Gast Warrior Geplaatst 19 November, 2011 Geplaatst 19 November, 2011 Hoe kan ik er achter komen welke achter Differentieel er op mijn Kia Sorento zit. Met of zonde sper, dit in verband met de olie verversing. Mvg, Henk Quote
masimo Geplaatst 19 November, 2011 Geplaatst 19 November, 2011 Het gaat niet om een sper-diff maar om een limited slip diff (LSD). Grote kans dat je diff geen LS heeft, want er zijn slechts een paar vroege 2002/2003 die dit hadden. Ik meen zelfs dat mijn dealer ooit zei dat er geen Sorento's met LSD in Nederland rondrijden. Kia is er al snel mee gestopt vanwege problemen. Wel of geen LSD, dat zou de dealer je moeten kunnen zeggen. Gebruik gewoon een olie met LS toevoeging, dan zit je altijd goed. Ik gooi in beide diffs Kroon Gear Oil LS 80W-90. Dat is een minerale olie die Extreme Pressure additieven (zware belasting) en LS additieven (limited slip) bevat. Kost ongeveer 10 euro/liter en voldoet aan Kia-specificaties. Kia USA raad Mobilube HD Plus 80W-90 of Shell Spirax HD 80W-90 aan voor niet-LSD. Ik heb uitgebreid gezocht naar een volsynthetische olie, maar heb er geen kunnen vinden die voldoet aan de door Kia voorgeschreven viscositeits-specificaties. Quote
Gast Warrior Geplaatst 19 November, 2011 Geplaatst 19 November, 2011 Hartelijk bedankt voor deze info Masimo Quote
masimo Geplaatst 20 November, 2011 Geplaatst 20 November, 2011 Hartelijk bedankt voor deze info Masimo Graag gedaan. Let ook nog even op de juiste vulhoeveelheden: Voor 1.3 liter Achter 1.6 liter Ik zeg dat omdat ik in eerste instantie problemen met het achterdiff had (trillingen). Bij het aflaten van de olie bleek dat er slechts 1.3 liter olie in zat. Foutje van degene die de auto voor mij in onderhoud had. Het vullen gaat het makkelijkste met een oliespuit. Quote
Gast Warrior Geplaatst 20 November, 2011 Geplaatst 20 November, 2011 Wederom hartelijk bedankt voor de info, Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.