ludo Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Ik had het al eens gevraagd, maar wie heeft wel eens geprobeerd zijn auto te keren op een gewoon wegdek terwijl de 4WD is ingeschakeld Of ik nu voor of achteruit rij dan wel naar links of rechts stuurend, het aandrijfsysteem (differentieel) loopt helemaal ""vast" Als ik vervolgens het knopje 4WD weer op auto zet zie je de auto iets zakken (de mechanische spanning is dan weer van syteem af!) In het instructieboekje staat nergens dat de 4WD lock NIET op een gewoon wegdek gebruikt mag worden. Graag alleen serieuze reacties. Ludo Quote
Rio-man Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 In het instructieboekje staat nergens dat de 4WD lock NIET op een gewoon wegdek gebruikt mag worden. Doe dit dan ook niet Het staat niet voor niets in het boekje. De 4WD techniek die op de Sportage is toegepast, is hier gewoonweg niet geschikt voor. Quote
Fee6 Posted August 5, 2007 Posted August 5, 2007 Wat wil je nu eigenlijk horen?? 4wd hoort niet op het asfalt! Quote
Tazteam Posted August 5, 2007 Posted August 5, 2007 Wat wil je nu eigenlijk horen?? 4wd hoort niet op het asfalt! Huh?? Zelf rijden wij op de zaak met een 4Wd, wel geen Kia, maar dat er niet toe in dit verhaal. Wij rijden ALTIJD met 4Wd, gewoon omdat dan de auto beter zijn vermogen op de weg kan overbrengen. Wij rijden heel vaak met een zware tandemasser aanhanger, en volgens de dealer is het verstandiger om de 4wd in geschakeld te hebben omdat je dan veel veiliger aan het auto rijden bent, meer grip op de weg, waardoor de auto onder controle. MAAR: Bij hele korte bochten (straatje keren) is het raadzaam de 4wd uit te schakelen, waardoor de auto een stuk "gemakkelijker" aanvoelt. Ik hoop dat je iets aan mijn info hebt, dit is mijn ervaring, en "maar" 5000 km p/j met deze auto, de rest lekker met mijn Pica 2wd Philip Quote
frankydb Posted May 5, 2009 Posted May 5, 2009 hallo ja het zelfde hier bijna niet te doen met de 4wd lock ,als je rechtdoor rijd dan is alles normaal ,,maar als je begind te draaien is het anders juist dat de auto haperd je moet al meer gas geven om dat ding draaiend te houden maar met de lock versta ik dat je je diff geblokeerd word ,,maar in het echt is het zo als je draaid dan gaan de buitenste wielen bij het draaien maar omwentelingen maken dan de binnenste wielen en dan zie je dat de binnenste wielen schokkend effect hebben die willen even vlug draaien als de buitenste wielen ( dus vraag ik me af wat je er mee moet met die 4wd lock ) is dit aleen om rechtdoor te rijden dan ? ps ga vrijdag naar de garage om uitleg dan vermeld ik het hier wel groeten Quote
Leon Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Waarom willen/proberen jullie met 4wd lock op asfalt te rijden? Dit is alleen bedoeld voor in glibberige omstandigheden. Het woordje Lock zegt het al: je zet je differentieel op slot zodat alle wielen dezelfde snelheid draaien, zodat je in glibberige omstandigheden (modder enzo) toch grip blijft houden. Logisch dat je dan geen scherpe bochten kan nemen. Alleen 4WD auto is geschikt voor op de weg! Quote
frankydb Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 hallo naar de dealer geweest in verband 4x4 je moet volgens de dealer niet de knop 4wd lock in drukken deze gaat toch over in 4wd als je grip verliest ,,,de knop 4wd lock is enkel voor zwaar terein zoals slijk , zand dan worden je 4 wielen gelockt dat wil zeggen dat je over je 4 wielen evenveel trek kracht zal hebben volgens de dealer ( maar is zeker de bedoeling niet om op verharde wegen te rijden ) groeten Quote
Leon Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 hallo naar de dealer geweest in verband 4x4 je moet volgens de dealer niet de knop 4wd lock in drukken deze gaat toch over in 4wd als je grip verliest ,,,de knop 4wd lock is enkel voor zwaar terein zoals slijk , zand dan worden je 4 wielen gelockt dat wil zeggen dat je over je 4 wielen evenveel trek kracht zal hebben volgens de dealer ( maar is zeker de bedoeling niet om op verharde wegen te rijden ) groeten Volgens mij herhaal je nu hetzelfde als hetgeen ik in de post er boven heb gezet Quote
Recommended Posts