Jump to content

Trillingen bodemplaat Sportage 1.6 GDI

Haasje

Recommended Posts

Hallo Allemaal,

In Januari 2012 is mijn Kia Sportage 1.6 GDI afgeleverd.

Ik ben best tevreden over de auto maar rond de 120 kmh heb ik last van een hoogfrequente trilling aan de bodemplaat en de pedalen.

De trilling lijkt van de motor te komen, maar ik heb pas 1700 km gereden met de auto en misschien moet het blok eens goed losgereden worden??

Zijn er meer mensen die deze trillingen bij de 1,6 GDI hebben, en wat hebben jullie hiermee gedaan.

als het uit je motor komt zou je het op een specifiec toeren gebied moeten hebben

als je het bij een bepaalde snelheid is kan het heel goed van je wielen afkomen

onbalans in je achter wielen zou ik zeggen om dat je het in je bodum plaat voelt

ffkijken of je niet een loodje kwijt bent van een van je wielen ?????

het kan natuurlijk altijd van iets anders zijn maar dit is wel het meest voor de hand liggend

Het is absoluut geen onbalans van de banden, dit gevoel ken ik.

Het lijkt afkomstig te zijn van de motor, en bij 120 maakt hij ongeveer 3200 toeren.

Wanneer ik bij een langzamere snelheid ga rijden met 3200 toeren dan is het trillen niet echt aanwezig, maar dan wordt het blok ook niet zo zwaar belast.

• 2 weeks later...

Er werd op dit forum al heel wat geschreven over trillingen e.d.

Probeer even de zoekfunctie bovenaan, bv. met de term "resonantie"

Het komt meestal voor bij de 2.0 benzine.

Ikzelf hoor bij het uit de garage rijden (koude motor - 2.0 CRDi) een irritante metaal-achtige trilling, maar eenmaal de motor warm heeft gaat het weg.

Het is er al van dag 1 en we zijn inmiddels 10 maanden en 11.000 Km verder.

Heb dit ooit gemeld in de garage, maar nader onderzoek leverde niets op... (selectieve doofheid ??? :walkman::P )

Er werd op dit forum al heel wat geschreven over trillingen e.d.

Probeer even de zoekfunctie bovenaan, bv. met de term "resonantie"

Het komt meestal voor bij de 2.0 benzine.

Ikzelf hoor bij het uit de garage rijden (koude motor - 2.0 CRDi) een irritante metaal-achtige trilling, maar eenmaal de motor warm heeft gaat het weg.

Het is er al van dag 1 en we zijn inmiddels 10 maanden en 11.000 Km verder.

Heb dit ooit gemeld in de garage, maar nader onderzoek leverde niets op... (selectieve doofheid ??? :walkman::P )

Dat metaal-achtige trilling dat je hoort zijn de diesel injectors die tikken

ik heb dit ook en toen ik het hoorde ben ik meteen naar de garage geweest,hun demo wagen had dit ook

een kenmerk van de 2.0 crdi helaas

kan zeker geen kwaad

wel een beetje lastig als je alles hoort wat niet normaal is aan de wagen

je word dit wel gewoon zeker

Ik heb ook sinds eind maart een 1.6 GDI en als ik 130 km/u rijd, zit ik rond de 3500 toeren. Wel in 6de versnelling uiteraard. Maar ik veronderstel dat wanneer de wagen volledig is ingereden (zit nu aan 2800 km), dit verbruik en aantal toeren wel zal dalen. Wat de trillingen betreft, dit herken ik (gelukkig) niet.

Dat metaal-achtige trilling dat je hoort zijn de diesel injectors die tikken

Bedankt voor de info breki!

Ik ben een stuk meer op mijn gemak nu ik weet dat ik niet de enige ben met dit 'probleem'

We zullen het wel gewoon worden (hoop ik) :wink:

Ik heb ook sinds eind maart een 1.6 GDI en als ik 130 km/u rijd, zit ik rond de 3500 toeren. Wel in 6de versnelling uiteraard. Maar ik veronderstel dat wanneer de wagen volledig is ingereden (zit nu aan 2800 km), dit verbruik en aantal toeren wel zal dalen. Wat de trillingen betreft, dit herken ik (gelukkig) niet.

Ook een 1.6 GDi en ook die van mij trilt/resoneert niet, nergens last van, ook niet bij wissellende toerentallen en versnellingen. Het enige wat je wel eens hoort is behoorlijk windgeruis van ik denk de ruitenwissers bij wind tegen, voor de rest is hij heerlijk stil en een genot om mee te rijden.

Dacht eerst aan een 1 april grap, maar als je er over doorgaat.......

BTW, verbruik zou kunnen dalen, maar is in eerste instantie afhankelijk van het plezier dat je hebt als je het pedaal wat vlotter indrukt, zit zelf bij een redelijk vlotte rijstijl en zowel korte als wat langere ritjes momenteel op een verbruik van 1 op 11,4 met de laatste tank, met het wat koude weer zat ik met toen nog wat meer korte ritjes op een verbruik van 1 op 10. Kan dus alleen maar beter worden nu de buitentemperaturen weer iets gaan stijgen. Overigens zullen je toeren niet gaan dalen......motortoeren - versnelling - bandomtrek en snelheid zijn een vaste combinatie, daar gaat het inrijden niets aan veranderen :smartass::wink:

• 2 months later...

Ik heb een 1.6 GDI van het bouwjaar maart 2012 en heb nu ca 4600 km gereden met de auto. Ik heb ook sinds kort een voelbare trilling exact bij de 120 km/h met bijbehorend toerental. Ik voel de trilling in mijn linkervoet als ik die laat rusten op het speciaal daarvoor gemaakte steunvlak. Wel irritant, het geeft een soort van hoogfrequente trilling die gaat kriebelen in je voet. De trilling is afkomstig uit de motor, want als ik de koppeling intrap bij de betreffende snelheid dan is het weg. Als ik stil sta en langzaam gas geef (in zijn vrij) tot het bewuste toerental, dan is de trilling er weer.

Dit is weer blijkbaar een minder leuke eigenschap van de sportage gezien meerdere mensen dit ervaren, hoop niet dat er nog meer van deze verrassingen volgen :no:

Bedankt voor jullie reacties.

Wat ik uit jullie opmerkingen kan opmaken zijn er een aantal 1.6 GDI's die er last van hebben en een aantal niet.

Misschien is er iets niet goed met de motorafstelling.

Toch maar eens mee langs de dealer gaan.