Jump to content

Max gewicht op trekhaak sp3

Hansii

Recommended Posts

Dat ligt aan de type trekhaak.

Bij mij is de kogeldruk max 100kg.

Ik weet niet beter (is mij door kia verteld) dat dit door de auto wordt bepaald. Factoren als gewicht, hefboomwerking en nog wat meer zouden hierbij een rol spelen. Niemand kon mij dit verder goed uitleggen.

Gr. Hansii

Guest Timo0103

Kogeldruk (vertical load)

Onder kogeldruk wordt verstaan de druk die de kogelkap van de koppeling in verticale richting uitoefent op de trekhaakkogel. De maximale kogeldruk welke de trekhaak mag hebben staat vermeldt op het typeplaatje van de trekhaak. Deze waarde bedraagt meestal tussen de 50 en 75 kg. Ontbreekt het typeplaatje, dan geldt een maximale verticale last van 50 kg. In dit geval mag de aanhanger ook niet meer dan 750 kg wegen, of indien dit lager is, het ledige gewicht van de auto. Het belang van een juiste kogeldruk wordt vaak onderschat. Zo leidt een te hoge kogeldruk onder bepaalde omstandigheden tot enorme krachten op de trekhaak en dus op de trekauto. Bij stevig afremmen of slingeren van de combinatie kan de kracht op de kogel vele honderden kilo's bedragen. Een te lichte kogeldruk leidt daarentegen tot een 'zweverig' en instabiel rijgedrag. Controleer daarom altijd voor vertrek of de kogeldruk juist is. Hiervoor zijn verschillende kogeldrukwegers te koop, waaronder de handige AM-controller welke op de trekkogel wordt geplaatst.

Bron: http://www.caravans.net/rijden/trekhaak.php

Dit allemaal gelezen te hebben heb ik de spec van mijn kia sp3 1.6 GDI nog eens nagekeken en daar staat toch echt dat de kogeldruk maar 50 kg mag zijn en dan ga ik ervan uit dat je er wel een trekhaak van 100 kg onder kunt hangen maar dat de rdw om een of andere reden er toch 50 kg van heeft gemaakt. En wat zijn die redenen nu.

De lage kogeldruk was bijna de reden waarom ik niet voor de sp3 zou kiezen omdat ik graag drie fietsen op een fietsendrager mee wil nemen en met drie dikke fietsen en drager zit je toch al gauw boven de 50 kg. Dan hebben we het niet eens over elektrische fietsen.

En dit heb ik dus voor de aanschaf aan de kia verkoper gevraagd maar daar kreeg ik dus de reactie het is 50 kg en niet als we er een andere trekhaak geschikt voor 100 kg onder hangen dan kunt u wel tot 100 kg belasten.

Maar ik ben dus toch voor de sp3 gevallen omdat hij zo mooi is.

Hansii

Guest Timo0103

Dit allemaal gelezen te hebben heb ik de spec van mijn kia sp3 1.6 GDI nog eens nagekeken en daar staat toch echt dat de kogeldruk maar 50 kg mag zijn en dan ga ik ervan uit dat je er wel een trekhaak van 100 kg onder kunt hangen maar dat de rdw om een of andere reden er toch 50 kg van heeft gemaakt. En wat zijn die redenen nu.

De lage kogeldruk was bijna de reden waarom ik niet voor de sp3 zou kiezen omdat ik graag drie fietsen op een fietsendrager mee wil nemen en met drie dikke fietsen en drager zit je toch al gauw boven de 50 kg. Dan hebben we het niet eens over elektrische fietsen.

En dit heb ik dus voor de aanschaf aan de kia verkoper gevraagd maar daar kreeg ik dus de reactie het is 50 kg en niet als we er een andere trekhaak geschikt voor 100 kg onder hangen dan kunt u wel tot 100 kg belasten.

Maar ik ben dus toch voor de sp3 gevallen omdat hij zo mooi is.

Hansii

Dat komt omdat er waarschijnlijk uit gegaan wordt van de originele Kia trekhaak.

Dat is verwarrend.

In de KIA "prijzenfolder" waarin ook de technische gegevens staan, staat dat de 1.6 GDi en de 1.7 CRDi beiden slechts 50 kg kogeldruk mogen hebben, tegen alle andere typen 80 kg. Maar het handboek maakt dit onderscheid inderdaad niet en staat voor alle typen 80 kg toe. Vreemd.

De beide lichte versies mogen ook minder trekken (max. 1200 kg) dan de andere types, waar het maximum aanhangergewicht varieert van 1600 tot 2000 kg, afhankelijk van de motorisering.

Een kogeldruk van 50 kg lijkt mij voor de meeste combinaties (veel) te laag.

Ik zou me als 1.6 of 1.7 rijder ook maar aan die 80 kg uit het handboek houden (mits het trekhaakplaatje tenminste niet lager aangeeft). Mijn ervaring is: beter een wat te hoge oplegdruk dan te laag (in verband met de stabiliteit van de combinatie, zoals Derkie ook opmerkt).

Dus ook die 3 fietsen kan Hansii best meenemen.

(Overigens zit Timo er naast met zijn 100 kg. De maximum kogeldruk van de auto (80 kg) is bepalend en niet wat de trekhaak maximaal aankan.)