Jump to content

Kentekengewicht

Otnacip

Recommended Posts

Hallo,

ik heb pas geleden een Picanto besteld. Wordt pas over enkele maanden geleverd.

Nu ben ik op zoek naar het gewicht zoals dat straks op het kenteken komt te staan. Ik heb het forum even afgezocht, maar geen antwoord kunnen vinden op die (eenvoudige) vraag:

Wat is het kentekengewicht van een Picanto 1.25, 3-deurs met Comf + Ext pack?

In de brochure vind ik alleen 830 kg, maar in diverse tests worden gewichten genoemd tot wel 945 kg. Dat verschil scheelt straks (vanaf 2014) wel wat in houderschapsbelasting!

Wie met eenzelfde Picanto zou eens op zijn/haar kentekenbewijs kijken en het gewicht doorgeven?

Alvast bedankt voor een reactie!

Guest Jeroen66475

Volgens mij betaal je motorrijtuigenbelasting over het leeggewicht of massa leeg voertuig en dat is voor een 1.0 820kg en voor een 1.2 830kg. De 945 kg die jij noemt is de massa rijklaar en daarover wordt de motorrijtuigenbelasting niet berekend.

Ter illustratie heb ik even een screenshot gemaakt van de gewicht-gegevens van mijn auto bij RDW, 21-SRV-2. Picanto 1.2 3dr style. (de pakketen zijn geen extra gewicht!)

post-5364-0-51998600-1323613374_thumb.png

Wegenbelasting rekenen ze over het ledig gewicht (massa leeg voertuig), zoals mijn bovenbuurman aangeeft.

Ok, thx jullie allebei!

Dat wist ik niet, dat de houderschapsbelasting over het leeggewicht wordt gerekend. Overigens is de massatoename a.g.v. van die pakketten dus best aanzienlijk! Zowat 100 kg aan pakket :?. Misschien dat de Picanto's daarom niet zo zuinig zijn als Kia belooft ... :P .

Ok, thx jullie allebei!

Dat wist ik niet, dat de houderschapsbelasting over het leeggewicht wordt gerekend. Overigens is de massatoename a.g.v. van die pakketten dus best aanzienlijk! Zowat 100 kg aan pakket :?. Misschien dat de Picanto's daarom niet zo zuinig zijn als Kia belooft ... :P .

Massatoename komt omdat je auto bij oplevering brandstof/olie/remvloeistof/reserveband/noodkit/handleiding/ruitenvloeistof/etc/... bevat!

• 4 months later...

Massatoename komt omdat je auto bij oplevering brandstof/olie/remvloeistof/reserveband/noodkit/handleiding/ruitenvloeistof/etc/... bevat!

Zou het leegegewicht ook niet het gewicht zijn van het meest uitgeklede model?

Ik vraag me wel eens af wat de air conditioning ongeveer weegt. Iemand enig idee?

In elk geval is het ledig gewicht belangrijk voor het RDW en zijn, volgens mij de kilo"s erbij belangrijk voor de "Jimmy Calorie"(ik ben er zo een) die in de stad goedkoop wil rijden en dus de auto zo licht mogelijk wil hebben.

Groetjes,

Ton Verhagen