wpmhia Posted March 16, 2012 Posted March 16, 2012 Ik ben hier nieuw op het forum, wij wonen in Denemarken en hebben onlangs een KIA Ceed SW gekocht. Auto's worden hier zwaar belast dus koste €27.000 als tweedehandse demo, wat hier een goede prijs is. Nou ben ik wat aan het rondkijken op internet, want de auto is net voor een voorjaarsbeurt geweest, en moet nu ook voor een garantiekeuring (auto is van april 2011 en heeft net 5000 km gereden). Ik schrok erg van de prijs hiervan (meer dan €500) en kijk nu dus rond of het niet goedkoper kan (een niet KIA dealer zou het voor de helft kunnen doen). Daarbij raadde de garage me aan dat ik de onderkant met Dinitrol antiroestbehandeling moet laten bewerken, voor ongeveer €650. Dit zou bij elke auto aangeraden worden, en schijnt vrij algemeen te zijn, maar ik kan er niks over vinden op Nederlandse websites, ondanks dat het weer niet erg verschillend is. Kortom, ik ben erg blij dat er ook een Nederlands forum is, want ik heb het idee dat wij toch wat kritischer zijn als consument. Groet, Willem Quote
xtra40 Posted March 16, 2012 Posted March 16, 2012 Welkom op het nederlandse kia forum Je zit wel een stukie weg Had al eens gehoord van mijn deense vrienden dat auto rijden daar heel erg duur is Groetjes uit nederland Quote
betominice Posted March 16, 2012 Posted March 16, 2012 welkom op het forum Hoop dat je alle info kan en krijgt hier anders is het ook nog leuk om hier te zijn . BTW de benzineprijzen maken het hier ook niet leuk Quote
wpmhia Posted March 17, 2012 Author Posted March 17, 2012 Bedankt voor het hartelijk welkom!! Herning - Nederland valt wel mee, 650 km tot aan de grens. Zeker als je voorbij Hamburg bent! Benzine is ook wel duurder, maar is niet veel duurder dan in Nederland. Was in Nederland toch dat die jaarlijkse keuring door elke BOVAG garage mag worden uitgevoerd? Ik heb net een mailtje gestuurd naar de KIA importeur hier of dat hier ook mag. Quote
betominice Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 Denemarken is europa lijkt mij voor ieder europees land hetzelfde http://www.rendement.nl/mijn-rendement/nieuws/id1848-vrije-keuze-garage-bij-onderhoud-auto.html kijk hier maar eens Quote
bigwade Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 Hallo Willem, Welkom hier. Wat is een garantie keuring ? Soort APK (algemene periodieke keuring) of is dat verplicht incl. beurt oid.? 500 euro voor een keuring alleen is idioot. De Kia's hebben standaard garantie af fabriek en een Dinitrol (hoe goed ook voor je auto) is dan overbodig of je moet er 20 jaar mee willen rijden. NB als je tijd en zin hebt kun je hier ook iets over jezelf vertellen Wat doet "den Kia Rijder voor den kost?.." Quote
wpmhia Posted March 18, 2012 Author Posted March 18, 2012 Dank jullie wel voor de hulp! Ik heb inmiddels ook wat geschreven over mijn achtergrond Die garantiekeuring is de jaarlijkse keuring die in het KIA garantieboekje moet staan. Ik was volledig geschrokken van die €500, wat ik begreep zouden ze de olie vernieuwen, en verder schrijven ze elk deukje op :S Ik vind dat Dinitrol maar vaag, las ook ergens dat het niet goed werkt, want de antiroest behandeling van Kia is op waterbasis, en Dinitrol op oliebasis. Quote
bigwade Posted March 18, 2012 Posted March 18, 2012 1) Dinitrol laten voor wat het is. 2) Zoek een goedkopere oplossing voor die garantie keuring. betominice heeft #5 gelijk. Wat wel een idee is om die garantie check een volgende keer bij een jaarlijkse beurt oid te laten doen. Zal dan vast veel goedkoper of misschien zelfs inbegrepen bij de beurt zijn, lijkt mij. Sowieso raar verhaal dat je 500 euro moet aftikken om garantie te behouden. Ik zou nog eens even verder snuffelen in de locale regeltjes. Suc6! Quote
wpmhia Posted March 19, 2012 Author Posted March 19, 2012 Ben blij dat ik die Dinitrol kan laten voor wat het is. Heb net de 'Gennemtæringseftersyn' laten doen, wat gratis was bij de KIA garage. De servicebeurt, is wel verplicht, maar mag in elke werkplaats plaatsvinden naar EU regelgeving. Mijn eigen garage vroeg €511, de tweede wilde wel omlaag naar €470 Ben toen naar niet-KIA werkplaatsen gegaan, de Quickpot vraagt €390, hierna gebelt met Mekonomen waar er eindelijk iemand was die meer kon vertellen. Hij vertelde dat bij de KIA test op 80 punten de moet worden beoordeeld, en dat hier de kosten inzitten, zo moeten alle bouten aan de onderkant aangedraait worden, hij rekende ongeveer €400, maar verwacht op €335 uit te komen omdat mijn auto pas 5000 km gereden heeft in het eerste jaar. Een normale (niet KIA) eerste jaarskeuring is maar op 35 punten en kost €150. Hij zei ook dat ik blij kon zijn geen Peugeot te rijden, is helemaal ramp! Quote
Recommended Posts