Tic-Tac Posted October 23, 2011 Posted October 23, 2011 Hallo allemaal, Sinds 3 weken ben in in het bezit van zo'n prachtige Sorento. Een heerlijke 3.3. V6 bak uit 2007. Gistermiddag werd ik echter geconfronteerd met iets vreemds en de Sorento weigert te starten. Na de auto geparkeerd te hebben en druk bezig de boodschappen uit te laden ging het alarm af. Deze uitgeschakeld met de afstandsbediening. Niets aan de hand zou je denken. In de loop van de middag besloot ik om de achteruitrijcamera aan te gaan sluiten en zette hiervoor de auto op het contact en de versnelling in de achteruit zodat ik de juiste kabel kon doormeten van het achterlicht waar de stroom vandaan zou moeten komen. Al lopende naar de achterzijde van de auto begon deze te piepen. Ik maakte me daar niet echt zorgen over en ging er van uit dat het de parkeersensoren zouden zijn. Bij het juiste achterlicht aangekomen zie ik dat de achteruitrijverlichting brand en ik pak de meter. Tegen de tijd dat ik wil beginnen met doormeten houdt het gepiep op en de achteruitrijverlichting is uit. Terug naar het contact gelopen, deze uitgezet en weer aangezet. Naar achteren gelopen en huh?, nog steeds geen achteruitrijverlichting......... Zal wel een zekering zijn dacht ik. Zekeringen nagekeken, maar helemaal niets te vinden. Terug in de auto gestapt en toen viel me pas iets op. Er brandde een oranje lampje met de contouren van een auto met daarin een sleutel. Contact uitgezet, auto in de P gezet en contact weer aan. Enige wat ging branden was datzelfde lampje. Vervolgens geprobeerd de auto te starten, maar jammer...... dat ging dus niet, alles werd zwart en het leek er op dat ik geen stroom had. Ik dacht gelijk aan een lege accu, maar dat is het helaas niet. Vervolgens het lampje opgezocht in het boekje en deze zegt; "Dit lampje gaat branden wanneer u de code voor de starblokkering invoert (noodprocedure) om de motor te starten" Kortom, ik zou een code hebben ingevoerd? Ik vraag me dan af waar ik deze ingevoerd heb en hoe. Is er iemand op het forum die ditzelfde ook al eens heeft meegemaakt en/of misschien weet hoe, of wat ik moet doen om de auto weer te kunnen starten? Ik heb een foto meegestuurd van het brande lampje en het valt me op dat wijzer van de benzinemeter niet stijgt. Alvast bedankt voor het meedenken en de evt. hulp. Ron Quote
masimo Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Het alarm is naderhand ingebouwd? Of origineel Kia? Het kan zijn dat de ETACS-module op hol geslagen is. Deze module regelt van alles en nog wat. O.a. alarm, de centrale vergrendeling via de afstandbediening en de startblokkering. Misschien heb je de "geheime" reset handeling, zonder het te weten, uitgevoerd. Of het systeem heeft misschien toch een optater gehad. Ik vermoed dat er een dealer aan te pas moet komen om dit in orde te maken. Wat je kan proberen is een paar minuten de min-pool van de accu af te halen. Dit reset vaak e.e.a. Quote
Tic-Tac Posted October 26, 2011 Author Posted October 26, 2011 Mijn "auto'tje" rijdt weer De Anwb moest er aan te pas gekomen om de auto te kunnen starten waarna deze direct richting een Kia dealer kon. Na uitlezen kwamen ze vele storingen tegen m.b.t. het elektronische circuit. Er bleken ergens 2 zekeringen te zijn doorgebrand die niet in de zekeringenkast zitten, dus er was een flinke kortsluiting ergens geweest. Na behoorlijk wat zoekwerk hebben ze de boosdoener uiteindelijk gevonden! De boosdoener bleek een scotchlok te zijn welke volop waren gebruikt bij het aansluiten van de trekhaak. 1 van die scotchlokjes zat ergens klem en schuurde langs de auto. Door het jarenlange schuren was deze inmiddels zover doorgesleten dat de ijzeren connector contact kon maken met het frame. Blijkbaar was het in zijn achteruit zetten van de versnelling + beweging van snoer/auto net datgene wat er voor zorgde dat het doorgesleten scotchlokje een zware kortsluiting veroorzaakte. De dealer heeft alle scotchloks verwijderd en de bedrading netjes gesoldeerd. Maar volgens mij heeft de dealer nog meer gedaan, want de actieradius is ook ineens verhoogd van 500km naar 586 km en de auto reageert ook vele malen beter op zijn gaspedaal. En de hulde? Die gaat uit naar Kia dealer Kooijman uit Utrecht. Masimo; bedankt voor je antwoord, je had het zo goed als bij het juiste eind, het was inderdaad een optater. Quote
masimo Posted October 26, 2011 Posted October 26, 2011 Dan heb je in ieder geval nog achterstallige software updates gehad. Een daarvan zorgt er inderdaad voor dat ie beter gas aanneemt, minder bruut terugschakelt bij het accelereren en ook nog zuiniger gaat lopen. Dat laatste omdat de koppelingsomvormer in de automaat eerder ingeschakeld wordt en zodoende op iets lagere toeren loopt bij constante snelheden. Rij maar eens constant 70 km/h, dan merk je meteen dat ie al snel ongeveer 300 toeren lager gaat lopen bij dezelfde snelheid. Quote
Recommended Posts