Rudeboy Ciano Geplaatst 8 Juni, 2012 Geplaatst 8 Juni, 2012 Hallo Sorento rijders!! Ik heb een Kia Sorento 3.5 V6 Ex uit 2005, waarvan ik een klacht heb op de achterruitverwarming. Weet iemand misschien waar het relais van de achterruitverwarming precies zit en hoe ik deze kan herkennen?? Als ik de knop indruk dan gaat er geen lampje op het dashboard branden. Ik heb al een nieuwe schakelaar erop gezet maar dat mocht niet baten. De achterruit en de buitenspiegels blijven beslagen en ik hoor ook geen relais klikken, zoals bij de ontwasemingschakelaar en de mistachterlichtschakelaar. Ik heb zelf al onder het dashboard gekeken, want daar ergens zou het relais moeten zitten maar omdat ik niks hoor schakelen kan ik hem niet lokaliseren. In de schakelaar zit geen relais, dus er moet ergens anders een relais zitten om de spanning door te geven!! Wie weet mag zijn vinger opsteken!! Groetjes en alvast bedankt!! Quote
masimo Geplaatst 9 Juni, 2012 Geplaatst 9 Juni, 2012 Als ik het instructieboekje erop nasla (blz. 6-10) zit dat relais in de zekeringkast in de motorruimte. In het boekje aangegeven als DEF. Als je langs het spatbord staat zit aan de linkerkant van de zekeringkast de 120A hoofdzekering. Rechtsonder daarvan zit een rij met kleinere relais. De eerste links is die van de achterruitverwarming. Er zitten ook nog wat verborgen relais rechts in de zijkant van het dashboard, maar die zijn van gevarenlichten (knipperlicht), brandstoffilter en stuur-unit verdeelbak. Als je de deuren opent zie je aan de zijkant van het dashboard zijpanelen. Die kun je er eventueel voorzichtig uitwippen. Quote
Rudeboy Ciano Geplaatst 11 Juni, 2012 Topic Starter Geplaatst 11 Juni, 2012 @Masimo Bedankt voor je antwoord. Ik dacht ook al dat het het DEL-relais zou zijn en die heb ik dus doorgemeten. Als ik hem eruit heb dan schakelt ie gewoon. Ik heb ook een ander rekais genomen en op de plaats van het DEF-relais gestoken , maar dan gebeurd er niks. In de zekeringskast zit ook een zekering Illumi, en in het boekje staat dat hier ook de achterruitverwarming op zit. Deze is nog intact. Er zit ook een kleine zekering met de naam DEF, maar die is ook goed Ik heb gemeten op de kabels die naar de achterraam lopen en die geven spanning af. Quote
masimo Geplaatst 11 Juni, 2012 Geplaatst 11 Juni, 2012 Heb je ook spanning op de kontakten van de achterruitverwarming zelf aan het raam? Misschien is de bedrading in de ruit kapot? Stekkertje los? De stekkertjes zitten niet al te vast. Wellicht eens lostrekken, schoonmaken en/of wat strakker maken? Ik neem aan dat je de zekeringen hebt nagemeten in plaats van visueel gecontroleerd. Kijk ook eens of er vocht in je zekeringkasten zit. Die in de motorruimte zorgt bij de Sorento 1 nogal eens voor problemen. Ook de zekeringkast in de voetenruimte aan de bestuurderskant kan last hebben van vocht door eventuele lekkage in de A-stijl (voorruit). Heb je een trekhaak? Check dan zeker even de stekkerdoos van de trekhaakbedrading. Corrosie in die stekkerdoos zorgt nogal eens voor de meest rare electrische problemen. Eventueel schoonmaken en wat kontaktspray gebruiken. Quote
Rudeboy Ciano Geplaatst 11 Juni, 2012 Topic Starter Geplaatst 11 Juni, 2012 Ik heb de spanning op de kontakten gemeten, de klemmetjes losgehaald en goed terug gezet, de bedrading in de ruit doorgemeten en de zekeringen ook door gemeten en zelfs vervangen!! Als er vocht in de zekerings kasten zou zitten zouden er toch meer klachten zijn, denk ik maar zo, maar zal dat morgen even checken. Ik heb een trekhaak ja en die zal ik ook even op vuiligheid controleren en schoonspuiten. Heeft jouw Sorento ook een controlelampje bij de tellers als je de schakelaars van de achterruitverwarming indrukt?? Quote
masimo Geplaatst 11 Juni, 2012 Geplaatst 11 Juni, 2012 Eventuele vochtproblemen zou je snel moeten kunnen constateren, dus even bekijken. Maar zeker in de voetenruimte bij de bestuurder met een goede lamp. Yep, als ik de schakelaar indruk dan gaat er een indikatielampje bij de tellers branden. Nu ik erover nadenk: Bij mijn 2007 Facelift is de achterruitverwarming gekombineerd met de spiegelverwarming. Het probleem zou dus ook in de spiegels kunnen zitten. Quote
Rudeboy Ciano Geplaatst 11 Juni, 2012 Topic Starter Geplaatst 11 Juni, 2012 Bij mijn Sorento (2005) is de achterruitverwarming ook gecombineerd met de buitenspiegels. Waar zou dan de klacht kunnen zitten als je denkt aan de spiegels??? Quote
masimo Geplaatst 12 Juni, 2012 Geplaatst 12 Juni, 2012 Ik ga er niet van uit dat de oorzaak in de spiegels zit. Ik heb nog nooit van "spiegelproblemen" gehoord. Daarnaast ben ik geen held met electronica, dus ik redeneer nu even uit de losse pols. De bedrading van de spiegels, centrale vergrendeling en ramen gaat via een doorvoer halverwege de deur, naar binnen. Vervolgens nog eens door de deur naar de spiegels. Als je de driehoekjes aan de binnenkant van de spiegels (met de tweeter erin) eruit wipt kun je wellicht daar eens meten. Vraag me echter niet welke draden je moet hebben. Quote
Rudeboy Ciano Geplaatst 14 Juni, 2012 Topic Starter Geplaatst 14 Juni, 2012 Bedankt voor het mee denken. Ga het morgen even checken, hopelijk worden we wat wijzer. Ik laat zo snel mogelijk iets weten Quote
Rudeboy Ciano Geplaatst 18 Juni, 2012 Topic Starter Geplaatst 18 Juni, 2012 Ik heb het probleem gevonden en het stelde dus niks voor. Achter een dummie-knop zat er een kabel ingeklikt en dat was dus de kabel voor de achterruitverwarming. De kabel die in de schakelaar van de achterruitverwarming zat weet ik nog niet waar die van is, maar dat wordt dus mijn volgende uitdaging. In ieder geval doet de achterruitverwarming en de buitenspiegels het weer!!! Masimo, nog bedankt voor het meedenken!! Quote
bitman Geplaatst 21 Juni, 2012 Geplaatst 21 Juni, 2012 bedoel je deze blauwe stekker? die is van de koplamp washers Quote
Rudeboy Ciano Geplaatst 21 Juni, 2012 Topic Starter Geplaatst 21 Juni, 2012 OK bedankt voor je info Bitman, die washers zitten er bij mij niet op maar de bekabeling wel, Kan ik die nog eropzetten?? Er zitten ook Electriciteitskabels onder beide stoelen. Weet je waar die voor zijn?? Quote
bitman Geplaatst 21 Juni, 2012 Geplaatst 21 Juni, 2012 die blue stekker is bij ook niet aangesloten, heb geen headlight washers seatbelts indicators / heated seats? Quote
mvriezen Geplaatst 11 November, 2012 Geplaatst 11 November, 2012 Ook mijn achterruit verwarming deed het niet; ff de stekkertjes gewisseld en tadah!!! Nu werkt hij wel. Bedankt!! Bij mij dus ook de blauwe aangesloten op schakelaar achterruit en de zwarte kabel, van de achterruit verwarming dus, was aangesloten op een blinde schakelaar (van koplampwashers ofzo) Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.