Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kopers van SUV's moeten in de toekomst extra bloeden. Dit type auto wordt tot duizenden euro's duurder. Kleine, zuinige autos juist een paar honderd euro minder gaan kosten.

Dit meldt staatssecretaris Kees de Jager van Financi?n in een interview met de Telegraaf. De nieuwe plannen zijn niet kostenneutraal: De Jager geeft aan dat er door de voorgestelde regels jaarlijks 100 miljoen extra in de schatkist vloeit.

Onder de nieuwe regels daalt de fiscale bijtelling voor hybrides en auto's met een A-label van 22 naar 14 procent. Het gaat hier om auto's als de Toyota Prius, Honda Civic Hybrid en het trio Toyota Aygo/Peugeot 107/Citro?n C1. Maar ook de Volkswagen Passat Bluemotion komt hiervoor in aanmerking.

Bovendien wil de staatssecretaris de BPM verlagen met vijf tot tien procent; de motorrijtuigenbelasting moet dan met eenzelfde percentage omhoog.

Er is nog een sprankje hoop voor de SUV-liefhebbers: de Tweede Kamer moet nog instemmen met de nieuwe regels, die onderdeel zijn van het Belastingplan 2008. Alle auto's die onder de regeling vallen, worden door de Belastingdienst online gepubliceerd.

Bovag en RAI hebben al in een reactie laten weten dat de voorstellen "zwaar onvoldoende" en "niet goed doordacht" zijn. Volgens de belangenorganisaties is het de overheid niet om CO2-reductie, maar om extra belastinginkomsten te doen.

Posted
Onder de nieuwe regels daalt de fiscale bijtelling voor hybrides en auto's met een A-label van 22 naar 14 procent. Het gaat hier om auto's als de Toyota Prius, Honda Civic Hybrid en het trio Toyota Aygo/Peugeot 107/Citro?n C1. Maar ook de Volkswagen Passat Bluemotion komt hiervoor in aanmerking.

Zomaar een stukje uit bovenstaand bericht, maar onder een stukje uit 4WD Automagazine.

Nederland sponsort vervuilde auto's???

Afbeelding002.jpg

Posted

Ik weet het, zo staat het ook genoemd in het artikel, maar ik vond het wel leuk om even de verschillen aan te geven.

Posted

Ook ANWB tegen belastingplannen De Jager 1-6-2007

Na Bovag en RAI heeft ook consumentenorganisatie ANWB laten weten vraagtekens te zetten bij de plannen van staatssecretaris De Jager om de bpm voor onzuinige auto?s fors te verhogen. ?Wij zijn voorstander van het principe niet betalen naar bezit maar het betalen naar gebruik?, laat de organisatie weten. ?Dat betekent de afbouw van de vaste lasten en het betalen per gereden kilometer. Het nu gepresenteerde voorstel staat daar haaks op. In de presentatie van de plannen blijft bovendien volledig onduidelijk welke problemen of effecten Financi?n denkt op te lossen of te bereiken, anders dan het vinden van geld voor de staatskas.?

Posted

klassiek voorbeeld van een politiek proefballonetje :wink:

ofschoon de Staat te allen tijde onbetrouwbaar is, helaas maar waar....(schoft met de hoge hoed noem ik dat maar....) :oops:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...