Jump to content

Cruise control SP3 automaat benzine 2.0 niet in orde

Recommended Posts

Guest asterix
Posted

Mijn ervaringen met de cruise control in de SP3 automaat zijn bedroevend.

Eigenlijk werkt het gewoon niet goed. Ik heb het een en ander eens uitgebreid getest en ik zie de volgende problemen:

Als ik op de snelweg rijdt met bijvoorbeeld 140km/h, dan kan ik de SP3 zonder automaat moeiteloos in de zesde versnelling houden (controle via toerental). Echter als ik hem op de cruise control zet, dan blijft ie schakelen tussen de 4e, 5e en 6e versnelling. Zelfs als ik 120 km/h blijf rijden, blijft de cruise control ervoor zorgen dat er geschakeld wordt bij een zuchtje tegenwind of lichte stijging. Een lichte stijging in de weg is al goed om hem in één keer twee versnellingen terug te schakelen terwijl ik hem handmatig (voetmatig dus) gewoon in de 6e kan houden.

En nee, dit heeft niets te maken dat ik heel veel gas geven in de 6e, want als ik dat zou doen, schakelt ie ook terug.

Tevens merk ik dat regelmatig bij het aanzetten van de cruise control op een bepaalde snelheid (> 130km/h), de snelheid eerst een beetje terugvalt voordat de cruise control zijn werk probeert te gaan doen met als gevolg dat hij ook meteen weer schakelt.

Het alternatief om hem maar handmatig in z'n 6 te trekken vind ik ook niets, want daar heb ik geen automaat voor en in gevallen waar de weg wel even serieus omhoog loopt, moet je weer handmatig te werk gaan. Daar heb ik geen automaat voor.

Ik heb dit aangekaart bij de dealer en die heeft het besproken met KIA NL. Daar is het probleem bekend, maar er wordt, vanwege prioriteiten, nog niets aan gedaan. Misschien dat andere mensen hier ook last van hebben en dit ook willen melden bij de dealer en bij KIA NL?

Wie ervaart dit nog meer?

Marcel

Posted

Ja dat had ik op vakantie vorig jaar dus ook.

Is het hinderlijk ?

Ik weet het niet.

Een tandje terug is niet erg.

Feit is dat de 2.0 niet zoveel trekkracht heeft EN dat de bak optimistisch

voor deze motor is geprogrammeerd.

De bak doet het, denk ik, veel beter icm de 2.0 Diesel.