Jonneman Geplaatst 5 Maart, 2012 Geplaatst 5 Maart, 2012 Aangenaam! Ik heb hier al regelmatig wat rondgeneusd in mijn zoektocht naar argumenten om mijn huidige Volvo 850 T5 uit '94 in te gaan ruilen voor iets nieuws, zuinigers en ook milieuvriendelijker. En de praktijk-ervaringen van rijders met een nieuwe auto geven naar mijn idee vaak een eerlijker en genuanceerder beeld dan de momentopname van een test voor een autoblad c.q. TV-programma. Lang verhaal kort: na een paar weken vergelijken van merken, modellen, aanbiedingen en persoonlijke wensen en voorkeuren kwamen we toch weer uit bij de Rio! Voor het geld is dit in zijn segment naar mijn overtuiging gewoon de meest complete en niet te vergeten fraaiste auto! Ik zal wel erg moeten wennen aan de motor want ik stap van een 2.3 liter/ 241 pk monster in een "blij dat ik 'zuinig' rij" 1.2 liter/ 85 pk auto.... Da's bijna een factor 3 in vermogen wat ik inlever, dus ik zal mijn rijstijl dan ook flink moeten aanpassen. Vind ik op zich geen probleem, want ik wil immers goedkoper gaan rijden! En met deze auto veel gas geven heeft niet zoveel zin merkte ik al snel tijdens de proefrit, maar daar is hij ook niet voor gemaakt. Maar ik moet dus wel even 'schakelen'... Dat zuinig zet ik net trouwens niet voor niets tussen aanhalingstekens want dat was eigenlijk de enige twijfel-factor doordat ik inmiddels mede door dit forum weet dat veel Rio-rijders daar enigzins teleurgesteld in zijn. Het reeële verbruik van de Rio... Nou ja, de tijd zal het leren. We hebben de knoop toch doorgehakt en hebben na 3 dealer bezoeken een keus gemaakt voor de beste deal. De inruil was (en is...) een pijnlijk punt, maar ik heb op de marge van de nieuwe auto nog flink wat kunnen afdingen en ik ben van het gezeur van een particuliere verkoop af. Het is uiteindelijk een Rio 1.2 CVVT Super Pack in Wendy Brown uitvoering geworden, op de 17" velgen. Eind maart gaan we hem ophalen in Den Haag. Ik ben stellig van plan mezelf het nieuwe rijden eigen te gaan maken en heb dan ook erg veel zin om met deze fraaie auto te gaan rijden! Zodra ik hem heb zal ik wat foto's plaatsen! Groeten, Jonneman Quote
Gast Warmentuuter Geplaatst 5 Maart, 2012 Geplaatst 5 Maart, 2012 Wekom op dit forum. Alvast gefeliciteerd met je aankoop. Eind maart is te overzien. En..... wat zal de eigenaar van het tankstation balen. Quote
bigwade Geplaatst 5 Maart, 2012 Geplaatst 5 Maart, 2012 Oei, da's wel een hele stap terug zeg. Welkom hier ! Misschien kun je nog een fraaie geluidsopname maken van die T5 roffel, kun je die tijdens het rijden in de Rio afdraaien, leuk, haha! Quote
Marc-T4 Geplaatst 6 Maart, 2012 Geplaatst 6 Maart, 2012 Welkom op dit forum en Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop. Ik kom zelf ook uit een T4,maar nog geen moment spijt van mijn 1.2 Rio. Voornaamste reden was bij mij ook het zuinige rijden en geen MRB. Ik moet zeggen dat als je 1:9 gewend bent dat het toch wel een hele vooruitgang is als ik nu getankt heb en het verbruik is 1:16,2 . Veel veilige kilometers enne....je bent zo gewend hoor!! Quote
Jonneman Geplaatst 26 Maart, 2012 Topic Starter Geplaatst 26 Maart, 2012 Nou, ik heb hem hoor! Vrijdagochtend om 10 uur hadden we de afspraak met de garage en rond een uur of 12 reden we trots en behoedzaam weg. Het duurde uiteindelijk wat langer dan gedacht want de auto was nog niet helemaal rijklaar... Ik had ruim op tijd gemailed dat ik het EcoDynamics logo eraf wilde hebben, maar dat was niet goed doorgekomen. Uiteindelijk hadden ze het Rio-logo er ook maar meteen afgehaald en dat vind ik uiteindelijk nog mooier staan. Verder nog wat zitten spelen met de audio-installatie die ik, in tegenstelling tot wat ik vaak lees, best behoorlijk vind klinken! Bluetooth en Ipod werden ook probleemloos herkend, dus we konden na een paar korte algemene tips vertrekken. De wagen ziet er prachtig uit en ben heel content met de kleur! (Wendy Brown) Vrouwlief opteerde aanvankelijk voor zwart, maar ging toch om toen we eerder een bruine versie klaar voor aflevering hadden zien staan. Ik vind zwart zelf ook erg mooi, maar niet bijster origineel en ook een beetje anoniem. Heb verder voor het geld van de (te dure!) Waxoil behandeling de chromen raamlijstenset als optie genomen en ook nog wat bijgelegd voor de instaplijsten. Staat erg sjiek en contrasteert gaaf met het donkerbruin metallic. Heb de raamlijsten ook op een witte gezien, maar dat deed me toch minder. Hebben er tot nu toe vrijwel alleen een paar stadsritten mee gemaakt dus over het verbruik valt nog niet veel zinnigs te zeggen. Dat blijft nu steken op 8,1 liter/100 km met zoals ik al zei, een behoedzame en rustige rijstijl. (pas +/- 40 kilometer gereden) Toen we de garage net uitreden gaf de boordcomputer iets van 23,6 liter/100 km aan (?!?), dus toen heb ik de boel meteen maar gereset... Maar goed ik kom natuurlijk uit een 850 T5 dus ik hoor je al denken maar dan heb je het mis! Ik ben echt om wat betreft het nieuwe rijden, zonder natuurlijk het verkeer op te houden want daar hou ik zelf ook niet van. Het turbo-rijden heb ik gewoon wel gezien. Gewoon rustig accelereren, op tijd opschakelen, uitrollen voor het stoplicht (in de versnelling natuurlijk) etc. Ik vind het allemaal prima en stap ook een stuk minder gejaagd uit de auto. Het start/stop systeem werkt helaas nog niet vlekkeloos, maar dat hoor ik meer hier. Verklaring van de dealer was dat de accu dan 9 van de 10 keer net onder de 85% zit door langdurige stilstand (fabriek af naar dealer is toch al gauw een paar maanden), en dan werkt het systeem niet. Vond dat wel een beetje teleurstellend want als je dat dan weet leek het mij een kleine moeite om de accu voor aflevering niet alleen te checken (wat naar eigen zeggen wel was gebeurd) maar ook even aan de lader te hangen. Probleem is echter dat ze de accu wel kunnen testen maar niet kunnen uitlezen hoe vol hij is. En elke Kia voor aflevering aan een lader hangen was wat teveel moeite vonden ze. Nou ja, ik kijk het een weekje aan en als het dan nog niet goed werkt mag hij alsnog aan de lader wat mij betreft. Moet sowieso deze week nog terug voor een reclamevrije kentekenplaat en een sierdop, want die was in de haast kennelijk ook vergeten c.q. ontbrak. Paar schoonheidsfoutjes dus qua aflevering en dat voelden ze zelf ook wel, maar dat zijn luxeprobleempjes.. Ik ben best kritisch wat ook mag als je zo'n zak geld uitgeeft, maar verder is de aankoop prima en netjes verlopen. Heb nog geen tijd gehad omeen paar foto's te maken, maar die volgen spoedig! Quote
Jolinar Geplaatst 26 Maart, 2012 Geplaatst 26 Maart, 2012 Veel rijplezier. Ik heb m'n Rio afgelopen dinsdag opgehaald, en zaterdag uitgebreid gereden waarbij het start-stop uitstekend werkte! (stop: neutraal en koppeling op laten komen / start: koppeling intrappen) Quote
Martin1977 Geplaatst 26 Maart, 2012 Geplaatst 26 Maart, 2012 Heel veel rijplezier met de Rio en vooral de kleur keuze is geweldig. Wij zijn heel erg tevreden met de kleur wendy brown omdat we steeds meer Rio`s zien rijden ook bij ons in het dorp (al 5) en wij de enige zijn met deze kleur bij ons in het dorp. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.