Jump to content

Bijna / misschien bezitter van een Kia Retona

Guest erikmoskou

Recommended Posts

Guest erikmoskou

Beste forum gebruikers!

Hoi, Erik hier, vanuit Moskou, Rusland.

Al bijna twee jaar probeer ik het file-verkeer in deze prachtige stad te trotseren met een superkleine maar dappere Chevrolet Spark (in Nederland heet-ie nog steed Matiz). En in de zomer tuffen we volgepakt naar onze datsja buiten de stad.

We komen er echter achter dat met de sneeuw, slechte wegen, hond, kind (en een 2de op komst) de behoefte aan wat meer ruimte en robuustheid steeds groter wordt. We willen echter ook weer geen enorme bak, want dat is erg lastig parkeren en manouvreren.

We overwogen een Kia Sportage, maar gisteren zagen we opeens een Retona voorbijrijden en vonden die wel heel gaaf.

Nu begrijp ik dat de Retona's in NL amper of niet ingevoerd zijn. Desalniettemin: heeft een van jullie ervaringen met deze terreinwagen? Ik begrijp dat de Retona eigenlijk gebaseerd is op een militair voertuig, dus ik verwacht geen verfijning. Wel hoop ik dat jullie me kunnen vertellen dat het een betrouwbaar vehikel is (TD motor geloof ik dezelfde als in de mij ook onbekende Sportage).

Groeten

Erik

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Guest Two Plugs

De Retona wordt/werd in Duitsland gevoerd en is een echte pure 4x4, nog meer dan de Sorento. Uiteraard dus een ladderframe, lage gearing, etc. Ik heb er in Tsjechi? mee mogen rijden en was aangenaam verrast over hoe deze oer- KIA jeep reed. Hij bied niet het comfort van een moderne SUV, maar is zeker beter als de Lada Niva, de Suzuki SJ (Samurai) of zelfs een Landrover Defender 110. Qua rijgedrag is het een mengeling van deze modellen, maar zeker niet slechter.

Hij is zeker niet te vergelijken met een Jeep Cherokee, of een Jeep Wrangler. Die overigens kwalitatief het nivo van de Lada Niva nog niet eens halen... :)

Overigens zou de 'oude' sportage ook een prima keuze zijn voor de omstandigheden waaronder jullie in Rusland moeten rijden. Een buitengewoon ondergeschatte auto en meer puur als zijn meer geciviliseerde opvolger.