Ga naar inhoud

BluesBlog

  • berichten
    3
  • reactie
    1
  • weergaven
    6938

SP3 1.6GDI aankoopoverwegingen, aanschaf + de eerste indrukken


elmerblues

1216 weergaven

Na een aantal jaren in een oermodel Audi A3 gereden te hebben werd het zo langzamerhand tijd voor een opvolger. Een paar avondjes studeren haalde de volgende wensen boven water:

- Benzine uitvoering. Ik zal het koppel missen maar voor diesel werden niet meer de kilometers gemaakt om de hogere wegenbelasting te rechtvaardigen
- Meer ruimte. Er moesten 4 volwassenen in kunnen zonder het hele interieur te verbouwen. Ik werd het spuugzat dat ik elke keer mijn bestuurdersstoel moest verzetten om iemand mee op de achterbank mee te nemen. En zelf zat ik dan met mijn knieën tegen het dashboard. Dat moet anders.
- Grotere bagageruimte, vooral met vakanties is dat praktischer.
- Hoge zit. Dat naar beneden vallen tijdens het instappen in die japanse gebakjes werd ik ook zat.
- Comfortabel en soepel weggedrag zonder het vaak bijbehorende deinen en overhellen
- Zuinig. De benzine wordt de komende jaren niet goedkoper, vrees ik.
- Qua opties minimaal airco+climate, cruise, audiobediening via stuur, cv + ab
- Qua looks een mooi gelijnde, stoere bak. Dus geen vinexcruiser/leasetopper/lagebijtellingbobbel maar iets waar een beetje kerel zich in kan vertonen. Aan de andere kant ook weer geen oncomfortabele trage baggermobiel volgehangen met bullbars en reservewielen met ge-airbrushte wolven.
- Interieurkleur alles behalve deprimerend zwart/antraciet/zeer donkergrijs

Met name die laatste is interessant, kwam ik achter.

Over het algemeen ben ik een groot liefhebber van jong gebruikt premium Duits. Een logische keuze was dus bijv. een 320 station of een A4 avant. Dit bleek echter nog een forse investering te zijn en zeker niet dan automatisch te voldoen aan een aantal hierboven staande wensen.

En toen opperde mijn vrouw de nieuwe Kia Sportage. Het oude model was een oubollig, typisch Koreaans gelijnde terreinauto-wannabe met het gemiddelde verbruik van een optrekkende Lincoln Continental, maar het nieuwe model zag er met zijn Europese lijnen (getekend door ontwerper Audi TT) al een stuk beter uit. Een compacte SUV, repte de Kia site. Dat klopt heel aardig. Ik had, toen ik de auto voor het eerst in het echt zag, meer SUV dan terreinauto associaties. Groot aandoend en imposant zonder gelijk het betonmolen/sportschool/drugs/foutvastgoed imago van bijv. de X5, ML en Q7. En niet oogspierverrekkend lelijk zoals een BMW X1 of een VW Tiguan. En betaalbaar, in tegenstelling tot bijv. een Ford Kuga of Audi Q5.

Pas geïntroduceerd met een nagelnieuwe zuinige, direct ingespoten 1.6 benzinemotor met dubbele variabele nokkenasssen. 138pk schoon aan de haak met daarachter een zesbak. Stoer. Hoge zit. Stil. Comfortabel. Lekker veel binnenruimte terwijl de buitenmaten gelijk zijn aan een oud type A4. Op de crisisuitvoering na fijn in de opties. Achter elke eis kon een vinkje worden gezet. En er bovenop nog eens 7 jaar garantie (!).

Voor de vorm werden nog de folders van een Nissan Qashqai (model al gedateerd, kleiner), en een mitsubishi ASX (nog kleiner, alleen maar leverbaar met zwart interieur, neus moet je van houden) maar feitelijk was de keuze al gemaakt. Na een korte proefrit waren ik en mijn partner al verkocht. De kogel was door de kerk. Voor het eerst van mijn leven zou ik een nieuwe auto gaan bestellen. Dit na 25 jaar van roestende, olielekkende ellende van iemand anders. Een openbaring.

Maar welke uitvoering…bij Kia heb je geen immense optielijsten maar keuze uit een 4-tal uitrustingsniveau’s. Daarboven kunnen dan 1 of 2 opties worden gekozen, te weten een Navigation Pack en/of een elektrisch glazen schuif/kanteldak. Gekozen werd voor de X-cutive uitvoering met Plus Pack. Dat is de op 1 na duurste uitvoering en deze bied, in mijn ogen, het meeste waar voor zijn geld. Het interieur werd hierdoor gecomplementeerd met o.a. halfleder, regensensor, lichtsensor, cruise met stuurbediening, audioinstallatie met stuurbediening, audioinstallatie met bluetooth en spraakherkenning en nog veel heel wat toeters en bellen. En dat voor een alleszins aanvaarbaar bedrag waar ik nog niet eens een krijsende crisisuitvoering van een nieuwe A3 voor kan rijden.

Als enige extra optie werd het elektrisch verstelbare glazen panoramadak genomen. Samen met de keuze voor een licht grijsbruin interieur i.p.v. dat eeuwige grafzwart geeft dit een mooi, luxueus en ruimtelijk effect. Mocht je er over twijfelen over zo’n dak: altijd doen. Verder vanzelfsprekend een mooie metallic buitenlak. De keuze viel op een soort donkergrijze/blauwachtige lak wat ook goed zou moeten harmoniëren met de binnenbekleding.

En nog wat noodzakelijke accessoires zoals bijv. stootstrips. Helaas onontbeerlijk bij de slagvelden die tegenwoordig moeten doorgaan voor parkeerterreinen.

Begin dit jaar werd de krabbel gezet bij een Kia dealer die na wat onderhandeling de beste aanbieding zonder inruil kon doen. En toen begon het lange, lange wachten. De levertijd zou ongeveer 4 maanden en dat klopte heel aardig, maar er zijn mensen die afhankelijk van de uitvoering veel langer moeten wachten.

Halverwege mei was het zover, onze trots kon worden opgehaald. Compleet met nummerplaten met opgelegde letters. En een mooie kentekencombinatie van letters en cijfers. Het plaatje was compleet. Nu, na 300 km kan ik voorzichtig concluderen dat ik een goede keuze heb gemaakt. Tijdens de eerste kilometers heb ik alle eerste indrukken vastgelegd:

- best vlot voor een 1.6 en dan te bedenken dat de motor nog niet echt 'los' gereden is.
- fantastische 6 bak. De versnellingen klikken er soepel en vlot in, op het Japanse af. Absoluut niet hakerig.
- eenmaal op snelheid erg stil. Bij optrekken hoor je de motor wel, maar niet storend.
- wat een onderstel! Zeer comfortabel zonder deinerig te zijn, doet echt niet onder voor veel duurdere auto's. Verkeersdrempels zijn eindelijk met een noodvaart te nemen.
- helt, ondanks het comfortabele onderstel, niet over in bochten. Van overstuur of onderstuur (nog) niets gemerkt.
- behoorlijk zuinig, ondanks dat motor nog niet is ingereden (nu al 1:12 met vlot doorrijden, moet nog beter kunnen)
- goede, adequate remmen
- mooie afwerking, ook van interieur.
- panoramadak geeft veel licht in interieur
- geen enkel piepje/kraakje
- deuren en panoramadak sluiten als een kluis, geen windgeruis
- goede stoelen
- schakelindicator en ISG zijn leuke gadgets. ISG werkt erg goed. En dan te bedenken dat ik het er eigenlijk niet op wilde hebben! Daar ben ik wel van terug gekomen.
- regensensor en lichtsensor werken in de praktijk goed.
- airco voldoende capaciteit (ook na versnelde opwarming interieur door panoramadak), verwarming nog geen oordeel, stille ventilator
- makkelijke, intuitieve bediening van climate control

Man, wat een ruimte in die auto. 4 volwassenen kunnen makkelijk in de auto zitten zonder eerst stoelen te moeten verschuiven. Ook opmerkelijk Veel hoofdruimte voor achterpassagiers. Ter vergelijking: een Audi A4 is qua buitenafmetingen gelijk maar probeer daar maar eens een volwassene achter in kwijt te kunnen....

Minpuntjes zijn er natuurlijk ook: het elektronisch bekrachtigde sturen is erg wennen, zeker op hoge snelheden. Hopelijk komt dat wel goed de komende kilometers, anders ga ik daarmee terug naar de dealer voor een update. De standaard audio-installatie blinkt niet uit in gebruiksgemak en geluidskwaliteit van de radio is minder dan van weergegeven audiotracks via USB. Verder zijn, maar waar kan je eigenlijk allemaal over vallen natuurlijk, niet alle knopjes in het interieur verlicht. En het opbergvak voor de zonnebril is te klein. Maar goed, naar dit soort nadeeltjes moest ik buiten het stuurgedrag wel expliciet zoeken

Eindoordeel: erg veel value for money. Hoe kunnen ze het maken voor dat geld.

De komende tijd gaan we verder bekijken hoe de auto zich houdt qua betrouwbaarheid, verbruik en rijgedrag. Het zou ook heel goed kunnen zijn dat ik wellicht terug kom op bepaalde (voorbarige?) conclusies.
  • Like 1

0 reacties


Aanbevolen Reacties

Er zijn geen reacties om weer te geven.

Gast
Voeg een reactie toe...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...