Coronado Geplaatst 5 December, 2011 Geplaatst 5 December, 2011 Beste Sportage fans, Sinds ik mijn wagen heb, nu zo'n 3 maand sta ik telkens versteld als ik aan de pomp diesel tank. Na het afslaan van de vulpijp(nozzle) kan ik nog meerdere liters bijtanken. Als ik bijna leeg naar de pomp rijd en wil voltanken dan slaat het ding af als er ongeveer 50 liter inzit. Daarna kan ik met het pistool uit het gat bijtanken tot 62 liter, zij het wel zeer traag.Iedere tankbeurt kan ik zeker nog tussen de 7 à 10 liter bijtanken na afslaan van de vulpijp. Nu is het zo dat iedere wagen dit verschijnsel vertoont echter bij mijn Sportage is aantal liter wel erg groot. Als je het verbruik wilt berekenen van volle tank naar volle tank is dit knap lastig vooraleer ik mijn tank boordevol krijg. Is dit bij alle Sportages zo of zit er in de benzinetank ergens een klepje niet op zijn paats. Wie helpt. Quote
Sjölp Geplaatst 5 December, 2011 Geplaatst 5 December, 2011 Is bij alle Sportages zo (toch zeker bij de diesels). Ik krijg er telkens nog 11 liter bij 'geklikt'. Was bij mijn vorige Sportage II ook zo. Op het Duitse forum hebben ze daar een stevig boompje over opgezet Quote
Opa Geplaatst 6 December, 2011 Geplaatst 6 December, 2011 Beste Coronado en Sjölp, Jullie constatering van de veel grotere tankinhoud dan de in het handboek vermelde 58 liter is al meerdere keren op dit forum vermeld. De in het geel gedrukte instructie in het handboek op pagina 1-3 zegt: niet doortanken nadat de pomp is afgeslagen; zie hieronder: WAARSCHUWING • Probeer de tank niet verder te vullen nadat het vulpistool automatisch is afgeslagen.• Controleer altijd of de tankdop goed vastgedraaid is, om morsen van brandstof in geval van een aanrijding te voorkomen. Als je deze instructie volgt heb je 58 liter in je tank zitten. Jullie stoppen de tank vol tot ca 70 liter ! Daarvoor gebruiken jullie de tankruimte (ca 11 á 12 liter) die de ontwerper bedoeld heeft als expansiemogelijkheid van de brandstof. Dat verlengt weliswaar je actieradius, maar gaat ten koste van de veiligheid. Het lijkt me verstandig je aan de instructie van KIA te houden en te stoppen met tanken als de pomp afslaat. Quote
Coronado Geplaatst 6 December, 2011 Topic Starter Geplaatst 6 December, 2011 Beste Coronado en Sjölp, Jullie constatering van de veel grotere tankinhoud dan de in het handboek vermelde 58 liter is al meerdere keren op dit forum vermeld. De in het geel gedrukte instructie in het handboek op pagina 1-3 zegt: niet doortanken nadat de pomp is afgeslagen; zie hieronder: WAARSCHUWING • Probeer de tank niet verder te vullen nadat het vulpistool automatisch is afgeslagen.• Controleer altijd of de tankdop goed vastgedraaid is, om morsen van brandstof in geval van een aanrijding te voorkomen. Als je deze instructie volgt heb je 58 liter in je tank zitten. Jullie stoppen de tank vol tot ca 70 liter ! Daarvoor gebruiken jullie de tankruimte (ca 11 á 12 liter) die de ontwerper bedoeld heeft als expansiemogelijkheid van de brandstof. Dat verlengt weliswaar je actieradius, maar gaat ten koste van de veiligheid. Het lijkt me verstandig je aan de instructie van KIA te houden en te stoppen met tanken als de pomp afslaat. Dank voor deze snelle reactie. Als dit zo in ons onderhoudsboekje staat zal er wel een goede reden voor zijn. 70 liter heb ik er echter nooit ingekregen en bij mij slaat ie niet af op 58 maar op 50 liter en dan kan ik er 10 liter bijvullen. Maar geen nood ik zal vanaf volgende tankbeurt stoppen met tanken wanneer die afslaat en mijn verbruik op die manier berekenen. Ben benieuwd hoeveel kilometer ik dan met deze tank zal rijden. Quote
Opa Geplaatst 6 December, 2011 Geplaatst 6 December, 2011 Dank voor deze snelle reactie. Als dit zo in ons onderhoudsboekje staat zal er wel een goede reden voor zijn. 70 liter heb ik er echter nooit ingekregen en bij mij slaat ie niet af op 58 maar op 50 liter en dan kan ik er 10 liter bijvullen. Maar geen nood ik zal vanaf volgende tankbeurt stoppen met tanken wanneer die afslaat en mijn verbruik op die manier berekenen. Ben benieuwd hoeveel kilometer ik dan met deze tank zal rijden. Dat zal de eerste keer dat je weer tankt een (helaas eenmalige) flinke verbetering van het verbruik geven. Ik heb bij het tanken de ervaring dat als het waarschuwingslampje gaat branden er nog ruim 10 liter in de tank zit. Daarbaast heb ik gemerkt dat de boordcomputer de laatste 4 liter van de (door de fabriek opgegeven) 58 niet meetelt. Dus als ik obv de boordcomputer denk nog ca 4 liter over te hebben (en het dus hoog tijd wordt om te gaan tanken), zijn dat er in feite (waarschijnlijk) nog 8 (en slaat de pomp af na 50 liter tanken). Maar ik heb nooit de proef op de som willen nemen om uit te proberen of dit echt zo is. Het is n.l. voor een diesel nog slechter als je hem leeg rijdt, dan voor een bezine motor. Dus houd ik me veiligheidshalve aan de BC en rij de tank niet verder leeg dan ca 50 liter (net als jij). Dat beperkt je actieradius weliswaar, maar daar heb ik geen probleem mee. Quote
Coronado Geplaatst 6 December, 2011 Topic Starter Geplaatst 6 December, 2011 Dat zal de eerste keer dat je weer tankt een (helaas eenmalige) flinke verbetering van het verbruik geven. Ik heb bij het tanken de ervaring dat als het waarschuwingslampje gaat branden er nog ruim 10 liter in de tank zit. Daarbaast heb ik gemerkt dat de boordcomputer de laatste 4 liter van de (door de fabriek opgegeven) 58 niet meetelt. Dus als ik obv de boordcomputer denk nog ca 4 liter over te hebben (en het dus hoog tijd wordt om te gaan tanken), zijn dat er in feite (waarschijnlijk) nog 8 (en slaat de pomp af na 50 liter tanken). Maar ik heb nooit de proef op de som willen nemen om uit te proberen of dit echt zo is. Het is n.l. voor een diesel nog slechter als je hem leeg rijdt, dan voor een bezine motor. Dus houd ik me veiligheidshalve aan de BC en rij de tank niet verder leeg dan ca 50 liter (net als jij). Dat beperkt je actieradius weliswaar, maar daar heb ik geen probleem mee. Ja we zullen zien wat dit brengt. Stuur misschien eens een PB met je verbruikgegevens. By the way, waar heb je die zwarte stootstrips gehaald? Lijkt me wel wat. Voorbije weekend deuk in het portier van kluns die deur openzwaait. Quote
Gast Timo0103 Geplaatst 6 December, 2011 Geplaatst 6 December, 2011 Dank voor deze snelle reactie. Als dit zo in ons onderhoudsboekje staat zal er wel een goede reden voor zijn. 70 liter heb ik er echter nooit ingekregen en bij mij slaat ie niet af op 58 maar op 50 liter en dan kan ik er 10 liter bijvullen. Maar geen nood ik zal vanaf volgende tankbeurt stoppen met tanken wanneer die afslaat en mijn verbruik op die manier berekenen. Ben benieuwd hoeveel kilometer ik dan met deze tank zal rijden. Bij mijn vorige auto's had ik precies hetzelfde qua afslaan en nergens in het boekje stond dat je hem niet mocht " aftanken " Gewoon lekker volproppen. Quote
Azzaro Geplaatst 6 December, 2011 Geplaatst 6 December, 2011 Inderdaad, ik prop hem ook lekker vol, op het Duitse forum zijn ook geen nadelen gekend als je dit doet, expansieruimte is enkel bedoeld als de brandstof zou uitzetten deze niet kan overlopen en er ook niet teveel brandstofdampen in de atmosfeer terecht zouden komen. Hoe meer kilometer ik doe met een tank hoe liever, ben dan langer op mijn gemak... Vanaf circa 50 liter is het idd wat doseren maar ik heb er al eenmaal 66 liter ingekregen, wagen reed bijna op lucht denk ik!!! 1 Quote
Opa Geplaatst 6 December, 2011 Geplaatst 6 December, 2011 Ja we zullen zien wat dit brengt. Stuur misschien eens een PB met je verbruikgegevens. By the way, waar heb je die zwarte stootstrips gehaald? Lijkt me wel wat. Voorbije weekend deuk in het portier van kluns die deur openzwaait. Je vindt mijn verbruiksgegevens op het lijntje: Verbruik SP3 Diesel versie boven aan pagina 2 (geplaatst op 22 oktober). (Gemeten over 7624 km zonder de caravan: 6 liter/100km ; 16.5 km/liter.) De stootstrip is de originele die je op de KIA (NL) site onder accessoires vindt (€ 140 incl. montage; zal ook wel in België verkrijgbaar zijn ?). Ik heb ze ook speciaal gemonteerd ter voorkoming van schade door "klunzen" (zuur voor je die deuk ) Maar ik vind ze ook best fraai. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.