Drumtubbie Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 Goedemorgen allemaal, Sinds afgelopen maandag heb ik na een wachtijd van 6 maanden eindelijk mijn Kia Sportage 2.0 X-clusive zwart (foto's volgen snel!) opgehaald. Inmiddels heb ik aardig wat uurtjes doorgebracht in deze prachtauto, om zo ook alle mogelijkheden van de radio / navigatie te leren kennen. Ik heb hier inmiddels wel nog wat vragen over. Het lijkt mij erop dat het niet helemaal goed werkt, maar daarom wil ik graag van jullie weten of jullie hier ook last van hebben: - Als ik via de knoppen (links) op het stuur probeer om een ander radio station te selecteren, dan gaat hij niet naar de door mij ingestelde volgende radiostation, maar dan gaat hij zoeken op de FM frequentie. Het maakt niet uit hoe kort of lang ik de preset knoppen (omhoog of omlaag) op het stuur indruk, hij blijft telkens zoeken. Het radioscherm heeft onderaan het beeld 4 knoppen staan (FM / Lijst / Opties / Presets) Als de radio op FM of op Presets staat en ik druk op de knop op het stuur dan gaat hij zoeken. Als de radio op het scherm Lijst staat en ik druk op de preset knop op het stuur, dan gaat hij wel gewoon het lijstje af (naar boven of beneden), alleen deze lijst is niet in volgorde in te stellen. Hebben jullie dit ook, of werkt mijn radio niet goed? - Het lijkt erop dat wanneer ik de auto start en de radio aanzet, dat de radio informatie van een bepaald station gewoon blijft veranderen zoals het hoort. Dus met bijvoorbeeld de naam van het radio programma dat je aan het luisteren bent en dan weer afwisselend naar de naam van het radiostation. Soms wat file info etc. Echter als ik overschakel naar een andere radiostation, dan lijkt de radio info op het scherm te blijven hangen. Die loopt dan niet meer. Ditzelfde heb ik met de titel informatie als ik muziek afspeel via mijn iphone 4 via een bluetooth connectie of via de iphone kabel. Het eerste nummer dat ik opzet laat keurig de titel en naam van artiest zien. Als ik doordruk naar een volgend nummer dan blijft de titel en artiestnaam van het eerste nummer in het scherm staan. Hebben jullie dit ook, of werkt mijn radio niet goed? - In 9 van de 10 gevallen krijgen ik geen file informatie te zien als ik de route informatie heb ingesteld. Zelfs als ik midden in de spits van Zwolle naar Utrecht rij, komen er in de verkeerslijst geen files voor. Zowel niet bij de "op de route" optie als niet bij de "vlakbij" optie. Soms werkt het wel, maar meestal dus niet. Hebben jullie dit ook, of werkt mijn navigatie niet goed? Ik hoor graag jullie ervaringen, zodat ik bij de dealer ook goed kan aangeven wat wel en niet zo zou moeten werken, want meestal weten zij niet eens hoe alles in de Kia zou moeten werken en wordt je afgewinpeld met een zin als "ja dat hoort zo", of "nee dat is niet in te stellen" Alvast bedankt! Quote
MikeyMan Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 De knoppen op het stuur werken bij mij ook zo. Vind het eigenlijk aardig storend op deze manier.... Fileinformatie werkt bij mij ook niet top... Krijg binnenkort een nieuwe radio, met nieuwe software, dus wellicht dat het dan iets anders gaat... Maar ik verwacht eigenlijk van niet... Quote
Specialmade Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 @Drumtubbie, Als je op het stuur de knop bedient zal de radio gewoon naar het eerstvolgende station (frequentie) gaan, ofwel de radio scand naar de eerstvolgende (goed te ontvangen) frequentie. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van je presets. Wil je gebruik maken van je presets druk je de knop op het stuur en middels voice-control: preset, nummer... (noem het nummer van de gewenste preset.) Het niet wisselen van je display informatie komt mij niet bekend voor. Werkt bij mij naar behoren. File informatie wordt niet op alle zenders door gegeven c.q. ontvangen. Over het algemeen wel via ned. zenders zoals Sky-radio, Veronica etc. Overigens worden hier alleen de grote files gemeld. Grtz. Specialmade Quote
Drumtubbie Posted February 21, 2012 Author Posted February 21, 2012 Hallo, Bedankt voor jullie reacties. Hierbij even een update van mijn punten. Ik ben onlangs langs de KIA dealer gereden met de bovenstaande vragen die ik had: - De preset knoppen op het stuur schijnt zo te horen. Ze gaven aan dat dit ook bv op de KIA Ceed zo werkt. Dit verbaasd mij echt enorm. Welke eikel heeft dit in godsnaam bedacht??? Ik snap daar HELEMAAL NIETS van. Ook vind ik het raar dat ik op dit forum daar nog helemaal niet veel over gelezen heb. Ben ik dan de enige die dit heel erg storend vind? Nu heb je je voorkeurs radiostations opgezocht en opgeslagen onder een nummer en vervolgens kan je ze niet benaderen via je stuur. Ik ben gewend in elke andere auto die ik heb gereden dat je met een korte druk op de preset knop van je stuur naar je volgende voorkeurs station gaat en als je de preset knop ingedrukt houdt, dat hij dan op frequentie gaat zoeken. Is er een manier om via dit forum dit met grote nadruk onder de aandacht te brengen bij Kia Nederland? Wellicht dat ze dit met een software update kunnen aanpassen?? - De informatie van een radio station op het scherm lijkt nu wel bij mij goed door te lopen. Ik zie wel dat er een radio programma bezig is op dat moment met naam van het programma en af en toe wat flitsinformatie. Laten we het op een hick-up houden - Wat ik wel zie als ik muziek wil luisteren via mijn iphone 4 (via de iphone kabel of via bluetooth) dat het eerste nummer wat hij afspeelt netjes de titel van het nummer en artiest op het scherm laat zien. Als ik dan via de preset knoppen via het stuur naar een volgend nummer druk, dat hij dan wel het volgende nummer afspeelt, maar de titel en artiest van het vorige nummer blijft staan. Pas als ik de motor afzet en weer start staat weer de titel en artiest van het huidige nummer op het schem. Dit klopte niet volgens Kia en dat zouden ze gaan navragen bij Kia Nederland. Heeft iemand van jullie dit ook? - File informatie vind ik nogsteeds beperkt. Als ik in de spits met file van Zwolle naar Utrecht rij of andersom dan zie ik op de route en vlak bij de route geen enkele file. Als ik dan in mijn Flitsmeister app van mijn iphone kijk, dan zie ik wel files. Geen grote, maar wel een paar. Wellicht dat het navigatie systeem van Kia pas een file neerzet die groter is als bijvoorbeeld 5 km. Dit houd ik nog even in de gaten. - Verder had ik nog wat vragen gesteld: * Achter het stuur, bij de snelheidsmeter zit ook een boardcomputer. Je kan hier het aantal kilometers en de temperatuur etc in zien. Ook zie je hier een schakel indicator. Dit vind ik ook heel irritant en wilde ik graag uitzetten. Volgens Kia kan je dit bij bijna alle Kia's uitzetten behalve bij de Sportage. Heel raar!!! * Ik heb in meerdere Kia Sportage uitvoering (benzine, diesel en automaat) een proefritje gemaakt. Naar mijn herinnering had je in elke uitvoering dat wanneer je het gaspedaal helemaal indrukt dat je een soort van extra boost kan geven. Je hoort dan ff wat meer toeren, zodat je bijvoorbeeld bij het inhalen wat sneller snelheid maakt. In mijn Kia Sportage (2.0 diesel handgeschakeld) heb je dat niet. Het gaspedaal heeft wel die extra indruk mogelijkheid, maar er gebeurd niets qua extra toeren. Hebben jullie dit ook? Volgens de dealer is dit enkel bij een automaat. Klinkt logisch, maar toch kan ik het mij niet herinneren. * De standaard iphone kabel die ik erbij kreeg is heel kort. Ik heb mijn iphone in een houder aan het raam hangen met een zuignap boven het navigatie scherm en onder de achteruitkijkspiegel. Als ik mijn telefoon hier heb hangen, dan haalt de iphone kabel dat niet qua lengte. Ik heb gevraagd of ze een langere kabel kunnen leveren. Ze gaven aan dat ze op zoek gaan. Ze hebben er wellicht wel 1, maar niet van het originele Kia merk. Dat hoor ik nog van ze. Nou tot zover even de update. Quote
MikeyMan Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 De 'boost' waar je op doelde, is de overdrive. Dan schakelt de bak sneller een stapje terug, en lijkt e.e.a. dus sneller te gaan. Dit is niet iets wat op auto's met handbak zit. Hier zul je zelf moeten terugschakelen. De schakelindicator zal misschien uit te zetten zijn, maar dat zal door de dealer moeten gebeuren... Quote
Ysie Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Er wordt hier bedoelt op de 2 traps gaspedaal, of hè nu een automaat hebt of niet blijft die pedaal dezelfde. Mij werd gezegd dat dat om eco redenen aangebracht werd maar als ik doortrap of niet maakt het niet veel uit !! Quote
Recommended Posts