vosdonk Posted May 26, 2011 Share Posted May 26, 2011 Sinds januari 2010 rijd ik een Vega 1,4 en ben daar buitengewoon tevreden over. Na vele jaren Opel te hebben gereden is dit de beste auto die ik ooit gehad heb. Er is echter een ding wat mij heel erg is tegen gevallen en dat is het benzineverbruik. Gedurende een halfjaar heb ik het verbruik bijgehouden met als resultaat een gemiddeld verbruik van 8.13 l/100km of 1 op 12,3 km. Mijn vorige Opel Astra 1.4 (2004) verbruikte gemiddeld 1 op 14 km bij het hetzelfde rijpatroon. Het is voor mij onbegrijpelijk hoe de Venga een energielabel B verkregen heeft aangezien hij dan 10 tot 20% minder zou moeten verbruiken dan een andere auto. Ook de waarden van de technische specificaties van de Venga blijken in de praktijk heel anders te zijn dan opgegeven wordt. Ter informatie: wij rijden ± 20 000 km per jaar, regelmatig op autosnelwegen (120/100 km p/u) soms ook lange ritten (130-140 km), op provinciale wegen (80 km/u) en over het algemeen weinig stadsritten. Ik heb het al een keer bij de garage aangemeld, die er wat aan gedaan zouden hebben maar ik merk weinig verschil. In uw forumonderdeel "verbruik" lees ik hoofdzakelijk positieve berichten en vraag me dan af of ik een andere Venga heb dan zij. Hopende op een reactie met vriendelijke groeten Piet van Kaam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted May 26, 2011 Share Posted May 26, 2011 Dag Piet, ik rij niet veel beter met mijn Venga, ondanks mijn voorzichtige rechtervoet..... Was trouwens ook anders gewend. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truton1 Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 Ook ik vraag me af hoe men aan de energielabel B gekomen is. Wat ik ook doe, op een cumulatief gemiddelde van boven de 12,6 kom ik niet. Zojuist een eerste beurt gehad en het probleem bij de dealer aangekaart, wellicht is de afstelling nu wat secuurder gebeurt en trekt het gemiddelde verbruik naar 1 op 13,5 wat al een hele verbetering zou zijn. Een verbruik van 1 op 17 zie ik voorlopig nog niet zitten. Wij rijden bijna hoofdzakelijk op 80 km wegen, een enkel keer op de snelweg. Ton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Remko .me Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 Mijn Venga rijdt toch echt 1 op 17 hoor... Ik kan wel bewijs aanleveren door het bij te houden met bonnen en foto's. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertjandekker Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 Ik houd mijn verbruik ook bij. Ik zit nu vanaf eind augustuys 2010 op gemiddeld 1 op 14,5 km. (totaal 19000 km) Wel zie ik dat het verbruik in de winter hoger was. (1 op 14,0 km) Over de afgelopen 10 tankbeurten was het gemiddelde verbruik 1 op 15,2 km. Ik rij rustig, vooral op snelwegen blijf ik liever in de buurt van 100 km/uur. Verder rij ik consequent volgens "het nieuwe rijden", en zodra het kan gaat de cruise control erop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venga OK Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 Ik rij gemiddeld 1 op 16,5 met mijn Venga (Jan 2010). Ben geen hardrijder. Rij zelden harder dan 110 / 120. Heb wel gemerkt dat er een groot verschil is waar ik tank. Tussen Shell en BP en Q8 zit ruimt 60 - 70km verschil in het voordeel van Q8. Groet, Peter Ik houd mijn verbruik ook bij. Ik zit nu vanaf eind augustuys 2010 op gemiddeld 1 op 14,5 km. (totaal 19000 km) Wel zie ik dat het verbruik in de winter hoger was. (1 op 14,0 km) Over de afgelopen 10 tankbeurten was het gemiddelde verbruik 1 op 15,2 km. Ik rij rustig, vooral op snelwegen blijf ik liever in de buurt van 100 km/uur. Verder rij ik consequent volgens "het nieuwe rijden", en zodra het kan gaat de cruise control erop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Heb wel gemerkt dat er een groot verschil is waar ik tank. Tussen Shell en BP en Q8 zit ruimt 60 - 70km verschil in het voordeel van Q8. Groet, Peter Zit wel veel afstand tussen die benzinestations zeg.......dichterbij tanken scheelt enorm! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peterrrrr Posted June 3, 2011 Share Posted June 3, 2011 Hahaha, bijdehandje ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vosdonk Posted June 5, 2011 Author Share Posted June 5, 2011 Mijn Venga rijdt toch echt 1 op 17 hoor... Ik kan wel bewijs aanleveren door het bij te houden met bonnen en foto's. Beste Remco, Onbegrijpelijk voor mij dat je zoveel voordeliger rijdt. Het hangt natuurlijk wel af van je rijgedrag. Is dat ook zoals ik het omschreven heb? Verder wilde ik je vragen mij de naam van je dealer te geven dan kan ik mijn garage, als ik weer aandacht vraag voor mijn verbruik,vragen eens contact met jouw garage op te nemen. Vosdonk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts