Jump to content
  • Sign Up

ewijk

Leden
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutraal

About ewijk

  • Rank
    Newbie

Algemeen

  • Auto
    Kia Rio III (UB) 1.25 CVVTI Super Pack 2011
  1. Gisteren nieuwe schakelkabels gemonteerd. Viel mij niet tegen. (Details in een ander draadje). Vandaag mijn eerste echte proefrit gemaakt. Dat was eerder niet mogelijk omdat ik de auto met kapotte schakelkabel kocht. In het begin was het even wennen. Hij had al even stilgestaan en de remmen zaten aardig vastgeroest. Daarnaast bleek de bandenspanning veel te hoog. Na wat remacties en het aflaten van de bandenspanning toch een prettig autootje. Morgen maar eens meenemen naar mijn werk.
  2. ewijk

    Schakelkabel Rio 2013

    Gisteren een nieuwe kabelset gestoken. De kachel moet een centimeter of 10 naar voren om bij de doorvoer van het schutbord te komen. Dat betekent aircoslangen en radiatorslangen bij het schutbord loskoppelen en het dashboard naar voren trekken. Ik het alle dashboardpanelen van binnenuit losgehaald en het dashboard stukje bij beetje gedemonteerd. Achteraf bleek dat niet nodig. (12 uur complete klus) Een volgende keer zou ik het volgende doen: * accu verwijderen * accu bodemplaat verwijderen (dan kom je beter bij de schakelkabels) * dashboard zijpaneel verwijderen (beide zijden) * middenconsole verwijderen * handschoenenvak verwijderen * deel onder stuur verwijderen * deel onder klimaatregeling verwijderen * luchtkanaal bij voeten verwijderen * boutje bij bestuurderszijde bodem dashboard frame loshalen * stuurkolom laten zakken door 2 moeren los te halen * aan weerszijden zitten onder het dashboard zijpaneel 4 moeren. Deze wegnemen. * gaspedaal loshalen * ruitenwissers + paravan verwijderen * airco loskoppelen bij schutbord (vooraf koudemiddel verwijderen) * koelslangen (verwarmingskosten) bij schutbord loskoppelen * 2 bouten achter ruitenwissermotor losnemen (recht voor stuurkolom) je kan nu het dashboard net voldoende naar voren halen om de moeren van de schakelkabels op het schutbord los te halen en de kabels naar binnen te trekken. montage is in omgekeerde volgorde. Moet in een uur of 8 kunnen voor de gevorderde hobbyist. kabelset kost 252,15 euro in de BTW bij de stealer.
  3. 175-50-15 is inderdaad de juiste maat. De spoeling in die maat is inderdaad erg dun en in vier seizoenen is echt niks te verkrijgen. 175-65-15 moet je zeker niet doen. Dan krijg je een veel te grote diameter. Wel 5 cm extra! Ga je problemen mee krijgen. 175-55-15 is net wat groter en zou ik aandurven. In die maat is ook behoorlijk wat te krijgen in het 4-seizoenen segment. Diameter wordt een kleine 2 cm groter. Betere opties zijn er naar mijn idee niet...
  4. Herkenbaar. Ook bij mijn Rio uit 2011. Nieuwe kost ruim 40 euro bij de stealer. Via eBay de helft. Zoek maar eens op artikelnummer 863201W100.
  5. Vandaag opgehaald. gelijk het dashboard er maar uithalen om de schakelkabels te vervangen.
  6. Werkplaats procedures inclusief aanhaalmomenten via de volgende link: http://www.kirmanual.com/third_generation_ub_2012_year_-3.html
  7. ewijk

    Schakelkabel Rio 2013

    Vandaag een Rio met kapotte schakelkabel gekocht . Scheelt in de aanschafprijs. Eens kijken of ik het zelf kan... Hierbij een aantal werkplaatsprocedures om dit draadje van wat extra info te voorzien: http://www.kirmanual.com/shift_lever_components-560.html http://www.kirmanual.com/shift_lever_removal-561.html http://www.kirmanual.com/console_replacement-950.html http://www.kirmanual.com/heater_unit_replacement-1250.html http://www.kirmanual.com/crash_pad_replacement-952.html
  8. Ter aanvulling van dit draadje (ik weet dat het je inmiddels gelukt is): http://www.kirmanual.com/console_replacement-950.html
  9. THX, die ken ik nog uit mijn Honda verleden
  10. Ik ben Erik, Sleutelen zit mij van kinds af aan al in het bloed (voor mijn tiende had ik mijn eerste bromfiets) HTS autotechniek afgestudeerd Momenteel 11 jaar werkzaam als (Senior) Sales Engineer (lees ontwerper/verkoper) van "heat exchange equipment" voor de procesindustrie (Chemie, Petrochemie en energie sector) Initieel vervend Honda liefhebber (5x civic gehad), waarna ik mijn eerste BMW op LPG kocht. En zoals men zegt eens een BMW, altijd....., zo zit ik nu aan mijn 3e. De eerste heb ik (10,5 jaar later) nog steeds in mijn bezit, maar niet meer voor lang. 486.000 geweldige en vrijwel probleemloze kilometers verder begint het roest me in te halen. Daarnaast voldeed deze niet meer aan zijn huidige functie van boodschappenwagentje. Dat deed mij besluiten om iets kleiners op benzine aan te schaffen en aangezien BMW niks in dat segment biedt kwam ik uiteindelijk bij een "vreemde". De Kia Rio III (UB) Super Pack sprak me direct aan om zijn formaat, uitstraling en dashboard (sorrie, dat moet gewoon iets hebben van me..) Vanochtend eentje op de kop kunnen tikken in de juiste kleur, uitvoering én met een kapotte schakelkabel (dat scheelt weer in de aanschafprijs...) En waar voor BMW een levendige handel is in nieuwe en gebruikte onderdelen en gespecialiseerde onafhankelijke garages (waar ik weinig gebruik van hoop te maken) lijkt dat voor Kia nog wat tegen te vallen. Kan je een nieuwe schakelkabel nou echt alleen bij de dealer kopen, en vragen alle dealers dezelfde prijs? Begrijp me niet verkeerd, ik houd van originele onderdelen, of minimaal originele kwaliteit, maar het liefst wel voor een strakke prijs. Ter vergelijking, Een BMW is standaard voor 80% van Bosch onderdelen voorzien en als je die zelfde onderdelen (in een ander doosje) rechtstreeks uit de handel betrekt betaal je gerust minder dan de helft van wat de dealer vraagt. Daarnaast is van BMW de onderdelencatalogus "illegaal openbaar", wat handig is voor vervangen en kiezen van onderdelen. Al dit soort zaken ben ik voor Kia nog aan het uitzoeken en ik hoop er op dit forum meer over te vinden...
  11. Auto: KIA Rio 3 (2011->2017) Eigenaar: ewijk Toegevoegd op: 2019-08-11 Bekijk deze auto: KIA Rio 3 (2011->2017)
×
×
  • Create New...