling hebben wij uw email gelezen. Volgens onze gegevens beschikt deze auto niet over een (af-fabriek) roetfilter. Overigens wordt de aanwezigheid van een roetfilter sinds kort door de RDW bijgehouden in het voertuigregister. Via de site van de RDW www.rdw.nl kunt u dit voertuigregister opvragen en kunt u het kenteken van uw auto invoeren. In het getoonde scherm zit een veld wat aangeeft of er een roetfilter op zit. Zoals vermeldt is dit volgens onze gegevens niet het geval. Een roetfilter biedt een duidelijk toegevoegde waarde voor het milieu door een sterke reductie van de vervuilende uitstoot van uw auto. Dit is de reden van subsidie door VROM van het laten monteren van een filter. Andere voordelen zijn er op dit moment nog niet. Wel verschijnen in de media regelmatig berichten over milieuzonering (toegang tot bepaalde stadsdelen), differentiatie parkeertarieven of mrb naar vervuilende uitstoot. Dit zijn allemaal nog ideeen en proefballonnetjes maar het is zeer denkbaar dat dergelijke maatregelen de waarde van dieselauto's met of zonder roetfilter sterk zullen be?nvloeden. Eerder bij LPG G3 (een lager MRB tarief voor de schonere G3 LPG installaties) hebben we een sterke reactie gezien in de restwaardes van auto's zonder G3 installatie. Zoals gezegd is dit voorlopig nog toekomstmuziek. Overigens is er voor de Kia Sorento op dit moment nog geen goedgekeurd roetfilter voor achteraf montage beschikbaar. Alleen de goedgekeurde filters komen voor subsidie in aanmerking. Op onze site www.anwb.nl houden wij een lijst bij waarop u kunt vinden voor welke auto's er een goegekeurd retrofit roetfilter beschikbaar is. Deze lijst wordt actueel gehouden. Wij vertrouwen erop uw vragen hiermee naar wens te hebben beantwoord. Met vriendelijke groet, ANWB Quote
xurf4xs Posted January 30, 2007 Posted January 30, 2007 Roetfilters bestaan voor de Sorento wel. Wellicht niet in Nederland, maar al wel in Duitsland. Zie: http://www.tripple.net/contator/auto/news.asp?nnr=17225 Quote
Guest Two Plugs Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 Misschien een bijdehand opmerking (is niet zo bedoelt), maar waarom zou iemand in hemelsnaam een roetfilter op een Sorento inbouwen? Voor 500 ? subsidie? Get real. Daar staat een investering tegenover van minimaal het dubbele. Tegen de tijd dat het verplicht wordt, haal ik er wel eentje van de sloop. Slaag ik hiervoor niet in Nederland, dan haal ik er wel eentje uit Duitsland. Ebay is gewillig... Ik hou me beroepshalve bezig met overheidssubsidies (met name vanuit het Rijk) en subsidies zijn nooit bedoelt dat de goedwillende burger er iets van overhoud, laat staan er een voordeeltje aan heeft. Een roetfilter plaatsen om een subsidie van 500 ? te incasseren is een klein beetje na?ef... Iemand die het beste voorheeft met het milieu, rijdt overigens geen bijna 2.000 kg zware SUV als een Sorento... Quote
Recommended Posts