Jump to content

parkeersensoren aftermarket

dennis071

Recommended Posts

Hi,

De Rio is er nog niet, maar de voorpret is al wel begonnen. In verband met "snel nodig" heb ik gekozen voor een witte zonder parkeersensoren.

Nu zou ik die wel graag willen, dus al een beetje aan t rondkijken naar mogelijkheden. Inmiddels heb ik op allerlei fora wel verschillende mogelijkheden gezien, maar op de Kia fora kon ik daar niet veel info over vinden.

Dus; kunnen jullie me misschien vertellen of er in de bumper al gaten zijn gemarkeerd aan de binnenkant, hoe jullie ervaringen met PDC van kia zelf is (wordt dit eigenlijk alleen icm de 7" navi verkocht??) en wat de bezwaren zoiuden zijn eventueel voor een aftermarket systeempje - overigens alleen akoustisch - van Ebay oid..??

Ik wil overigens ook nog een afneembare trekhaak monteren, dus die combi moet wel te maken zijn (maar ik schat zo in dat dat voornamelijk wordt bepaald door de kabelboom die ik bij de trekhaak bestel....)

Ik hoor jullie graag!

Thanks in advance,

D

Nu niemand antwoord toch even een reactie.

Ik heb laatst (in een Hyunday Santa Feh) een aftermarket PDC setje ingebouwd.

Kostte heel weinig (Euro 30,- of zo) en had 4 sensoren plus een led-kastje voor op het dashboard.

Voor het inbouwen moet je de bumper er af halen en de 4 gaten boren. Voor de trekhaak moet de bumper er waarschijnlijk toch al af, dus dat is dan geen probleem. De positie van de sensoren kun je eenvoudig bepalen: 2 sensoren ongeveer 10 cm. van de zijkant en de andere twee gelijkmatig verdelen. Dan sensoren er in klikken, de bedrading aansluiten en de bumper terug op de auto. Je werkt het kastje ergens weg achter de bekleding en je sluit het aan op het achteruitrijlicht. Zo eenvoudig is het.

Neem je genoegen met alleen akoustisch (is heel goed mogelijk; hoe sneller hij piept des te dichterbij is het obstakel en bij constante toon heb je nog 15 cm.), dan kun je het Led kastje met de zoemer ergens achterin monteren en klaar.

Wil je toch ook het LED-kastje zien waarop de afstand tot het opstakel wordt weergegeven, dan moet je de kabel naar voren trekken. Ook dat kun je gelijk doen met de voedingskabel die je voor de trekhaak moet aanleggen. Het kastje plak je op het dashboard en that's it.

Succes.