Jump to content

stationair toerental


toetermans

Recommended Posts

hoi rio kenners,

voor ik dit post heb ik eerst even gezocht, maar kan niets vinden over een minimaal probleempje wat ik ervaar.

Mijn Kia Rio uit 2004 (1.5 16V) geeft regelmatig --> niet altijd dus een hoger toerental dan wenselijk.

bij stationair "hangt" hij rond de 1500, daar waar 900 normaal zou moeten zijn.

ook zie ik hem wel eens wegvallen richting 500, maar dat is nog zeldzamer.

t verschijnsel komt dus niet dagelijks voor, dat is het rare.

ik heb alle vacuumslangen nagekeken, ook het gasklephuis ziet er prima uit.

ik kan het probleem niet vinden. hebben jullie tips?

de moter valt NIET uit, eventjes klein beetje gas geven en hij schiet weer gewoon goed.

het is ook niet de gaskabel, die is goed op spanning, en komt goed in ruststand.

wie o wie?

Link to comment
Share on other sites


Ik ken er niet zo veel van maar mijn vriendin had bijna hetzelfde probleem en was ja een of ander klep die niet goed functioneerde. Geen kleppen van de cilinders maar met uitlaat te maken. De juiste benaming zal voor de specialisten zijn onder ons :).

Link to comment
Share on other sites


auto met airco, als de compressor inslaat wordt het stationair toerental iets verhoogt.

Verder ziet het gasklephuis er goed uit zeg je, zit er een gasklep in of???

ff t gasklephuis schoonmaken, het is even wat werk (luchtfilterbak er compleet af, lucht massameter komt mee), maar best kans dat het dan al minder is, problemen als dat je aangeeft kunnen komen door een vacuumlek (maar dan zou t eerder constant zijn) of een vervuilt gasklephuis..

Link to comment
Share on other sites


hoe maak jij een gasklephuis schoon?? (Schoonblazen :huh: )

eerst wat carb. reiniger erin spuiten, wat op een doek spuiten, gasklep open houden en dan schoonmaken (gasklep zelf en waar deze aansluit)

haha, je hebt gelijk, mijn fout. schoonblazen bedoel ik zoals jij omschrijft. daarna blaas ik hem met wat perslucht droog :)

dit heb ik dus al gedaan. vanavond ga ik het vacuum gebeuren eens controleren. ik hoor niet echt een sissend geluid bij stationair.

als ook dat niet werkt laat ik de ECU uitlezen bij dealer....... t kan wellicht ook lambdasonde probleem zijn.

ik krijg alleen niet motormanagement lampjes te zien.

trouwens. nog een ander probleem. t was mij niet opgevallen, maar mijn vrouw dus wel.

als ik een dag de auto niet heb gebruikt loopt mijn dashboardklokje achter. of een paar minuten, maar ook wel een paar uur.

ik begin nu wel aan de kabelboom te denken, hoor dat die bij KIA wel eens problemen wil geven.

iemand hier ervaringen mee?

Link to comment
Share on other sites


hoi luitjes.

probleem opgelost.

wat heb ik gedaan:

nogmaals gasklephuis losgehaald. schoongemaakt met carb. reiniger, nogmaals schoongespoten met lucht.

WD-40, mijn grote vriend op veer gespoten, alles teruggeplaatst.

gaskabel iets strakker aangezet (niet zo strak dat ie toeren gaat maken)

toen kwam ik achter de oorzaak.... altijd weer ergens waar je het niet zoekt: er zat een GAT!!! in de luchttoevoer boven het gasklephuis.

hij zoog dus valse lucht aan. gat gedicht.

motor draait weer als een zonnetje, keurig rond 900 toeren stationair.

probleem met klokje ook gevonden. draadbreuk in kabelboom.

dat ga ik niet aanpassen, dan maar niet op klokje kijken.

at moderators. topic mag dicht als niemand nog iets interessants wil toevoegen/zelfde probleem melden.

Link to comment
Share on other sites


Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...